Det er bare en liten seier, om man ser det store bildet. Barnevernet vil nok søke på et nytt 4-12.
Men hastevedtak kommer sjelden og aldri opp i tingretten, etter det jeg har forstått, fordi det som regel foreligger et 4-12 vedtak istedet, som skyver hastevedtaket unna, for å si det sånn.
Og det samme hadde skjedd her, om ikke fylkesnemndas alminnelige medlem var politiadvokat, og strøket av listene over aktuelle meddommere. Og det kan nok fortsatt skje, om vi er skikkelig uheldige.
Etter det jeg forstod på Sverre, var tingretten opptatt av at dette er snakk om en barnevernssak, og et vedtak om en omsorgsovertakelse er en så stor inngripen, at man må være ekstra nøye på at alt går rett og riktig for seg. Som sagt vet jeg ikke den eksakte ordlyden enda, og gleder meg hemningsløst til å lese den...
Men dette viser jo at det fortsatt finnes et snev av rettferdighet i verden, om det enn er en seier som ikke påvirker selve omsorgsovertakelsen, utover det rent juridiske. Barnevernet er satt ett skritt tilbake, og om det viser seg å bare være en kjepp i hjulet...eller en tannpirker...så var det nok et slag i trynet, for å si det på godt norsk. Nevnte det for saksbehandler i dag, for lurer jo litt på hvem vi skal forholde oss til nå, siden saken i teorien skal tilbake fra omsorg til tiltak. Og hun bare så på meg en stund, og sa "nå ble jeg litt overrasket". De hadde ikke hørt noe enda, fordi kommuneadvokaten ikke hadde vært tilstede. Og det var jeg som fikk gleden av å fortelle det... Og jeg slapp å tenke "skulle ønske jeg fikk se ansiktene på dem når de får vite det".

Og de hadde faktisk vært så sikre på å vinne, at de åpenbart ikke har sett for seg en annen mulighet. Og da føles det selvsagt ekstra godt...
Er vi glade? JAH!