It is currently Tue Jun 17, 2025 9:23 pm

Post new topic Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 03, 2007 8:03 pm 

Nina wrote:
WencheM wrote:
Som nevnt tidligere. Kommer til å kjøpe pass å ha liggende. Håper jeg aldri får behov for de.
Men skulle det værst tenklige skje, så blir det en tap-tap situasjon for meg.
Har nemlig en sønn som bor hos pappaen sin.(2barn, men ikke samme pappa) Han hadde ikke fått blitt med av pappaen. Føler jeg da hadde sviktet det ene barnet mitt til fordel for det andre.
Vet og at pappen til min sønn aldri hadde sendt han til å besøke meg i utlandet. Og jeg hadde vel ikke kunnet retunert til Norge på ferie engang slik jeg har forstått det.

Huff, håper det aldri vil skje. Orker ikke å tenke tanken engang. :(

Dersom både far og mor har del i foreldreansvaret, så stiller saken seg annerledes: man kan ikke flytte utenlands med et barn uten at den andre foreldren godkjenner det. Gjør man det likevel, så kan den andre foreldren få hjelp av staten til å hente barnet tilbake jf. Haag-konvensjonen.
Om Haag-konvensjonen og barnebortføring fra regjeringen.

Min sønn bor hos sin pappa(vi har delt foreldreansvar, men pappa har daglig omsorg) og min datter bor hos meg(hun har en annen pappa, og vi har ikke delt ansvar).
Måtte jeg flukte fra Norge med min datter p.g.a bv så hadde jeg mistet kontakten med min sønn. Jeg hadde ikke fått han med meg, og ikke hadde jeg kunnet reist hjem å besøkt han heller slik jeg har forstått det. Pappaen hadde heller ikke reist med han til utlandet for å besøke meg.
Grunnen til at min sønn bor hos sin pappa er bv.

Profile  

Post subject: Delt foreldreansvar/flytting.
PostPosted: Tue Dec 04, 2007 1:04 am 
Rang: Storbruker

Hvis en har delt foreldreansvar for et barn, kan ikke den som har omsorgen flytte til utlandet med barnet uten at begge foreldrene er enige om det. Forøvrig betyr ikke det at man flytter til utlandet med barn (før evt. fylkesnemdvedtak), at en ikke kan reise på ferie til Norge UTEN BARNET.

Vil bv gjerne ha kloa i et barn, tar de det med letthet, hvis barnet kommer til Norge på ferie. Bare det at man flyttet er god nok grunn i fylkesnemda. Men å flytte til utlandet er ikke straffbart. Å reise til Norge alene uten barna er ingen fare. Skulle bv ønske å straffe den som har unnslippet de, vil de forsøke. F.eks. gjennom å få politiet til å hente vedkommende inn til avhør. Men, - politiet kan intet gjøre. Kun utsette en for skremmende opplevelser og frykt gjennom innbringing og evt. avhør. Som man forøvrig ikke trenger å samtykke til, da politiet ikke har lov til å avhøre folk om handlinger som er fullt lovlige.

Profile  

Post subject: Re: Delt foreldreansvar/flytting.
PostPosted: Tue Dec 04, 2007 1:46 pm 
Superposter

athene wrote:
Å reise til Norge alene uten barna er ingen fare. Skulle bv ønske å straffe den som har unnslippet de, vil de forsøke. F.eks. gjennom å få politiet til å hente vedkommende inn til avhør. Men, - politiet kan intet gjøre. Kun utsette en for skremmende opplevelser og frykt gjennom innbringing og evt. avhør. Som man forøvrig ikke trenger å samtykke til, da politiet ikke har lov til å avhøre folk om handlinger som er fullt lovlige.

Det er, som du skriver, skremmende å bli anhold av politi når man passerer en norsk grense, selv om man ikke har tatt med barna tilbake til Norge. Jeg kjenner til slike eksempler. Foreldre blir avhørt og truet, men så langt jeg kjenner til har politiet nøyd seg med å skremme.

Profile  

Post subject: Hvor sent kan man dra?
PostPosted: Wed Dec 05, 2007 8:36 pm 
Superposter

MH Skånland wrote:

Det blir meningsløst å si tingene flere ganger. Agrippas poeng er forlengst oppfattet, av meg og sikkert av alle andre.

Jeg er ikke enig i at det er trygt, jeg har sett for mye til det, og jeg ser det som bekymringsfullt at det synspunktet utbres her til barnevernsofre her på forumet.

Egentlig burde samtlige norske familier med barn under 18 år forlate Sosialdiktaturet ikveld, men den løsningen representerer et ytterpunkt på samme måte som det å forlate landet etter behandling i Nemnda.

Jeg synes norske barnefamilier fortjener å få korrekt juridisk informasjon slik at de kan fatte en best mulig beslutning til beste for seg og sine barn. Det å være forfulgt av barnetraffickerne er en ekstremsport.

will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3