Hva om noen filmkyndige lager dokumentarer? På et eller annet vis. Siden jeg ikke er det spor filmkyndig, kan jeg dessverre ikke foreslå helt hvordan man skal gå fram.
Men iallefall... Om 10-12 stykker hadde klart å få historiene sine i dokumentar-form, på film, hadde man kunnet tilby tv-selskapene et i stor grad ferdig produkt. Det ville vært oppsiktsvekkende mange (i deres øyne) på en gang, og om de ville, hadde de kunnet velge (i samarbeid med bv-ofrene, så klart) å enten klippe det sammen til en enkeltstående dokumentar, eller en dokumentarserie. Og da har man iallefall fått i gang enda en ny debatt.
Problemet er at man må få enda flere av ofrene til å stå fram i kjølvannet av det... For helt ærlig: Går man ut i media med en enkeltsak, tar det tre dager før debatten er snudd på hodet, og barnevernet igjen får støtte. Om man derimot får debatten igang igjen, for så å komme fram fra bv's skygge, en etter en, vil ikke folk få muligheten til å tenke "jaja, det er jo ikke så veldig mange ganger det DER skjer. For barnevernet gjør jo så utrolig mye godt". Av den enkle grunn at det bare blir flere og flere eksempler på det motsatte.
Det hjelper ikke bare å ha en oppssiktsvekkende sak. Man må ha oppsiktsvekkende MANGE saker. Ellers legger folk flest knapt nok merke til det. Og om de legger merke til dem, glemmes de dessverre fort.
Tror iallefall jeg.