Operasjonssjef Rune Arneberg fortviler.
Folk ringer 112og spør hvor mye klokken er.
– Politiets nødtelefon – 112 – skal brukes av folk i nød. Misbrukerne sperrer for dem som virkelig trenger hjelp. Når nødtelefonen ringer "vet vi" at dette er tull. Vi må forsøke å kommunisere med små barn som knapt kan snakke, ellers så må vi sitte å høre voksne folk be om å få opplyst klokkeslett og hvilken dag det er. Noen ber oss til og med formidle kontakt til en spesiell tjenestemann, sier operasjonssjef Rune Arneberg ved operasjonssentralen for Østfold politidistrikt.
Kommentar: Hvor stor andel av meldingene om "bekymring" til barnevernet er falske og sjikanøse meldinger basert på hysteriske overdrivelser og baksnakk?
I motsetning til politiet er barnevernet lite flinke til å sortere meldingene.
I barnevernet graderes meldingene etter bekymringsinnholdet. En melding med høyt "bekymringsinnhold" vil automatisk føre til undersøkelse, selv om opplysningene er usanne. Det blir foreldrenes problem å motbevise innholdet i meldingen, for barnevernet jobber etter regelen om at den anklagede er skyldig inntil det motsatte er bevist utover enhver tvil.
Det blir det mange undersøkelsessaker ut av.