It is currently Thu Mar 28, 2024 1:26 pm



Post new topic Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: Re: Tragedie på Sørlandssenteret 26. juli 2017
PostPosted: Sun Jul 30, 2017 9:54 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Kartlegging. I Norge tror vi at dersom vi bare kartlegger nok, og dersom vi bare bruker nok ressurser, og dersom vi bare tilegner oss nok kunnskap, så kan alle problemer løses. Og aller best er det når kartleggingen kan begynne tidlig.

En venn av meg følte dypt ubehag ved å ha en helsesøster hjemme i stuen etter at kona hadde født første gangen. Følelsen av å bli overvåket og vurdert var til å ta og føle på. Min fortelling av at barnevernet til sammenligning overvåket alt vi foretok oss i 2-3 år, fikk ham jo til å grøsse.

Det er grunn til å tro at aktiv leting etter problemer som samfunnet så setter store ressurser inn på å løse, i realiteten kan skape flere problemer enn den løser. Det er slik aktivitet barnevernet bedriver.

Hvor stor del av denne 15-åringens problemer som er forskyldt av et hjelpeapparat som etter sigende ønsker å hjelpe, men som ikke forstår og ikke evner å gi hjelp som gagner, er vanskelig å si.

Norge har blitt et invaderende hjelpesamfunn, noe vi så vidt har sett konturene av også blant nordmenn langt fra Norge. Barna våre har nå gått et par år på norsk skole i utlandet, og selv om det har vært en rik og opplevelsesfull tid for barna, ser vi også hvordan norsk skolevesen er influert av tanken om at ulike typer adferd hos barn kan gi grunnlag for bekymring.

Blant annet har min elleveårige datter siste året blitt særdeles interessert i bøker. Det ble kommentert på siste foreldremøte at hun noen ganger prioriterte å lese i Harry Potter-boken sin, fremfor å leke med de andre barna i friminuttet.

Jeg er nok spesielt følsom etter å ha blitt herjet med av barnevern og skole i Norge, men ante at man anså hennes lesing som et mulig problem.

Selv er jeg så enkelt mentalt utstyrt at jeg er stolt og glad over at min datter har interesser for lesing av bøker, i en hverdag der hennes søsken stort sett er interessert i mobiltelefoner og dataspill.

Men jeg forstår jo at selv det faktum at en jente blir oppslukt av en bok, vil kunne bli en bekymring dersom vi våget å sette våre ben på norsk jord igjen. Ja, må ikke egentlig det faktum at en jente leser en bok, skyldes eventuelle problemer hjemme? Det var i sin tid bekymringsfullt at barna var levende engasjert av alle aktivitetene på SFO, og derfor sjelden ville gå hjem før det var slutt. Det ble tolket som at barna kom fra et dårlig hjem.


Anyway, I got news for you; alle problemer kan ikke løses!

I landet vi nå bor i tror de på Gud, og ikke på psykiatere. Det betyr først og fremst at de lærer å leve med problemene, lærer å takle dem, og har en urokkelig tro på at Gud før eller siden vil løse dem på sin måte.

En person som for flere år siden fortalte at hun ventet på at Gud skulle ordne et spesielt anliggende, fortalte meg nylig at hun ventet på at Gud skulle ordne det samme anliggendet! Ikke et ord hørte jeg om at hun allerede hadde ventet i årevis. Tålmodighet betyr for dem timer, uker, måneder, år. Kanskje et helt liv.

Jeg syntes til å begynne med at dette var en fryktelig naiv tilnærming til problemer som etter min oppfatning skulle kunne løses av et riktig fungerende offentlig hjelpeapparat eller helsevesen.

Man ser da også helt klart at fattigdom og et dårlig utviklet helsevesen, og et enda dårligere psykisk helsevern, skaper tragedier som kanskje ville vært unngått i Norge.

Likevel har jeg forstått at det også finnes dyp visdom i denne kulturens tilnærminger til vanskeligheter. Sluttresultatet av en tålmodig og håpefull livsinnstilling der man utholder livets smerte inntil en overnaturlig makt kommer en til unnsetning, er ikke alltid dårligere enn det vi klarer å oppnå i verdens rikeste land.

I Norge står pedagogene og forstå-seg-påerne i kø for invadere og løse livets problemer, - og aller helst dem som i andre kulturer hører privatlivet til. Og når vi må konstatere at de ikke klarer å frembringe resultater, tenker vi at en enda dypere og tidligere inntrengning i familiesfæren skal gjøre susen. Samtidig som familienes muligheter til å unnslippe all den påtvungne godheten elimineres.

Til slutt har vi fått et samfunn som ikke står tilbake for regimer som vi ikke ønsker å sammenlignes med. Uten at vi ser det selv.

Kanskje er tragedien på Sørlandssenteret også et resultat av all denne påtvungne godheten som i sine ulike former har en fellesnevner. At den ofte ikke hjelper.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tragedie på Sørlandssenteret 26. juli 2017
PostPosted: Tue Aug 01, 2017 11:51 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Kanskje vi ikke skal få vite noe mer om bakgrunnen for knivstikkingen, om dens eventuelle relasjon til at hun har vært holdt i barnevernet! VG fjerner iallfall informasjon:

"Om VG, når jeg googler "barnevernet" kommer de fleste artiklene om drapssaken på Sørlandssenteret ikke opp. VG har fjernet "barnevernet" fra merkingen av artiklene ! Jeg synes det er hårreisende.
    Det fins barneverns-forkjempere, barneverns-forvarere i VG, som tror de forbedrer barnevernets omdømme ved å fortie barneverns-skandaler og angripe barneverns-kritikere.
    Eneste måten barnevernets omdømme kan forbedres på, er at skandale-sakene kommer frem i offentligheten og blir ordnet opp i, maktmisbruk blir stoppet, barn tatt fra foreldre på feil grunnlag må tilbakeføres til hjemmet."


mater familias i tråden MEP Tomáš Zdechovský svarer Audhild Skoglund

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tragedie på Sørlandssenteret 26. juli 2017
PostPosted: Tue Aug 01, 2017 1:02 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Pressemelding fra Statens Helsetilsyn 01.08.2017: Det blir tilsyn med både barnevernet og helsetjenesten etter drapet på ei ung jente i Kristiansand sist uke

Statens helsetilsyn vil legge vekt på barnets egne opplevelser i møte med "hjelpeapparatet":
"Det vil det være nødvendig å se nærmere på den samlede oppfølgingen pasienten fikk av avdeling for barn og unges psykiske helse (ABUP) ved Sørlandet sykehus og av barnevernet (både kommunalt og statlig). Ungdommens medvirkning vil være sentralt i det videre arbeidet med tilsynssaken. Etter en samlet vurdering overføres derfor saken til Fylkesmannen, som vil ha ansvaret for den videre tilsynssaksbehandlingen."

Jeg viser igjen til debattinnlegg i Dagbladet 17. juli 2017, av Einar Salvesen og Kari Killén (!): Barnevernet: Offentlig omsorgssvikt må stoppes:

"Vi kan altså ikke gå til akuttplasseringer fordi barnevern og øvrige hjelpeinstanser ikke har faglig og menneskelig kompetanse."

All faglig og menneskelig kunnskap tilsier at traumatiserte barn må møtes med forståelse, trygghet og respekt. Barn må få nødvendig ro, om nødvendig må familiemedlemmer kjøpes fri fra arbeide for å gi nødvendig trygghet til barnet, slik at barnets følelsesmessige skader kan bli reparert, hvis kontakt med spesialisthelsetjenesten er nødvendig utover diagnosefastsetting, helst i poliklinisk behandling hos barnepsykolog, mens barnet beholder flest mulig av sine relasjoner.

All behandling må ta utgangspunkt i barnets egne opplevelser og følelser.

Likevel; barnevernet møter disse barna med tvang, straff og atferdsterapi. Slik blir skadene forverret, og kan føre til psykoser.

Hvordan er det mulig at dette skjer ... nærmest rutinemessig ... i Norge i dag? I strid med all kunnskap som fins om temaet?

Jo, politikerne har organisert det slik at kommunene har ansvaret, for både diagnoser og behandling.

Flere oppslag:
Dagbladet 01.08.2017;
Tilsynssak mot Sørlandet sykehus og barnevernet

TV2 01.08.2017;
Barnevernet og helsetjensten skal ha tilsyn etter knivdrapet

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tragedie på Sørlandssenteret 26. juli 2017
PostPosted: Wed Aug 02, 2017 5:29 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Ja, her blir det samme oppskrift som i glassjenta-saken. Fylkesmannen kommer til å levere en smørbrødliste hvor man beskriver hvert ledd det gikk galt. Og i samme smørbrødlisten hva som må gjøres: Mer ressurser og mer kompetanse inn i systemet slik at det blir færre lovbrudd og bedre omsorg.

Dette er et selvbestaltet deterministisk system som ikke klarer å levere annet enn svada. Fylkeslegen er en stor vits oppi det hele. Det blir et nytt lass med papirtåke, og et barnevern som fortsetter sin skjeve gang med barnas fremtid som innsats.

Statens helsetilsyn/Fylkesmannen har vi sett i aksjon før:

I de små enkeltsakene som ikke følges av pressen produserer de byråkratisk ordgyteri velegnet til å utarme den lille mann og kvinne som tar kampen opp mot systemet.

I sakene som følges i mediene kan Fylkesmannen komme med alvorlige kraftsalver - med løskrutt. Sånn sett venter jeg på et stort og flott fyrverkeri uten sprengkraft når Helsetilsynet en gang i fremtiden blir ferdig med granskingen av enkeltsakene på oppdrag fra departementet.

Barnevernet kjører rundt som et 30-tonns bulldoser uten fører, mens politikerne sitter i møter for å drøfte hvordan de kan forbedre kjøringen slik at det gjør mindre skade på sin ferd. Ingen er villig til å bruke de virkemidlene som må til for å stoppe den. Foreløpig fortsetter barnevernets elleville kjøretur uten at jeg ser noen tegn til at galskapen vil ta slutt.

Samfunnet tåler godt protestene mot barnevernet. Men vil ikke tåle motstanden og protestene fra systemet dersom noen politikere virkelig tar grep og for alvor begynner å tukle med det. Dessuten risikerer politikere og byråkrater som forsøker seg å bli feid av banen. Hvem ønsker å skyte seg selv i foten? Tryggere da å synge i kor, slik byråkratiet gjør til gagns.

Systemet har vokst seg for stort og sterkt. Vi har skapt et monster som lever sitt eget liv og som vi ikke lenger kontrollerer.

Derfor er tilsyn og reformer foreløpig ikke annet enn kosmetikk og late som. Jeg forventer alt og absolutt ingenting av tilsynet som skal foregå i denne saken på Sørlandet.

Pardon my french.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tragedie på Sørlandssenteret 26. juli 2017
PostPosted: Wed Aug 02, 2017 8:06 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Jaså, gitt.

Helsetilsynet vil granske både sykehus og barnevern
Fædrelandsvennen, 1 august 2017

Her kan vi lese:

"Fylkeslege Anne-Sofie Syvertsen leder granskingen."

"Da vil det være nødvendig å se nærmere på den samlede oppfølgingen pasienten fikk av avdeling for barn og unges psykiske helse (ABUP) ved Sørlandet sykehus og av barnevernet (både kommunalt og statlig)."

"Fokus på læring, framfor feil
Ungdommens medvirkning vil være sentralt i det videre arbeidet med tilsynssaken. Etter en samlet vurdering overføres derfor saken til Fylkesmannen, som vil ha ansvaret for den videre tilsynssaksbehandlingen."


Jaha. ja. mater familias har merket seg det samme. Den unge pikens medvirkning kunne kanskje vært interessant tidligere, mens hun var i hendene på alle disse
maktesløse? (Jf både punkt 1, 2 og 3 her.)

"– Begrunnelsen er at dette er en alvorlig hendelse med et tragisk utfall. Vi skal bidra til å snu hver stein og se hva som kunne vært gjort annerledes for framtidig læring, sier Anne-Sofie Syvertsen til Fædrelandsvennen.
    – Ser du allerede nå ting som tyder på at regelverket er brutt?
    – Jeg tror vi skal fokusere på framtidig læring, framfor fokus på feil. Hvis regelverket er brutt, er det en i og for seg en konklusjon. Men det må legge føringer for veien videre, sier Syvertsen."


Ja, fokusér på det, du. Tro på det, du. Det er så beroligende for alle "aktørene". Det ble kjørt frem sterkt i saken Glassjenta også. Kraftsalver med løskrutt, ja, som familien-er-samlet sier ovenfor.

*

Dette om at alle mann vil lære: Det finnes et uttrykk: "en bratt læringskurve". Det betyr at læringen går raskt. Uttrykket brukes gjerne når man har undersøkt en undervisnings-metode og funnet ut at elevene lærer raskt med den metoden.

I årevis, i saker som barnevernet og alle myndighetene ikke bare har kunnet benekte at det finnes noe kritikkverdig ved, har de kommet med at denne saken er "tankevekkende" og at de vil lære av den.

Men læringen ser ut til å måtte starte fra null hver gang? Deres metoder ved granskninger later til å ha en usedvanlig slak læringskurve. Når det inntreffer ved almindelig undervisning/læring, vil fornuftige mennesker skjønne at metoden, og forestillingene/teoriene som hører til, neppe kan være egnet.

Min konklusjon: Store kretser i Norge, både i befolkningen generelt og i særdeleshet blant dem som har makt, myndighet og ansvar, har gjennom uhensiktsmessig opplæring og praksis, antagelig fra barnehagen av, kjørt seg ut i en forestillingsverden som sperrer for fornuft, og som ser ut til å være umulig for dem å komme ut av.

Folk med ansvar, ja – det er en alvorlig ansvarsløshet de praktiserer.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tragedie på Sørlandssenteret 26. juli 2017
PostPosted: Wed Aug 02, 2017 8:56 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Sørlandet kan få kombinert psykiatri- og barnevernsinstitusjon
Agder Flekkefjords Tidende 02. august 2017 (NTB)

"Etter drapet i Kristiansand sier barneminister Solveig Horne (Frp) at det er aktuelt å legge en institusjon som kombinerer barnevern og psykiatri til Sørlandet."

Da nesten ingen barn er registrert med psykisk lidelse før omsorgsovertakelse, må det være selve omsorgsovertakelsen og atferdsterapien i barnevernet som påfører barna psykiske skader:
"Ifølge en forskningsrapport fra NTNU har hele 76 prosent av barn og ungdom i barnevernsinstitusjoner en eller annen form for psykisk lidelse."

Horne deltok i møte om den 15-åringen før tragedien, så Horne føler vel hun må gjøre noe nå:
"Selv deltok hun i et møte om den drapssiktede 15-åringen i et møte med Kristiansand kommune i juni. Jenta, og andre historier, ble diskutert i anonymisert form. Hun sier utagerende atferd hos barn og unge ofte er et rop om hjelp, men mener man har en lang vei å gå når det gjelder å komme tidlig på banen og lytte til dem."

Kunnskap finnes, kompetanse finnes, kommunene har plikt til å skaffe barna forsvarlig helsehjelp i spesialisthelsetjenesten når kommunen ikke har egen kompetanse.

Men, i praksis er grov uforstand og grove unnlatelses-synder overfor disse barna mer regelen enn unntaket. Det må sterke straffesanksjoner til om Horne skal greie å endre kommunenes praksis.

Kommunene kan ikke ha ansvaret for barns rett til helsehjelp når de ikke er i stand til å ivareta oppgaven. Administrasjon av helsetjenester for barn må omorganiseres slik diagnoser og behandling blir bestemt av medisinsk kvalifisert personell, helsepersonell:
"Horne mener lovverket er tydelig nok, men at utfordringene er mangel på kompetanse, kunnskap og forståelse av lovverket."

Offenlig mishandling av barn må stoppes !

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Last edited by mater familias on Wed Aug 02, 2017 8:59 am, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tragedie på Sørlandssenteret 26. juli 2017
PostPosted: Wed Aug 02, 2017 8:59 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Oppsann, jeg ser at mater familias og jeg selv har postert omtrent samtidig. Jeg tar likevel ikke bort det jeg skrev. Det kan jo tvert imot støtte opp at vår tankegang er nokså mye den samme.

* * * * * * * *

Helledussen:

Sørlandet kan få kombinert psykiatri- og barnevernsinstitusjon
Etter drapet i Kristiansand sier barneminister Solveig Horne (Frp) at det er aktuelt å legge en institusjon som kombinerer barnevern og psykiatri til Sørlandet.
Dagbladet, 2 august 2017


"- Nå skal jeg gå så langt at jeg sier at Sørlandet er en svært aktuell kandidat for å få en slik institusjon, sier Horne til Fædrelandsvennen."

Arbeidsplasser?

"Ifølge en forskningsrapport fra NTNU har hele 76 prosent av barn og ungdom i barnevernsinstitusjoner en eller annen form for psykisk lidelse. Det er en av grunnene til at Horne og helseminister Bent Høie (H) sammen ønsker et prøveprosjekt med opprettelsen av såkalte kombinasjonsinstitusjoner. Dette er institusjoner hvor barn i barnevernets omsorg også får psykisk helsehjelp."

Har disse lidelsene vært til stede før barna ble tatt av barnevernet, da? Neppe i alle tilfeller. At barneverns"omsorg" derimot påfører og forsterker problemer, er relativt klart.

"Selv deltok hun i et møte om den drapssiktede 15-åringen i et møte med Kristiansand kommune i juni. Jenta, og andre historier, ble diskutert i anonymisert form. Hun sier utagerende atferd hos barn og unge ofte er et rop om hjelp, men mener man har en lang vei å gå når det gjelder å komme tidlig på banen og lytte til dem."

Er det en lang vei å gå til å lytte til dem de skal "hjelpe". Gid, for en forståelse hos Horne.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tragedie på Sørlandssenteret 26. juli 2017
PostPosted: Sun Aug 06, 2017 12:33 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Barnevernet: Det må ikke skje igjen
Dagbladet 05.08.2017, Meninger, innlegg av Barnevernsproffer i Forandringsfabrikken

Barnevernsproffene sier:
"Vi har vonde erfaringer, men ikke psykiske lidelser"

Er det mangel på kompetanse å ikke forstå naturlige reaksjoner? Å ikke forstå normale følelser?
"Vi ber barneministeren og helseministeren nå slutte å si at 76 prosent av barn og unge i institusjon har psykiske lidelser. Voksne må forstå at dette er naturlige reaksjoner på noe som gjør veldig vondt."

Om enetiltak:
"Enetiltak kan gjøre livet vondere, det er for unormalt"

"Noen unge har sagt at dette er verre enn å være i fengsel."

"Et hovedsvar fra unge som har bodd i enetiltak de siste årene, er at problemene blir forsterket av å bo der."

Barna vil ha forståelse og kjærlighet:
"Vi kan ikke ha systemer for barn som gjør oss reddere eller mer desperate."

Er det realistisk å tro at fosterforeldre og institusjonsansatte skal kunne erstatte den trygghet, kontinuitet, langsiktighet, omsorg og kjærlighet som helt naturlig følger med familie og biologisk tilhørighet?

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Last edited by mater familias on Sun Aug 06, 2017 1:29 pm, edited 2 times in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tragedie på Sørlandssenteret 26. juli 2017
PostPosted: Sun Aug 06, 2017 1:14 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Barnevernsproffene er ikke troverdige. Dersom de var troverdige, ville de vært forsiktige, og sagt at noen barn skades hjemme og at noen barn skades av barnevernet, og at noen skades begge steder.

Barnevernsproffene snakker som om alle barna som er tatt hånd om av barnevernet har blitt rammet av omsorgssvikt og skadet hjemme.

Premisset deres synes å være at barn som er tatt av barnevernet ikke kunne bli hjemme hos sine foreldre, men at det apparatet som tar imot barna kunne vært bedre.

Jeg sitter akkurat nå midt i en ungeflokk på fire fornøyde og velfungerende barn. Som ifølge barnevernet utsettes for omsorgssvikt og derfor skulle vært bortplassert for flere år siden. Nå har jeg aldri påstått at barna våre har perfekte foreldre eller at de aldri opplever belastninger. Men vi vet hvor barnevernet hadde plassert skylden om de hadde begynt å få problemer i offentlig omsorg.

Dersom Barnevernsproffene tok forbehold og påpekte at de kun snakket for seg selv, var det jo greit. Men Forandringsfabrikken tar ikke noe sånt forbehold. De fremstår tilsynelatende som talerør for barn generelt i barnevernets omsorg.

Men Barnevernsproffene snakker ikke på vegne av alle barn. De snakker i særdeleshet ikke på vegne av mine barn. Og de snakker ikke på vegne av de barna som må ha henvendt seg til dem og fortalt at det er barnevernet, og ikke deres egne foreldre som har revet bort grunnen under føttene deres.

Dersom Barnevernsproffene ikke forstår at problemene for endel barn begynner i det øyeblikket barnevernet trer inn i familien, har jeg heller ingen tiltro til dem.

Uttalelsene deres legger ikke opp til at samfunnet bør tenke seg om både to og tre ganger før de går til det ekstreme skritt å fjerne barn fra sine foreldre. De mener derimot at barnevernet bør bli bedre, gi mer kjærlighet ha mer kunnskap osv.

De fremmer sitt syn på en sympatisk måte, så man nesten får lyst å være enig med dem.

Men i mitt hode er de bare ett av mange talerør for det bestående barnevernsssystemet, og en av mange stemmer som ønsker mer ressurser pumpet inn i etaten.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tragedie på Sørlandssenteret 26. juli 2017
PostPosted: Tue Aug 08, 2017 7:50 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Men tilbake til denne 15-åringen som drepte. Jeg vet ikke om jeg er på linje med den jevne kritikers oppfatning, dersom jeg sammenligner med noen andre kjente skjebner fra mediene:.

Glassjenta ble en villstyring av behandlingen hun fikk av barnevernet. Hun tente på institusjoner og ble til slutt fengslet. Selv om hun begikk lovbrudd, var det en slags rasjonalitet i det hun gjorde. Hun gikk løs på det apparatet som ødela livet hennes.

Jenta som drepte miljøarbeideren for få år siden drepte med mangfoldige knivstikk. Flere hadde advart om at hun var syk og kunne gjøre slikt. Mye tyder på at hun var psykotisk i gjerningsøyeblikket. Psykotiske har en forvrengt virkelighetsoppfatning. De tolker inntrykkene på en forvrengt måte. Der vi andre ser et vanlig menneske, kan psykotiske se en demon. Det ble en skremmende rettssak hvor man konkluderte med en slags omvendt logikk - at jenta var tilregnelig da - i gjerningsøyeblikket - men ikke nå - i en rettssak der jenta deltok i en tilstand av psykose iført tvangstrøye. Dermed ble det også mindre fokus på barnevernets rolle i det hele. En av rettens sakkyndige tok mange oppdrag for barnevernet. Leger som behandler jenta nå mente at hun var psykotisk allerede da, men retten hørte ikke på dem.

Lovverket vårt er konstruert slik at personer som ikke er tilregnelig i øyeblikket også skal slippe straff. Det er etter min mening et godt lovverk.

I begge disse to sakene mener jeg samfunnet og hjelpeapparatet må ta sin del av skylden. Og at barna selv er ofre.

Så til saken på Sørlandssenteret. Er denne jenta et offer på samme måte som de andre to?

Jeg er usikker. Min egen eldste datter er i dag 13 år. Hun er blitt såpass stor at hun må begynne å ta ansvar for sine egne handlinger. Hun er ikke voksen. Men hun er heller ikke et lite barn. Hun kunne lett ha havnet i offentlig omsorg. Og det ville absolutt ha blitt en forferdelig belastning både for henne og søsknene hennes.

Jeg har medfølelse med barn som begår grufulle handlinger, men som er alvorlig psykisk syke, og attpåtil ikke har fått den hjelpen de trenger.

Jeg har også en viss sympati for ungdommer som er forbannet på barnvernet, og som lar sin vrede gå ut over inventar og bygninger. De begår lovbrudd, men de skader ikke nødvendigvis andre mennesker. Det er en slags logikk i det de gjør tross alt.

Men en jente som er forbannet på barnevernet og som dreper tilfeldige på et kjøpesenter? Dersom hun er psykotisk, altså utilregnelig, har hun min medfølelse. Da er hun etter min mening uten tvil selv et offer. Men dersom hun er 15 år og faktisk vet hva hun gjør, vet jeg ikke hvor riktig det er å skylde på barnevernet eller hjelpeapparatet.

Jeg tviler på at jenta har blitt et bedre menneske av å være i offentlig omsorg. Jeg tror offentlig omsorg er skadelig for de fleste, men likevel nødvendig for noen få. Men når voksne mennesker dreper, så er det ikke formildende at de hadde en vanskelig barndom.

Så når denne 15 åringen dreper, og forutsatt at hun ikke er psykotisk, dvs har vrangforestillinger eller er det man må kalle utilregnelig; Skal vi legge all skylden på hjelpeapparatet? Selv om vi vet og ser all uretten som skjer der? Blir det feil å legge noe av ansvaret på 15-åringen selv?

Kanskje finnes det også tilfeller der vi ikke bør unnskylde forferdelige handlinger, selv om de er begått av barn. Den kriminelle lavalder er 15 år i Norge. Det betyr at en tilregnelig 15- åring i juridisk forstand kan stilles til ansvar for forbrytelser.

Det er også det samfunnet gjør her når de sikter henne.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tragedie på Sørlandssenteret 26. juli 2017
PostPosted: Tue Aug 08, 2017 10:18 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Marie Skuland (17) døde av ett knivstikk
VG 08. august 2017

VG, (som ikke tagger saken med "barnevernet"), skriver i dag, :
"Den foreløpige obduksjonsrapporten viser at Skuland kun ble rammet av ett knivstikk. Politiet vil ikke ut med hvor hun ble stukket."

"Politiet forteller at de mener de har dannet seg et greit bilde av selve hendelsesforløpet. De fokuserer nå på hva som kan ha vært motivet for drapet."

"Den 15 år gamle jenta som er siktet for drap og drapsforsøk nekter straffskyld. Det er foretatt en rettpsykiatrisk vurdering av jenta, men politiet ønsker ikke å gå ut med hva den sier. "

"Hun er nå overført til Bjørgvin ungdomsfengsel i Bergen. "

"15-åringen har vært i tett kontakt med nødetatene etter å gjentatte ganger ha forsøkt å ta sitt eget liv. Hun flyttet til Kristiansand i 2006 fra et annet sted i Norge. Hun har hatt en turbulent oppvekst med problemer i hjemmet. Hun havnet derfor under barnevernets omsorg."

Etter min mening er det helt klart at det må stilles spørsmål ved hjelpen barnet fikk fra ABUP/Sørlandet sykehus, samt om "omsorgen" barnet fikk i barneverninstitusjonen var støttende og aksepterende, eller fordømmende og straffende.

Her er jeg litt uenig med deg, familien er samlet. Med det er lov! Vi skal alle kunne si hva vi tenker og mener!

Ett annet spørsmål er smitteeffekt, ved enkelte psykiske tilstander er barn, og også voksne, meget sårbare for mediedekning av andre dramatiske og tragiske hendelser. Vi kan se det ved selvmords-"bølger", ved flere terrorhandlinger med knivstikking i Europa, og ved lastebilkjøring inn i menneskemengder.

Sannsynligvis har smitteeffekten hatt betydning ved flere av den senere tids påsatte branner ved barneverninstitusjoner.

15-åringen har vært i en sårbar og ustabil psykisk tilstand og har hatt "flere titalls tilfeller av selvmordsforsøk/selvmordsatferd, og kan ha blitt påvirket av de forferdelige dobbelt-drapene ved Wilds Minne skole i Kristiansand 5. desember i fjor.

Om jeg skulle gi politiet tips i leting etter motiv, ville jeg pekt i den retningen.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tragedie på Sørlandssenteret 26. juli 2017
PostPosted: Tue Aug 08, 2017 12:50 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Vel jeg tenker høyt og liker meningsutvekslinger, mater familias. Og har ingen fasit. Kanskje må man ha flere tanker i hodet samtidig.

Når det gjelder jentas historikk er jeg kanskje mest interessert i hva som skjedde før omsorgsovertakelsen. Selv om det er lenge siden. Var det en reell omsorgssvikt eller var det barnevernet som produserte en sak gjennom en enerverende tilstedeværelse og oppslemming av alt mulig tenkelig negativt som de klarte å snappe opp underveis?

Var det reellt misbruk, vold og vanskjøtsel? Eller var det dårlig tilknytning og emosjonell omsorgssvikt? Det vanvittige med dagens barnevern er jo at siste kategori omsorgsovertakelser, basert på det barnevernfaglige kvakksalveriet, har blitt vanlig.

Man vet jo ikke. Journalistene er feige og graver ikke i den grøften. Vi får nesten aldri vite hva problemet var, eller om de virkelige problemene begynte etter omsorgsovertakelsen. De nøyer seg med å si "Hun har hatt en turbulent oppvekst med problemer i hjemmet."

Nøyaktig det samme ville de ha sagt om mine barn, om barnevernet hadde lykkes med sine omplasseringsplaner. Og alle kjøper det. Og alle godtar at biologiske foreldre er årsaken til problemene. Og så skulle barna våre bli kasteballer i systemet, til glede for dem som har sin næring i dette. Og om barna fant på noe dumt så skulle jeg lese i avisen at barna våre "har hatt en turbulent oppvekst med problemer i hjemmet."


Det kan ha vært omsorgssvikt og det kan ha vært "omsorgssvikt". Det er umulig å vite. Barnevernet er like uberegnelige som de er hjelpeløse og kunnskapsløse. Barnevernet kan ha omplassert henne fordi de i all sin mangel på kompetanse overhodet ikke var i stand til å gi hjelp som var relevant. Om familien overhodet trengte hjelp. "Hjelpetiltak har vært forsøkt." Så avliver man familien som kompensasjon for egen udugelighet.

Tenk om en journalist hadde pløyd gjennom saken fra a til å?

At det som venter barna er ytterligere traumatisering i offentlig omsorg vet vi allerede. Vi vet at det samfunnet har å tilby er dårlige prognoser og redusert livskvalitet.

Derfor tror jeg mange nå ønsker en debatt hvor man ser hvordan barnevernet kan forbedres. Og allerede diskuterer politikerne løsningsmodeller med kombinasjonen barnevern og psykiatri.

I det store bildet er det imidlertid noe som er langt viktigere enn alle mulige forbedringer av hjelpetiltak og institusjoner, og som systemet ikke ønsker å høre snakk om:

At man ikke flytter ett eneste barn hjemmefra uten at det er tvingende nødvendig. At barna flyttes tilbake til foreldrene så snart det er mulig. Og at de barna som må være i offentlig omsorg, får så mye samvær med sine foreldre som de ønsker.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tragedie på Sørlandssenteret 26. juli 2017
PostPosted: Tue Aug 08, 2017 7:01 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Er det noen som vet hvor lenge 15-åringen har vært i barnevernets omsorg? Jeg trodde kanskje det var fra 2006 da hun kom til Sørlandet fra annen kant av landet. Men har ikke sett det presisert noe sted.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tragedie på Sørlandssenteret 26. juli 2017
PostPosted: Wed Aug 09, 2017 8:10 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Hvor lenge hun har vært under barnevernet? Det skulle ikke forundre om det var de 10-11 årene fra 2006, eller enda lenger. Det vil heller ikke forundre meg om myndighetene bevisst skjuler det. Jo lenger hun har mottatt barnevernets "hjelp", desto vanskeligere å bortforklare at de ser ut til å ha gjort null niks som har hjulpet. – Sånn går det når man, som barnevernet, lever i en forestillingsverden full av selvbeundring uten saklig basis.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tragedie på Sørlandssenteret 26. juli 2017
PostPosted: Wed Aug 09, 2017 8:28 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Jeg spør fordi jenta jo har fortalt litt om sin bakgrunn:

http://www.psykmagasinet.no/jenta-pa-va ... rdsforsok/

Hun omtaler sin familie og problemene der i litt generelle vendinger. Vanskelig å få tak i helt konkret hva som var problemet hjemme. Hun snakker om fysisk og psykisk mishandling, om at hun tidlig fikk mye ansvar.

Men igjen; dersom man spør barnevernet er jeg ikke i tvil om at de ville kunne komme til å si det samme om mine barn. Og dersom barna hadde blitt tatt, ser jeg ikke bort ifra at de selv kunne komme til å si det samme. Nå er barna våre større og ikke like lett å påvirke.

Jeg er litt nysgjerrig på å vite om jenta faktisk husker hvordan hun hadde det, eller om hun er blitt fortalt hvordan hun hadde det. Dersom hun var fire år da hun ble flyttet må hun jo stole på det hun er blitt fortalt av andre. Og det er jo interessant å få vite om omsorgsovertakelsen gjorde livet hennes bedre.

Dersom jentas problem fremstilles som at hun kom fra et dårlig hjem, blir det hele litt påfallende om det nå skulle være over ti år siden omsorgsovertakelsen. Da må man vel i anstendighetens navn heller si at jenta kommer fra dårlige kår i barnevernet. Men her tåkelegges dette hendelsesforløpet.

Feigt av journalistene å lempe ansvaret over på foreldrene, uten en smule gravejournalistikk. Men journalistene er gisler i systemet de også. De skal også ha en jobb å gå til i morgen.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]