It is currently Thu Mar 28, 2024 10:07 am



Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Når barnevernet informerer barn
PostPosted: Tue Apr 26, 2016 7:51 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
NRK melder at barnevernet i Bodø går rundt i skolene og informerer barn.

– Det er bra vi vet at barnevernet finnes
http://www.nrk.no/nordland/_-det-er-bra ... 1.12915606

Det er selvsagt den glaserte versjonen av barnevernet som presenteres for 4. klassingene.

Jeg spør meg selv hvor redelig en slik presentasjon er.

Også mine egne barn møtte den glattpolerte utgaven av barnevernet innledningsvis i saken vår.

Barna våre ble plutselig utsatt for rene avhør i barnehage og skole, sikkert kamuflert med "innestemme" som Trommald så fint kaller det. Et par timer senere satt vi foreldre i tilsvarende "avhør" på barnevernets kontor, og vi fikk klar beskjed fra seksjonsleder: "Når dere kommer hjem, må dere si til barna at det var bra at de snakket med oss, og at de ikke gjorde noe galt."

Vi var så sjokkerte, at jeg ikke torde gjøre annet enn det barnevernet sa. Dagen etter når barna kom hjem, fortalte de at barnevernet nok en gang hadde vært på skole og barnehage og at de denne gangen hadde spurt: "Hva sa foreldrene til dere når dere kom hjem i går?"

Til slutt avskydde ungene våre barnevernet. De forsto etterhvert at barnevernets snille innestemme egentlig var en aggressiv utestemme. Men de fortsatte å spise godteriet deres og en av dem ble med på pizza restaurant. Som min datter med et lurt smil avslørte for meg for en tid tilbake:"Jeg spiste pizza, men jeg lot være å snakke!" Og så lo hun, og det var tydelig at både hun og hennes eldre søster hadde moret seg over dette.

Barn er jo ikke dumme.

I det hele tatt så synes jeg barnevernet praktiserer en uærlighets-filosofi overfor barna. Foreldre som er fratatt barna, skal ikke si at de elsker dem over alt på jord når de en sjelden gang får treffe dem. De skal ikke fortelle barna at de kjemper hver dag for dem.

Når barnevernet forteller barna at de hjelper barn, forteller de ikke samtidig at de også kan komme til å bli deres livs mareritt.

I mange tilfeller bidrar barnevernet til å skape utrygge barn. Barna lærer, klok av skade, å ikke stole på voksenpersoner, lærere eller andre som de bør ha tillit til!

Vel, selv har jeg sluppet å instruere barna om noe som helst. Jeg har heller aldri fortalt dem at det var galt at de snakket med barnevernet. Det var det heller ikke. De fortalte jo bare sannheten, slik jeg selv også gjorde. De lærte likevel "the hard way", og vil nok aldri stole på eller åpne seg for noen fra barnevernet om vi noen gang igjen må ha med dem å gjøre.


Jeg spurte engang veilederen min i barnevernet: " Hva synes du er best når en helsesøster skal sette vaksiner på barna? Skal hun si at dette gjør ikke vondt, og så kjøre sprøyten i armen på dem mens hun har overraskelsesmomentet? "

Veilederen ble meg svar skyldig, og forsto altfor godt hva jeg snakket om. Det eneste interessante notatet fra samtalene vi hadde sammen, var forøvrig "kommet bort" da jeg skulle samle beviser for å forsvare oss i nemnda, og bad om å få oversendt visse dokumenter.

Men jeg innbiller meg at denne veilederen tross alt forsto en del, for plutselig hadde hun sluttet i barnevernet. Kanskje foregikk det ting som hun ikke ønsket å være en del av.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]