It is currently Tue Mar 19, 2024 4:26 am



Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: En forsker som tror barnevernet greier brasene
PostPosted: Mon Feb 29, 2016 3:27 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
    

En forsker som tror barnevernet greier brasene


Skilt, men redd når barna er hos den andre
Når en av foreldrene har alvorlige bekymringer for hvordan barnet har det hos den andre, er det krevende å dele omsorgen. Her må barnevernet sterkere inn, mener forsker.
Høgskolen i Oslo og Akershus, 29 februar 2016

"– Barnevernet må gå inn og granske bekymringene og beskyldningene som foreldrene kommer med. De kan hjelpe foreldrene med å finne ut om det er grunn til å være bekymret og hva som skjer i det andre hjemmet, påpeker Sjøhelle Jevne.
   – Er det slik at mor er deprimert og ikke får barnet på skolen? Sørger hun for at barna har det de trenger? Er det slik at far drikker og er voldelig?
   Her må barnevernet gå inn og gjøre undersøkelser og bidra til å oppklare situasjonen.
   – Minst like viktig er det at saksbehandleren undersøker hvordan omsorgssituasjonen var før bruddet, sier hun."


Stakkars foreldre i barnefordelingskonflikter, som skal ha barnevernet til å "ordne opp" !

"Kari Sjøhelle Jevne har også snakket med foreldre som opplevde å bli fremstilt som en dårlig omsorgsutøver av den andre forelderen.
   – De beskriver hvordan den andre invaderer deres foreldreskap gjennom stadig å ringe og spørre, og ikke lar barnet få være i fred, sier Sjøhelle Jevne."


Og invaderingen fra den andre forelderen mener forsker Sjøhelle Jevne barnevernet skal gjøre mindre enn den var. (Spørs om ikke barnevernets invadering kommer til å overskygge den, Jevne!)
  
"– Denne kompetansen til å undersøke og styrke foreldreskap har ansatte i barnevernet, og her må barnevernet sterkere inn, avslutter hun."

! !

  
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: En forsker som tror barnevernet greier brasene
PostPosted: Wed Mar 02, 2016 8:21 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
Utrolig hvordan tilsynelatende intelligente mennesker mangler skille mellom det som foregår i hodene deres og virkligheten utenfor...

Det er en dramatisk mangel på forståelse for filosofi: altså logikk, paradigmer, vitenskapsfilosofi, empiri, osv.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: En forsker som tror barnevernet greier brasene
PostPosted: Wed Mar 02, 2016 6:23 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Dec 16, 2015 7:14 pm
Posts: 82
Det er jo nettopp dette mine barn og jeg har blitt utsatt for. Endeløs sjikanering og trakasering med "bekymringer" for barna når de er hos meg. Dette har resultert i stigmatisering i nærmiljøet. "Alle" på denne lille plassen vet at her er barnevernet "inne i bildet". Ungene har blitt oppsøkt av BV-tjenesten på skolen (uten at jeg har blitt informert), for å bli avhørt uten at jeg er i nærheten. Skole/ barnehage har mått uttale seg om meg så mange ganger at jeg har forstått at de har "luktet røyk uten ild" til slutt.

Hvem sender sine egene barn ut for å leke, eller hjem til folk hvor "alle vet" at BV-tjenesten renner ned dørene?

Ja, for guds skyld. La barnevernet gå nøye inn i alle skilsmissesaker hvor det er barn med i bildet. Det høres veldig friskt ut!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: En forsker som tror barnevernet greier brasene
PostPosted: Thu Mar 03, 2016 8:49 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Sliten wrote:
Ja, for guds skyld. La barnevernet gå nøye inn i alle skilsmissesaker hvor det er barn med i bildet. Det høres veldig friskt ut!


"Barnevernet" burde egentlig gå inn i alle familier slik at man kanskje kunne få en objektiv standard for når barn skal tas fra foreldrene.

Hvis samtlige barnefamilier i Norge ble underkastet en barnevernundersøkelse, kunne man finne ut hvordan det stod til med omsorgen i de tusen hjem. Kanskje kunne det være noen som trengte hjelp men som ikke var blitt meldt bekymring om?

Det "barnevernet" ikke vet om familiene, kan være mye som er skadelig for barna. Ved å gå inn i alle familier kan "barnevernet" avdekke omsorgssvikt som hittil har vært skjult. Dette vil utvilsomt være til barnas beste.

Hvorfor skal kun noen få utvalgte familier nyte godt av "barnevernets" hjelp? Det må være maktpåliggende for de folkevalgte å gi dette tilbudet til samtlige norske foreldre. Kun da kan man være sikker på at standarden for norsk omsorg virkelig blir fulgt i alle hjem. Ingen må snike seg unna denne inspeksjonen kun fordi de er advokater eller leger. Alle må med, mener jeg. Noe annet er urettferdig overfor de relativt få barna som hentes ut av hjemmet. De burde få selskap av mange flere. Da ville man dessuten fjerne stigmatiseringen ved å være under "barnevernet".

Omsorgssvikt finnes i alle hjem om man bare leter godt nok. Det er et spørsmål om resssurser. Slik alle kvinner får tilbud om mammografi, bør alle barnefamilier få tilbud om en barnevernundersøkelse.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: En forsker som tror barnevernet greier brasene
PostPosted: Fri Mar 04, 2016 8:31 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Sliten wrote:
Skole/ barnehage har mått uttale seg om meg så mange ganger at jeg har forstått at de har "luktet røyk uten ild" til slutt.


Det er jo dette som skjer. Og så begynner skolen etter hvert konsekvent å gå barnevernets ærend, om ikke de har gjort det fra begynnelsen. I vårt tilfelle planla skolen og barnevernet akuttplassering av barna våre, slik jeg har forstått det i ettertid:

Jeg har ikke mast på barna om hva som skjedde i denne vonde tiden før vi flyktet. Men av og til forteller barna selv, og da spør jeg også litt. Jeg har nå fått vite at barnevernet og skolen forsøkte å overtale barna våre til å "flytte" til SFO lærer på ubestemt tid, en dag min datter hadde fortalt barnevernet at vi voksne hadde kranglet hjemme. (I en periode hadde jo barnevernet samtaler med barna hver uke på skolen). Barna ble blant annet invitert ut på pizza, et tilbud bare den ene av barna våre tok imot. Eldstedatteren vår hadde imidlertid vært klar på at hun ville hjem. (Hun forteller også at barnevernet alltid hadde en skål med godteri på bordet under disse samtalene.)

Dersom min datter ikke hadde sagt så klart at hun ville hjem, hadde vel barnevernet fattet akuttvedtak, og så hadde omsorgsovertakelsen vært i gang? (Det var faktisk i denne fasen at jeg stilte utenfor skolen for å observere en gang vi ble innkalt til møte hos barnevernet. Advokaten min fortalte at barnevernet kanskje ville hente barna mens vi hadde møte).

Mens alt dette pågår, og det som nevnes her er jo bare en brøkdel av hva vi har opplevd, skal vi altså både jobbe, tjene penger, være mentalt og fysisk friske, og være gode foreldre. Det er ikke rart at noen knekker sammen.

Vår lærdom av saken er at vi må komme oss bort jo før jo heller om vi noen gang - mot formodning - kommer tilbake til Norge og får besøk av barnevernet. Barnevernets lærdom er at de må gå hardere til verks på et tidligere tidspunkt for å forhindre at slike som oss slipper unna, - og derigjennom blir et vedvarende irritasjonsmoment med fortsatte henvendelser til en kommune og et barnevern som ikke vil innrømme feil og som ikke tar ansvar.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]