It is currently Fri Mar 29, 2024 12:05 pm



Post new topic This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 98 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
Author Message
 Post subject: Re: 13-åring døde på hytte i Valdres
PostPosted: Sat Jan 09, 2016 10:31 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Valdres: Ingen ba om at jenta skulle legges inn
VG, 9 januar 2016

"Til tross for en omfattende historikk i helsevesenet, ble ikke jenta fulgt opp da hun flyttet til Valdres."

"En sentral del av politiets etterforskning er hvorvidt offentlige etater som skole og helsevesen har gjort det de skulle for å følge opp jenta som ble funnet død i en hytte i Valdres nyttårsaften. Torsdag åpnet politiet i Innlandet for at flere enn moren kan bli siktet i saken."

Ja, det skulle bare mangle. Ingen av "faginstansene" har sørget for ditt eller datt, men man venter at moren, som ikke er ekspert, skulle ha gjort det?

"I februar i fjor ble 13-åringen utskrevet fra Drammen sykehus hvor hun hadde vært innlagt i fem uker, ifølge morens forsvarer. I etterkant ble familien fulgt opp av BUP Drammen som da kom hjem til dem for å følge måltidene. Da vekta til jenta var tilbake på et akseptabelt nivå ble den tette oppfølgingen avsluttet.
    – Frem mot sommeren i fjor fungerer det tilsynelatende brukbart, men så oppstår det et nytt traume ved skolestart, sier forsvarer."


Vinklingen i artikkelen og sakens utvikling høres imidlertid ganske bra ut.

*

Også en bra artikkel:

Hvem må ta konsekvensene?
Gudbrandsdølen Dagningen, 8 januar 2016

    

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: 13-åring døde på hytte i Valdres
PostPosted: Tue Feb 16, 2016 8:01 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Jakten på syndebukker
Asker og Bærum Budstikke, 6 februar 2016


Her er skolene, barnevernet og helsetjenestene stakkars martyrer som jaktes på som syndebukker, hevder artikkelen. Jeg la inn en kommentar:

"... kastet barneombudet, kommunens ordfører og fylkesmannen seg over skolene, barnevernet og helsetjenestene i jakten på syndebukker."
Jaså? Syndebukken som virkelig ble angrepet, og som dessuten er blitt trakassert uten nåde, er da pikens mor. Hun er en enkelt person, og trenger derfor ikke å taes hensyn til, mens offentlig ansatte i skolesektoren er persilleblad som skal skjermes?
PS: At barnevernet er med på å stigmatisere og kaste skyld videre over på foreldre for sin egen inkompetanse når det dreier seg om virkelige problemer, er jo bare å vente. Norske barneombud går i samme lei.
Marianne Haslev Skånland

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: 13-åring døde på hytte i Valdres
PostPosted: Tue Feb 16, 2016 10:35 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Minst fem klinikker behandlet 13-åring som døde
http://www.dagen.no/Nyheter/HELSE/Minst ... andlet-13-åring-som-døde-307232
Dagen, 16 februar 2016
Minst fem forskjellige klinikker og helseinstitusjoner var involvert i behandlingen av den 13 år gamle jenta som døde på Beitostølen nyttårsaften. Politiet undersøker hvem som stanset behandlingen.

"Ifølge Budstikka har Fylkesmannen i Oslo og Akershus bedt en rekke instanser gi en orientering om deres befatning med jenta.
    Dette er blant annet to fastleger, Barne- og ungdomspsykiatrisk avdeling ved Vestre Viken, BUP-Vest, avdeling Vinderen og Oslo universitetssykehus, Regional seksjon for spiseforstyrrelser. Ifølge avisen er fastlegene også bedt om å utlevere to fullstendige journaler."


De gir seg ikke når det gjelder siktelsen mot moren:

"Politiet har opplyst at bærumsjenta trolig døde av avmagring. Jentas familie skrev i et brev at moren i mange år hadde kjempet en «håpløs kamp mot det organiserte samfunnet», men uten å få hjelp.
    Moren ble siktet for grov omsorgssvikt etter at datteren døde, men nekter straffskyld."

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: 13-åring døde på hytte i Valdres
PostPosted: Fri Mar 18, 2016 4:51 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Endelig rettes noe skyts mot andre enn moren:

Fylkesmannen: – Lovbrudd ved behandling av 13-åring som døde[/url]
[url=http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/2016/03/18/Fylkesmannen-–-Lovbrudd-ved-behandling-av-13-åring-som-døde-12323618.ece]
Oslo (NTB): Fylkesmannen i Oslo og Akershus mener det ble begått lovbrudd i behandlingen av den 13 år gamle jenta som døde av avmagring på Beitostølen nyttårsaften, og saken sendes til Statens helsetilsyn.

"Statens helsetilsyn skal vurdere eventuelle reaksjoner mot en eller flere av de involverte helseinstansene, melder NRK"

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: 13-åring døde på hytte i Valdres
PostPosted: Tue Mar 29, 2016 11:40 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Nå er det visstnok konkludert med at barnevernet har brutt loven:

http://www.budstikka.no/nyheter/lommeda ... -55-289435

Det er på en måte som fortjent, når barnevernet insinktivt utroper moren til syndebukk da jenta ble funnet død.

Jeg er overhodet ikke objektiv i mine vurderinger. La det være sagt.

Men fra mitt lille ståsted, og fra min erfaring med både tilsynsmyndigheter og barnevernet , så tenker jeg for det første at den aktuelle Fylkesmannen i denne saken forsøker å vise at de er på ballen, og at de tar sin tilsynsrolle alvorlig, ikke minst fordi Barneombudet stilte spørsmål ved deres habilitet. For alle oss som ikke har kommet i mediene med våre saker, møter vi en fullstendig likegyldig holdning hos nettopp Fylkesmannen.

For det andre tenker jeg at dersom barnevernet hadde grepet inn, slik Fylkesmannen ser ut til å mene at de skulle ha gjort, så hadde vel ikke dette fått noen lykkeligere utgang. "Jente døden nær av anoreksi, - reddet av barnevernet!" En slik avisoverskrift er nesten en utopi, men det er kanskje dette Fylkesmannen mener hadde skjedd om barnevernet hadde gjort som Fylkesmannen mener at de burde ha gjort?

Barnevernets egen statistikk over dødsfall er så vidt jeg vet ikke mye å rope hurra for.

Et barnevern som var i konstruktiv dialog med familiene kunne kanskje ha gjort noe. Et slikt barnevern har jeg sett lite av. Løsningen hadde vel derfor blitt å plassere denne jenta i institusjon, beredskapshjem eller fosterhjem. Følgelig er jeg ikke i stand til å se at barnevernet kunne eller burde ha gjort noe i denne saken, uten at de kanskje hadde gjort det hele enda verre for jenta.

Jeg tror rett og slett at der finnes problemer som ikke er så enkle for samfunnet å løse. Og i alle fall ikke for barnevernet. Anoreksi, og særdeleshet hos barn, må jo være et slikt.


Men det er typisk at vi skal finne en syndebukk når tragedien er et faktum. Det er også en veldig barnevern-messig måte å tenke på. Dersom noe er galt i en familie, må det være noen sin feil. Det barnevernet er bekymret for, må ha en forklaring. Årsak- og virkningsregnskapet til barnevernet må gå opp. Får man ikke dette til, kortslutter barnevernslogikken, som kulminerer i mistenkeliggjøring. Oftest rettes anklagene mot foreldrene. Men akkurat i denne saken rikosjerer beskyldningene når Fylkesmannen retter pekefingeren mot barnevernet selv, og mener at de kan være en passende syndebukk.

Men det er ikke alt her i denne verden som er noen sin feil, selv ikke når det kan være fristende å plassere skylden hos barnevernet. Livet kan være mystisk, og enkelte sannheter forblir i det skjulte. Hadde barnevernet forstått dette, hadde nok flere familier blitt spart fra undergang.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: 13-åring døde på hytte i Valdres
PostPosted: Tue Mar 29, 2016 4:28 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Jeg ser en brenn-aktuell mulighet for at Barnevernet kan ha forverret situasjonen for barn og mor, og direkte forhindret at barnet fikk livsnødvendig helsehjelp:

BV kan tilsynelatende ha akseptert anoreksi-diagnosen, men samtidig vurdert at spiseforstyrrelsen heller skyldtes omsorgssvikt hos mor ... enn mobbing i skolen. (En slik omdefinering av årsaken til f.eks anoreksi er fordelaktig for kommunen, både kostnadsmessig og mhp omdømme.)

Deretter varsler BV aktuelle helseinstitusjoner som kan bli oppsøkt av barnet og mor, om at BV "vurderer omsorgssituasjonen i hjemmet". Helsevesenet kan da avvise eller bagatellisere henvendelser fra/om barnet, fordi de avventer BVs avklaring på "omsorgssituasjonen".

Etter at BV først har skapt tvil om barnets omsorgssituasjon, pleier de å skylde på at helsevesenet er trege/uvillige til å hjelpe.

Ansvarsfraskrivelse, i alle former og avkygninger, er Barnevernet verdensmestere i.

I denne saken fikk barnet vellykket behandling for anoreksi i fjor vinter/vår, men, barnet selv opplevde behandlingen som så truende og/eller skremmende at barnet blånektet å bli utsatt for slik "hjelp" enda en gang.

Barnevernet kan også ha truet mor med at dersom mor oppsøker helsevesenet for å søke hjelp for datteren, vil de iverksette "omsorgsovertakelse" og/eller andre tvangstiltak.

Her er mange muligheter.

Det er så trist å oppleve at barns rett til helsehjelp, som egentlig burde vært en ubetinget rettighet for barnet, blir forvansket og forhindret av uvesenet kalt Barnevernet.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: 13-åring døde på hytte i Valdres
PostPosted: Sat Apr 09, 2016 1:30 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Bekjent om moren til jenta (13) som døde i Valdres: – Ville datteren alt godt
Budstikka 9. april 2016

Bekjente av den siktede moren tar henne i forsvar:
"– Hun har fortalt meg sin versjon av historien – hvordan hun har kjempet med nebb og klør for sin datter. Mot et system som sviktet dem fundamentalt. Hun sier at hverken skoleverket, barnevernet eller helsevesenet gikk inn for å hjelpe datteren med hele hjertet. Hun opplevde at de bagatelliserte datterens opplevelser, og at heller ikke hun ble tatt på alvor, sier hun."

Dora og Björg Thorhallsdottir kjenner moren fra oppveksten.
"Dora og Björg forteller at de knapt trodde sine egne øyne da de leste at moren var siktet i saken.

– Det helt absurd å se at hun fremstilles som en dårlig mor. Hun er den siste personen jeg ville mistenke for å utsette barnet sitt for noe slikt. Jeg er sikker på at hun vil bli renvasket, sier Björg.

– I min jobb har jeg møtt mange som har blitt utsatt for grov omsorgssvikt. De forteller svært ofte om likegyldige foreldre. NN (moren til 13-åringen, red.anm.) var på helt andre enden av skalaen. Å hjelpe datteren ble hennes livsprosjekt, utdyper Dora."


Politiet opprettholder siktelsen:
"Politiet står fremdeles på sitt. Senest fredag forrige uke uttalte politiadvokat Mari Lauritzen Hasle i Innlandet politidistrikt at siktelsen opprettholdes."

Hva slags samfunn har vi fått, når foreldre risikerer tiltale og straff fordi kommune og helsevesen unndrar seg lovpålagte ytelser overfor barn ...??

Det er sykt. Et sykt samfunn.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: 13-åring døde på hytte i Valdres
PostPosted: Wed Apr 20, 2016 7:58 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Relasjonsterapeut Dora Thorhallsdottir:
Sviktet av alle
En 13 år gammel jente døde mens hennes mor fortvilt prøvde å få hjelp. Denne tragedien må «systemet» ta lærdom av. Vi har ikke flere barn å ofre.
nrk Ytring, 19 april 2016

"Jeg opplever at mange har fått inntrykk av, gjennom politiets vage uttalelser, at M har sviktet datteren. Det stemmer ikke etter min mening.
    Fylkesmannen i Oslo og Akershus har riktignok åpnet tilsyn mot helsetjenesten, skoleverket og barnevernet i Bærum kommune, men mistanken mot M henger ved. Siden jeg kjenner til kampen hun har kjempet i mange år – og fremdeles står midt i den – synes jeg det er skremmende.
....
For M opplevde at datteren ikke fikk hjelp. Uansett hvor hardt og ofte hun prøvde, så erfarte hun at de ikke ble møtt, ikke ble respektert, ikke ble tatt på alvor. M fikk lite empati og oppfølging fra dem som er ansatt til å ivareta mennesker i krise."


I lys av alt dette burde det vært spandert en annen overskrift på artikkelen: "Sviktet av alle unntatt moren". Er det avisen eller Thorhallsdottir som har laget den overskriften som står?

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: 13-åring døde på hytte i Valdres
PostPosted: Tue Jul 26, 2016 12:21 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Ikke slutt på å tillegge moren skylden


13-årings dødsfall ferdig etterforsket
Oppland Arbeiderblad, 25 juli 2016

"Politiet har avsluttet etterforskningen av saken der ei 13 år gammel jente fra Lommedalen døde på en hytte i Valdres. Nå er det opp til statsadvokaten å avgjøre om moren blir tiltalt."

Det fortsetter altså i samme spor.

"Etter at den 13 år gamle jenta døde, har moren og familien fortalt at mangeårig mobbing var årsaken til den unge jentas spiseforstyrrelser. Fylkesmannen i Oslo og Akershus undersøkte saken og konkluderte med at både skoler og kommunen hadde strukket seg svært langt for å følge opp jenta, men konkluderte også med at formelle prosedyreregler ikke var fulgt. (NTB)"

Av tidligere artikler ser det absolutt ikke ut til at skoler og kommune har 'strukket seg langt'. Derimot ser det ut til at de har vært inkompetente.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: 13-åring døde på hytte i Valdres
PostPosted: Thu Aug 25, 2016 6:35 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Bok forteller om 13-åringen som døde på hytte i Valdres
VG, 25 august 2016

"Historien til 13-åringen som døde på en hytte i Valdres, kommer ut i bok i høst. Forfatteren har brukt jentas egne dagboknotater for å fortelle om livet hennes."

"– Angelica elsket å være på hytta på Beitostølen. Den siste turen ble et mareritt. Ridd av angst og avmakt for mobbere, skole, barnevern og et helsevesen som ikke forsto hvor alvorlig situasjonen var, døde hun nyttårsaften – bare 13 år gammel, skriver forfatter Jon Gangdal i boken, som kommer i salg i oktober."

"Etter dødsfallet ble jentas mor pågrepet og siktet for grov omsorgssvikt med døden til følge. Etterforskningen ble avsluttet i sommer, og saken ble forrige uke oversendt statsadvokaten i Hedmark og Oppland.
    – Det er en omfattende sak, og beslutningen om det skal tas ut tiltale, kommer trolig i midten av september, sier førstestatsadvokat Arne Ingvald Dymbe til NTB."


Ut fra det som er kjent, må det tvert imot være politiets handlemåte mot moren som bør betegnes som grov. Hvis virkeligheten er anderledes, er det holdt meget hemmelig.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: 13-åring døde på hytte i Valdres
PostPosted: Thu Aug 25, 2016 2:57 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Jeg siterer litt mer fra VG-artikkelen:

"Statens helsetilsyn har også åpnet tilsynssak mot behandlere i helsevesenet, men denne er ikke avsluttet. Det skal være fire virksomheter og to fastleger som er gjenstand for tilsyn."

Uavsluttede tilsynssaker.

Jeg har ikke ord. Det antydes nå at mor risikerer både tiltale og straff i denne saken.

Jeg må se det først. Jeg må se at det faktisk skjer at det blir tatt ut tiltale mot mor, før jeg i det hele tatt kan finne ord i forsøk på å kommentere noe så ekstremt absurd og barbarisk.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: 13-åring døde på hytte i Valdres
PostPosted: Thu Sep 22, 2016 9:34 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Moren til død 13-åring: Tiltalt for grov omsorgssvikt
VG 22. september 2016

"Ifølge tiltalen unnlot moren gjentatte ganger å sørge for at datteren fikk nødvendig helsehjelp og behandling i perioden 5. februar frem til hun døde 31. desember i fjor. Påtalemyndigheten mener også at moren opptrådte slik at det vanskeliggjorde at datterens helsetilstand kunne oppdages av offentlige myndigheter."

Nå er det mor, som selv blir gjort til et offer fordi hun ikke lyktes i å skaffe sin datter helsehjelp, som skal stå til strafferettslig ansvar for den svikt i helse- og hjelpetjenestene datteren ble utsatt for.

Det er helt ufattelig!

Moren er blant annet anklaget for:
"Hun [moren] skal også ha sendt en sms til datteren 22. mai i fjor, der hun ba 13-åringen om å ta på seg løse klær og vekter i forbindelse med at barnevernet skulle veie henne, ifølge tiltalen til påtalemyndigheten."

Hvorfor det er barnevernet og ikke fastlege/helsetjeneste, som forestår veiing av et anorektisk barn? Er det barnevernet som skal følge opp alvorlg syke barn i Bærum?

Moren er anklaget for aktivt å hindre at datteren fikk helsehjelp gjennom å:
- unnlate å kontakte lege, sykehus, annet helsepersonell
- true med å ta livet av seg selv
- oppgi uriktige adresser til myndighetene
- ha unndratt datteren fra ordinær skolegang

Moren får her skylden for
- at datteren ble redd og unndro seg ny innleggelse for anoreksi, det er normalt at barn blir redde om de blir utsatt for tvangsregimer, tvangsbehandling, som f.eks tvangsmating. Helsevesenet må forebygge at barn blir så skremte at de unndrar seg oppfølging og videre behandling. Det er helsevesenets ansvar.
- har mor truet med å ta livet av seg selv?, eller har noen misoppfattet morens desperasjon i forsøkene på å skaffe datteren hjelp?, eller er det ren løgn?
- moren forsøkte å flytte i håp om at et nytt miljø skulle virke positivt på datteren, ville datteren fått hjelp dersom moren ikke flyttet? Og, det tar alltid litt tid å få endret bostedsadresse, er dette noe moren skal klandres for?
- når skolemiljøet er så belastende at datteren ikke makter å møte på skolen, så skal moren klandres? Det er foreldrene sin skyld når barn blir mobbet i skolen?


Fylkesmennene i Oppland og i Oslo og Akershus har gransket saken, og kommet fremt til:
"- Fylkesmannen konkluderte med at to av Bærum-skolene hadde brutt saksbehandlingsreglene i loven, men mente likevel at jentas rett til et godt skolemiljø var ivaretatt. De fant heller ingen sammenheng mellom skolemiljøet og jentas sykdomsutvikling.

-13-åringen ble sviktet av barnevernet både i Bærum og Valdres, ifølge fylkesmennene i Oppland og i Oslo og Akershus. Barnevernet lente seg for mye på helsevesenet og bekymringsmeldinger ble henlagt der det i stedet burde vært åpnet undersøkelser.

-Statens helsetilsyn har åpnet tilsynssak mot behandlere i helsevesenet, men denne er ikke avsluttet. Det skal være fire virksomheter og to fastleger som er gjenstand for tilsyn."


Det er mildt sagt underlig at fylkesmennene fastslår at de fant ingen sammenheng mellom skolemiljøet og jentas sykdomsutvikling. Fylkesmennene har vanskelig for å finne sammenheng mellom mobbing i skolen og at mobbeofrene utvikler sykdom?

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: 13-åring døde på hytte i Valdres
PostPosted: Thu Sep 22, 2016 10:17 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Mora til avdød 13-åring tiltales for grov omsorgssvikt
Dagbladet 22. september 2016

Siterer uttalelser fra morens advokat:

"- Når det gjelder tiltalen, karakteriserer jeg den som kvalifisert skivebom, sier moras forsvarer, advokat Aasmund Olav Sandland til Dagbladet.

- Den er fragmentarisk og bygger på enkelthendelser tatt ut av sin sammenheng, legger forsvareren til.

Sandland påpeker at mora har jobbet mot et ikke-fungerende system innen helse, skole og barnevern gjennom mange år

- Påtalemyndigheten har basert seg på enkelthendelser i 2015. Det er etterforsket bredt, men jeg mener fremdeles at dette aldri skulle vært en straffesak, sier forsvareren.

Sandland mener saken kan skape en skummel presedens.

- I denne saken snakker vi om en strafferamme som i familievoldsaker. Hva med foreldre til narkomane eller overvektige barn? Hvis de gjør noen feil i forhold til ageringsplikten, risikerer de tiltale, hevder moras forsvarer."


Han oppsummerer godt, synes jeg.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: 13-åring døde på hytte i Valdres
PostPosted: Thu Sep 22, 2016 10:53 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
13-åringen hadde BMI på 8,8 da hun døde
NRK 22.september 2016

Statsadvokaten mener dette har skjedd;
"- mora avslo tilbud og anbefalinger om behandling fra spesialisthelsetjenesten
- hun sendte SMS til datteren om å ta på seg vekter og løse klær i forbindelse med at barnevernet skulle veie 13-åringen på sykehus
- hun nektet å bestille legetime til datteren i september 2015, selv om datteren ba om dette
- hun truet datteren med å ta sitt eget liv
- hun tok med datteren og flyttet til ei hytte på Beitostølen og unndro datteren fra ordinær skolegang, på et tidspunkt der datteren var svært dårlig som følge av anoreksi, og vanskeliggjorde dermed at helsetilstanden kunne oppdages slik at datteren kunne få nødvendig hjelp"


Moren nekter straffeskyld:
"– Disse enkeltpunktene er tatt helt ut av sammenheng og gir et så misvisende inntrykk, at det er bare ikke sant, sier forsvarer Aasmund O. Sandland."

Offeret blir gjort til den skyldige:
"Forsvarer Sandland mener at mora til 13-åringen i mange år kjempet mot systemet.

– Har ikke mor et ansvar for sitt eget barn?

– Jo, og jeg tror alle som har vært i nærkontakt med temaet spisevegring skjønner at en tiltale som dette, er fjernt fra realiteten, sier han.

– Hun skal ha nektet datteren legehjelp, selv da datteren ba om det. Hva er hennes forklaring på det?

– Dette stemmer bare ikke, det er mer enn bare misvisende. Det har ikke vært tilfelle, sier Sandland."

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: 13-åring døde på hytte i Valdres
PostPosted: Thu Sep 22, 2016 10:54 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Dersom det skal være straffeansvar der det foregår omsorgssvikt med døden til følge, og denne saken skaper presedens, skulle barnevernet ligge dårlig an i årene fremover. Det bør da reises tiltale mot institusjoner og enkeltpersoner når barn dør i barnevernets omsorg.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 98 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]