It is currently Fri Mar 29, 2024 10:09 am



Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Hån og motarbeidelse av moren
PostPosted: Fri Jun 12, 2015 5:45 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Barnevernet er et destruerende maktapparat
Da jeg var fem år, ble moren min og jeg pågrepet av politiet. Minnene mine fra den dagen er fortsatt like brutale.
Aftenposten, 12 juni 2015


Det meste i denne artikkelen av en 19-årig jente taler klart for seg selv og trenger ingen kommentar.

"Da jeg var fem år, ble moren min og jeg pågrepet av politiet. Selv satt jeg i baksetet av politibilen sammen med henne. Etter å ha kjørt et stykke, ble jeg plutselig revet ut av mammas fang og fikk beskjed om at jeg skulle til barnevernet.
…. Jeg ble ikke fortalt noe om hva som skulle skje før jeg ble revet vekk fra mamma. Minnene mine fra denne dagen er fortsatt like brutale. ….. Fostermoren min har fortalt meg om en episode der hun var i møte med saksbehandlerne mine. De hadde sittet rundt bordet og hånet moren min fordi hun hadde oppsøkt dem og bedt om økonomisk støtte. Hun fortalte at hun ble mishandlet hvis hun ikke greide å betale det hun skyldte…. … i realiteten er barnevernet et destruerende maktapparat."


Men hun sier også:
"Selvfølgelig var det riktig av dem å gripe inn når jeg ble utsatt for vold i hjemmet, men det er like selvfølgelig at eventuelle pågripelser skal skje skånsomt og utføres på en måte hvor barnet blir leid gjennom prosessen."

Spørsmålene som ikke berøres i artikkel er da:
1) Var det moren som mishandlet henne?
2) Og ettersom det er 13 år siden hun ble tatt av barnevernet, må hun ha vært ca 6 år. Er mishandling utført av hennes mor noe hun klart husker, eller er det noe barnevernet har prentet inn i henne? Det er jo noe mange fosterbarn kan fortelle: Barnevernet hevder at foreldrene "ikke kunne ta seg av deg", "hadde nok med sine egne problemer", "var slem mot deg, var voldelig mot deg". Jeg har selv sett på nært hold et par saker hvor barna var blitt så tutet full om dette at de hadde trodd på det, men at realiteten var en helt annen. Realiteten var at foreldrene elsket barna, alltid hadde både kunnet og villet ha dem hos seg, hadde slitt med rettssaker og fortvilede klager for å få barna tilbake i årevis og aldri hadde vært seg selv nok. Barna, som endelig var kommet seg løs langt uti tenårene, ble endelig gamle nok til å kunne lese saksdokumentene med konsentrasjon og forståelse. Først da klarte de å kaste av seg åket barnevernet hadde lagt på dem: fiendtligheten og mistroen overfor foreldrene. Da ble de forsonet.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]