It is currently Thu Apr 18, 2024 7:54 pm



Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Svindel-brukerundersøkelse av Orkdal barnevern
PostPosted: Sun Feb 24, 2013 8:07 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
Svindel-brukerundersøkelse av Orkdal barnevern

I Orkdal har det såkalte barnevernet svindlet folket, kommuneadministrasjonen og politikerne med en "brukerundersøkelse" som hadde til hensikt å "dokumentere" at brukerne var fornøyde.

http://www.avisa-st.no/distriktet/orkda ... 640685.ece

Quote:
«Inntrykket mitt har vært at barnevernet har gode resultater i brukerundersøkelser,» sa Berdal i torsdagens avis.

Nå viser det seg at saksbehandlerne hadde full styring med hvem som svarte.

Bestemte selv

- Vi fikk fem åpne konvolutter hver fra ledelsen med beskjed om å gi videre til brukere, forteller «Grete».

Hun sier videre at undersøkelsene var formulert slik at det ville være en forholdsvis enkel sak for barnevernslederen å identifisere brukeren, og dermed saksbehandleren.

- Dermed var det mange som «styrte» undersøkelsene slik at det var fornøyde brukere som svarte. Noen valgte ikke å dele ut i det hele tatt, fordi de syntes det ble for gjennomsiktig.

«Verdiløs»

- Så du styrte selv hvem som skulle svare på undersøkelsen?

- Ja, det gjorde jeg. Og jeg var blant dem som ga den til brukere som jeg visste var fornøyd. Jeg følte meg på dette tidspunktet så utrygg på arbeidsplassen, og jeg var redd for at leder ville gå inn i undersøkelsen og finne ut hvem som var hvem.

Jeg la inn følgende kommentar som må godkjennes:

Quote:
Dette er jo åpenbare bedrag av folket, de folkevalgte og administrasjonen. Det er vanskelig å kalle det for annet enn svindel og masseforføring.

Det kommer imidlertid IKKE overraskende. I det såkalte barnevernet er det kultur for løgn og manglende respekt.

-rom-

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Svindel-brukerundersøkelse av Orkdal barnevern
PostPosted: Sun Feb 24, 2013 9:41 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Jeg har prøvet å legge inn denne, men det er mulig "Åpen ID"-prosessen er lukket om natten og helligdager. Jeg skal se om jeg kan prøve igjen i morgen.

*********
Rådmann Berdal sier: "Inntrykket mitt" - - Der røber han at han er fullstendig overfladisk. Det et barnevern foretar seg, er så alvorlig at en offentlig funksjonær som en rådmann må ha plikt til å sette seg grundig inn i innholdet av barnevernets fremferd i enkeltsaker og ikke la dem styre på som de vil. Å lettvint avvise konkrete klager og konkrete saker og basere sitt virke på "inntrykk" er tjenesteforsømmelse eller noen grader mer alvorlig.

Undersøkelsen minner om en som ble gjort for noen år siden. Så vidt jeg husker, var det på Sørlandet, og barnevernet reklamerte med resultatet: at 90 % av såkalte "brukere" var fornøyd med barnevernets ytelser i deres saker. Så viste det seg - nærmest i en bisetning - hvem som var unntatt fra undersøkelsen: alle som var utsatt for tvang fra barnevernets og fylkesnevndenes side var ikke spurt. Man kan anta at barnevernet resonnerte som så at det ikke var nødvendig å spørre dem fordi de naturligvis ikke var fornøyde. Og det er greit nok, men da må man nevne dette allerede i overskrifter: "Undersøkelse av oppfatningen hos brukere som det ikke har vært brukt tvangsbestemmelser overfor".

Det er tvangssakene som er de viktige. Å dele ut gratis barnehageplass til noen, kan hvem som helst gjøre.

Marianne Haslev Skånland, Bergen


*********

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Svindel-brukerundersøkelse av Orkdal barnevern
PostPosted: Tue Apr 02, 2013 1:37 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Da jeg har tatt meg tid til å lese rådmannens rapport om barneverntjenesten i Orkdal, poster jeg i helhet den del av ”Fagrapport for den interkommunale barneverntjenesten i Orkdal, Meldal, Agdenes og Skaun i perioden 1.6.12 - 1.3.13”, som omtaler brukerundersøkelser.

Rapporten finnes på Orkdal kommunes hjemmesider, http://www.orkdal.no/ePhorte/Modules/in ... ViewType=D , klikk på pdf-filen ”Innkalling”. Nevnte rapport finnes på sidene 35- 55.

Tilsynsmyndigheten har bedt Orkdal BV redegjøre for hvordan ”Gjøre bruk av erfaringer fra barn og foreldre til forbedring av barneverntjenesten.”

Svaret er sakset fra rapportens sider 44-45:

"Det gjennomføres brukerundersøkelser annen hvert år, og resultatet av disse brukes bevisst i barneverntjenestens kontinuerlige endrings-og utviklingsarbeidet. I tillegg ønsker en å få inn på en del av dagens maler der det er naturlig å spørre brukerne om de uavhengig av eventuelle saksuenigheter, opplever seg behandlet med respekt fra tjenesten, opplever brukermedvirkning.


Vi gjennomførte brukerundersøkelse i 2011,og hver saksbehandler delte ut 5 hver. De skulle deles ut til de 5 første klientene vi hadde avtaler (hjemmebesøk, møter o.l.) med da vi fikk utdelt undersøkelsen fra leder. Vi brukte en standardundersøkelse fra bedrekommune.no


Vi har endret maler, og hatt dette med etikk og brukermedvirkning i fokus når vi har jobbet med dem. Malene er nå endret slik at vi for eksempel spør brukerne etter endt undersøkelse og rapporten er gjennomgått, om de har opplevd å bli møtt med respekt, behandlet på en o.k. måte. Brukers tilbakemelding blir skrevet inn for hånd på rapporten under samtalen, før den underskrives av både bruker og saksbehandler.
Da vi startet det systematiske arbeidet i forhold til rutiner og prosedyrer i juni 2012 var brukerne og samarbeidspartnernes tilbakemelding er noe av det vi tok utgangspunkt i.


Vi har etter klagesakene hatt møter med flere av brukerne som ikke har vært fornøyd (tidligere fosterforeldre, besteforeldre, advokater, samarbeidspartnere, brukere i enkeltsaker). U.t. har også på disse møtene spurt hvordan brukerne har opplevd møte, følt seg møtt med respekt, blitt lyttet til osv. Og deres tilbakemelding har da fremkommet i referatene.


Etter siste tids negative omtaler i media ligger det store utfordringer i tjenesten med å bygge opp tillit til brukerne og innbyggerne. Etikk vil alltid være et sentralt tema, og særlig hvordan hver enkelt av oss ansatte møter våre brukere og samarbeidspartnere. Og også forholder oss til eventuelle negative tilbakemeldinger.


Vi ønsker å skape en tjeneste som skal oppleves å være mer åpen i det offentlige rom, det er ønskelig med opplæring i hvordan man på en god måte forvalter offentlighetsloven. Dette med tanke på både å kunne ivareta taushetsplikten overfor brukerne, men også å kunne gi det offentlige innsyn i tråd med offentlighetsloven. Det er planlagt, men ikke fastsatt kursing i forhold til dette. "


Så får vi se om praksis faktisk blir endret og tilstanden forbedret i fremtiden.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]