It is currently Thu Mar 28, 2024 9:41 pm



Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: OBS: TV-program om barnevern nå i kveld!
PostPosted: Wed Apr 18, 2012 6:13 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  


OBS OBS: TV-program på nrk1 i kveld, klokken 22.30:

Programmet Migrapolis skal handle om barnevern.

Jeg var i tvil om hvorvidt jeg skulle sette inn denne meldingen under "Bv-vås" eller "BV-overgrep belyst", men jeg kan vanskelig tenke meg at det blir særlig belysning, så vi får ta sjansen på vås (det har mer enn 50 prosents sjanse til å være riktig - hvilket minner meg om hva en del psykologer sier skal til for å anbefale omsorgsovertagelse: bare mer enn 50% sannsynlighet for at det er "riktig".)


(Jeg setter inn denne meldingen ikke bare under "Media" men også på topp i seksjonen for nye lesere, for den blir lettest å se der, og det er bare tre og en halv time til. Arild kan fjerne dette innlegget fra "- for nye lesere" etter at programmet er ferdig.)

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: OBS: TV-program om barnevern nå i kveld!
PostPosted: Thu Apr 19, 2012 1:38 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker
User avatar

Joined: Fri May 14, 2010 9:41 pm
Posts: 179
Mitt første inntrykk er at de sveiper innom en masse mennesker... kan si de prøver å vise ulike aspekter ved Bv.
I en scene sitter det en representant for Familiestiftelsen hjemme hos et ektepar som vant i Fylkesnemnda, etter å ha blitt anklaget for vold. Inntrykket er at programmet inneholder svært mye informasjon, fra mange ulike mennesker. Derfor kan det være en fordel å se programmet flere ganger.

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/841097/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: OBS: TV-program om barnevern nå i kveld!
PostPosted: Sat Apr 21, 2012 12:37 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Mon Jul 28, 2008 11:16 pm
Posts: 476
Jeg slo av tv'en da det i begynnelsen var latter og smil i forhold til ulike konstellasjoner mennesker i mellom. Kosestund nærmest.

Det hele fremstår som reklame for barnevern og er både vås og overgrep belyst - samtidig.

I tillegg til det er det farlig propaganda påført ukritiske seere som gir livsfarlige levekår for barn og familier.

_________________
- Kjemp for de du har kjær. Kjemp for alt hva du har kjært. -


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: OBS: TV-program om barnevern nå i kveld!
PostPosted: Wed Apr 25, 2012 11:46 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker
User avatar

Joined: Fri May 14, 2010 9:41 pm
Posts: 179
NRKs "Debatten" i morgen torsdag 26. april, skal visst handle om hvorfor det er så vanskelig å melde fra om vold mot barn.

Det blir nok ikke noe annet enn en gjentagelse av dette:
http://www.reddbarna.no/nyheter/stor-de ... d-mot-barn
(En reportasje fra 22.06.2010 om Redd Barnas Folkemøte.)
"Kristin Halvorsen, Audun Lysbakken og Reidar Hjermann kom alle med sine løfter, skrevet ned på en tavle."
De kunne vel bare tatt med seg de samme tavlene til Debatten i morgen, bortsett fra at det nok blir Inga Marte Thorkildsen som deltar, og sikkert noen ledere fra BV, helsesøstrene og barnehagene.
Det blir nok et unisont krav om flere BV-ansatte, mer fokus på vold i skolen, flere bekymringsmeldinger, mer fokus på gravide, osv.


Quote:
"Familieterapeut Øivind Aschjem var først ut. På hans tavle stod det:
Jeg lover å si til alle barn ”Det er ikke din skyld” og ”Du er god nok som du er”.

Så var det justisminister Knut Storberget, som kom med et konkret løfte:
Jeg lover å åpne flere barnehus i Norge.

Etterpå kom barneombud Reidar Hjermann med sin tavle, hvor det stod:
Jeg skal sørge for at enda fler foreldre forstår hvor viktig det er for barn å vokse opp med kjærlighet, i fred og uten vold.

Barne-, likestillings og inkluderingsminister Audun Lysbakken lovte å:
Sørge for at flere barn får hjelp av barnevernet, blant annet ved å sørge for at flere voksne jobber der.

Til slutt kom kunnskapsminister Kristin Halvorsen med sitt løfte, som var å:
Trene alle voksne som jobber i skoler og barnehager til å se barn som mishandles, og å tro på dem, og å gjøre noe med det."


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: OBS: TV-program om barnevern nå i kveld!
PostPosted: Thu Apr 26, 2012 11:44 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker
User avatar

Joined: Fri May 14, 2010 9:41 pm
Posts: 179
Selv om jeg forutså mye av det som skulle skje i programmet, er jeg sjokkert. De snakket om at alle offentlige ansatte har meldeplikt ved mistanke om mishandling i hjemmet.
Det var enighet om at de offentlige ansatte i framtida bør straffes ved manglende melding. Det kreves altså at de offentlig ansatte skal kunne forutsi alvorlige saker, (og dette betyr igjen mer fokus på "risikofamilier".)

Dessuten mener de det må være full åpenhet mellom offentlige etater som politi og Bv, siden disse likevel har taushetsplikt overfor resten av samfunnet!

Inga Marte Th. sa at alle barn alltid må bli trodd, for ingen barn lyver om vold og mishandling.
Hun berømmet Incestsenteret for å ha gitt veiledning til barnehagene.

I det hele tatt var det en meget sterk oppfordring om å tenke det verste av det verste! Barn skal læres opp til å melde sine kamerater til Bv, og til å få en forståelse av omsorgssvikt. Det ble også sagt at mange barn opplever omsorgssvikt.
Jeg håper flere ser at dette kanskje ikke er helt "klokt". Omsorgssvikten skal selvfølgelig alltid foregå i hjemmet, det er ikke rom for å mistenke at andre enn foreldrene kan være årsak til barnets atferdsendring, må vite.

Nå bør det jo poengteres at barn som lider bør reddes, men hva hvis Bv henlegger de vanskeligste tilfellene, og heller bryr seg om dem som er gode emner til funksjonelle fosterbarn? De mest skadde barna kan vel ikke fungere i fosterhjem i lengden. Har man barnehjem i Norge der disse kan være?

Sykehuslegen poengterte da også at han syntes Bv henla for mange saker der Sykehuset mente det hadde skjedd vold mot barn. Han sa at dette skyldtes at Bv hadde for få ressurser, men det han ikke tenkte på var at Bv kanskje prioriterer feil saker. Da hjelper det ikke å gi dem mer ressurser.

Det ble tatt opp i programmet at Bv har et veldig dårlig rykte blant folk, og det er bra at de innser dette faktum!
De ønsker selvsagt å fikse på dette med reklamekampanjer og slikt!
Men det hjelper ikke at alle offentlige ansatte skriker ut at Bv er helt ufarlige, når man faktisk vet at det ikke er slik.

Selv om dette høres alvorlig ut, er helseansatte fortsatt bundet av loven om taushetsplikt. Når noen ansatte melder kun på bakgrunn av "magefølelse", kan man egentlig klage på det i etterkant. Bv har fortsatt også taushetsplikt overfor politiet og andre etater. Helseansatte kan heller ikke straffes for å unnlate og melde det som viser seg å være et alvorlig tilfelle.
Håpet er at loven fortsatt kommer til å forsøke og ivareta foreldrenes rettssikkerhet også i framtida, men det ser jammen tvilsomt ut etter å ha hørt på en slik debatt der alle var 100% enige. :shock:


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]