It is currently Thu Mar 28, 2024 9:36 am



Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

Bør kommunene opprette 400 nye stillinger i det såkalte "barnevernet"?
Nei, kommunene bør bruke pengene på asfaltering og sykkelstier 29%  29%  [ 2 ]
Ja, da kan enda flere barn bli plassert i fosterhjem 0%  0%  [ 0 ]
Nei, det er helt forkastelig å opprette flere stillinger i "barnevernet" 0%  0%  [ 0 ]
Nei, antall stillinger i "barnevernet" bør redusereres, ikke økes 29%  29%  [ 2 ]
Ja, dersom kommunene ikke oppretter stillingene bør de bøtelegges 0%  0%  [ 0 ]
Nei, det er bedre å trekke pengene ned i dass 43%  43%  [ 3 ]
Vet ikke 0%  0%  [ 0 ]
Total votes : 7
Author Message
 Post subject: Barnevernet - Lørdagsrevyen 05.06.10
PostPosted: Tue Jun 22, 2010 2:27 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Norsk Rikskringkasting sendte vulgærpropaganda for det såkalte "barnevernet" i beste sendetid lørdag 5. juni 2010. Representanter for "barneverns"-næringen ble intervjuet og fikk komme til orde. Ingen av ofrene for "barnevernet" ble intervjuet. Ingen av de mange foreldrene som har opplevd å få sine barn bortført fikk sagt noe om hvordan de opplever at det skal opprettes ytterligere 400 stillinger i "barnevernet". Jeg har skrevet ned reportasjen i sin helhet. Det er forkastelig at lisensavgiften brukes på sånt møl. Når skal NRK komme med en kritisk reportasje om "barnevernet"? Vi er lei av å høre på Renathe Arevoll, leder av den såkalte Landsforeningen for barnevernsbarn og Årets Idiot 2006, "barnevernombud" Reidar Hjermann og sist men ikke minst, likestillingsminister Audun Lysbakken (SV), som ikke kan få nok "barnevern", virker det som (bare det ikke er hans egne barn som blir hentet i barnehagen av bv-førkjene). Her følger reportasjen:

Barnevernet - Lørdagsrevyen 05.06.10

Mange barn i krise får ikke hjelp av barnevernet. Løftet om 400 nye stillinger er ikke innfridd.

Barnevernskonsulent Trond Østerbø, Ringsaker kommune: - Vi står med ryggen mot veggen. Vi må…vi har mer enn nok med å ta det som kommer inn.

Programleder Cecilie Roang Bostad: Barn som trenger hjelp av barnevernet i Norge må vente lenge. Hver dag går barnevernet over fristen i barnevernssaker og har ikke ressurser til å hjelpe alle. Den forrige regjeringen gikk inn for å styrke barnevernet og bevilget 400 nye stillinger som skulle på plass i løpet av 2010. Problemet er pengene aldri ble øremerket og mange kommuner prioriterer andre ting enn barna.

(Scene fra barnehage hvor Renathe Arevoll, leder av Landsforeningen for barnevernsbarn, henter sønnen)

Reporter Vibecke Wold Haagensen: Trygt og godt i armene til mamma. Ingen vet mer om hvor viktig det er enn mamma selv. Da hun var liten ble hun hentet i taxi fra barnehagen. Hjemme ventet fyll, overgrep og juling.

Renathe Arevoll, leder av Landsforeningen for barnevernsbarn: - Jeg visste jo ikke om noe annet, sånn atte det var ikke annet enn min hverdag med vold og alkohol og misbruk og.. det var grov omsorgssvikt på det verst tenkelig egentlig.

Renathe Arevoll (peker på klassebilde): - Det er første klasse.

Reporter Vibecke Wold Haagensen: Først da hun var fem år ble hun hentet av barnevernet etter at de hadde mottatt gjentatte bekymringsmeldinger.

Renathe Arevoll: - Da blei jeg henta i barnehagen...som en sånn akutt hastesak, da.

Reporter Vibecke Wold Haagensen: - Husker du hvordan det var?

Renathe Arevoll: - Ja, jeg blei henta i en svær varebil, og det ville jeg jo ikke, for da sa jo jeg atte jeg ikke har gjort noe gærnt. Jeg trodde det var min skyld, men det var det ikke, og jeg husker at jeg ble vist bilder av hvor jeg skulle bo og at jeg beit hu barnevernsdama i puppen. (latter)

Reporter Vibecke Wold Haagensen: Turen i varebilen endte til slutt i Horten hvor hun fikk en ny mamma og pappa.

Renathe Arevoll (snakker i telefon): - Jeg trur hun er mest tilknytta fosterhjemmet i Åsgårdstrand og at det er der hu burde bo.

Reporter Vibecke Wold Haagensen: I dag er hun leder for Foreningen for barnevernsbarn og ser et barnevern som er i krise.

Renathe Arevoll: - Det ække okei. Det er mennesker man jobber med. Det har ikke skjedd noen store forandringer. Det er akkurat likt som på 80-tallet den dag i dag. Så nå må noe gjøres.

(Scene fra hage)

Reporter Vibecke Wold Haagensen: Derfor bevilget Regjeringen penger til 400 nye stillinger som skulle styrke barnevernet i 2010. Men gledesnyheten er foreløpig meningsløs. Ingen vet hvor stillingene har blitt av.

Såkalt "barneombud" Reidar Hjermann: - Ja, det kan en lure på. Foreløpig er vi ikke helt sikre på hva tallene er for noe, men det ser ikke helt bra ut. Det ser ut som kommunene har brukt disse pengene på andre ting enn på barnevern og det er jo meget alvorlig for de barna det gjelder i så fall.

Reporter Vibecke Wold Haagensen: Pengene var såkalte frie midler slik at kommunene i realiteten kunne bruke de til det de ville.

"Barnevernombud" Reidar Hjermann: - Vi har anledning til å bøtelegge kommuner som ikke gjør som de skal og det skjer nesten aldri. Så Fylkesmannen kan nok kvesse knivene sine litte grann for å kunne tvinge kommunene til å gjøre bedre jobb med barnevern.

(Scene fra togterminal)

Reporter Vibecke Wold Haagensen: Nesten ingen kommuner har opprettet de stillingene de har fått penger til.

Barnevernskonsulent Trond Østerbø, Ringsaker kommune: - Vi har mer enn nok med å ta det som kommer inn og skulle vi drive reklame for oss sjøl så får vi enda mer og…kapasiteten er ikke der.

Reporter Vibecke Wold Haagensen: - Hvordan er hverdagen din?

Barnevernskonsulent Trond Østerbø, Ringsaker kommune: - Travel. Meget travel.

OrdførerAnita Ihle Steen, Ringsaker kommune: - Det er de penga kommer jo itte øremerket. Som politiker står du hele tida i en skvis i forhold til de prioriteringer.

Reporter Vibecke Wold Haagensen: - Er det fristende å bruke pengene til andre ting?

Ordfører Anita Ihle Steen: - Sånn vil det jo alltid væra.

(Scene fra regjeringskontorene)

Audun Lysbakken, barne,- likestillings,- og inkluderingsminister (SV) : - Asså, eg har ingen tålmodighet med manglende oppfølging av barnevernsbarn..eh..fordi vi har ikke tid til å ikke følge opp de. Sånn at de pengene som er ment brukt til barnevernet, de må brukes der.

(Scene fra hage)

Reporter Vibecke Wold Haagensen: 2010 skulle være året da barna skulle stå for tur. Så langt ser det ut til at kommunene ikke prioriterer denne bruken.

Renathe Arevoll: - I Vestfold er det bare… det er 60 barn som venter på et nytt hjem, men barneverntjenesten har ikke råd til å sette de i fosterhjem fordi at de kan ikke sprekke budsjettene. Jeg mener ’spreng alle rammer’ og vis at dere trengs.

(Scene fra regjeringskontorene)

Minister Audun Lysbakken: - Vi kommer til å sette inn tiltak hvis det viser seg at disse pengene ikke blir brukt slik vi sier de skal.

(Scene fra hage)

Reporter Vibecke Wold Haagensen: Hver dag blir saker henlagt fordi barnevernet ikke har mange nok hender, selv om pengene er der.

Renathe Arvoll: - Barnevernstjenesten når ikke de midlene for kommunen stopper det, og mange kommuner har veldig dårlig råd, og da blir det brukt til asfaltering og brostein istedenfor å hjelpe barn.

Reporter Vibecke Wold Haagensen: - Hva synes du om det?

Renathe Arvoll: - Jeg synes det er kjempe-ille, og jeg synes det er synd, så jeg synes at Audun Lysbakken og likestillingsdepartementet burde øremerke disse midlene. Det kan jo ikke være så vanskelig.

(Tilbake i studio)

Programleder Cecilie Roang Bostad: Ja, i august kommer en fullstendig oversikt over hvor mange av de 400 stillingene som er opprettet. Ministeren vil da avgjøre hvilke tiltak som skal settes inn.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barnevernet - Lørdagsrevyen 05.06.10
PostPosted: Tue Jun 22, 2010 7:19 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
agrippa wrote:
Barnevernskonsulent Trond Østerbø, Ringsaker kommune: - Vi har mer enn nok med å ta det som kommer inn og skulle vi drive reklame for oss sjøl så får vi enda mer og…kapasiteten er ikke der.


Han deltar i reklameprogram og hevder han ikke har tid til å reklamere for seg. Disse menneskene er ikke helt gode i hodene sine.

agrippa wrote:
Renathe Arevoll: - I Vestfold er det bare… det er 60 barn som venter på et nytt hjem, men barneverntjenesten har ikke råd til å sette de i fosterhjem fordi at de kan ikke sprekke budsjettene. Jeg mener ’spreng alle rammer’ og vis at dere trengs.


Et typisk trekk hos mange som har opplevd adskillelse barn og foreldre, er at de er litt "hyper" eller grenseløse. "spreng alle rammer"

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barnevernet - Lørdagsrevyen 05.06.10
PostPosted: Wed Jun 23, 2010 7:31 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Arild Holta wrote:
agrippa wrote:
Renathe Arevoll: - I Vestfold er det bare… det er 60 barn som venter på et nytt hjem, men barneverntjenesten har ikke råd til å sette de i fosterhjem fordi at de kan ikke sprekke budsjettene. Jeg mener ’spreng alle rammer’ og vis at dere trengs.


Et typisk trekk hos mange som har opplevd adskillelse barn og foreldre, er at de er litt "hyper" eller grenseløse. "spreng alle rammer"


Ved å tvangsfjerne barn får "barnevernet" vist at "de trengs". Det er poenget med tvangsfjernelsene.

Når et barn er fjernet fra foreldrene, kan "barnevernsleder" peke på det og si: - Se, der kan dere se at det er bruk for oss! Barnet er jo plassert i fosterhjem. Det viser at vi trengs!

Det er egentlig en underlig logikk. Hvis jeg for eksempel voldtok en barnevernskvinne med et kosteskaft, så kunne jeg si:
- Se, det er bruk for oss voldtektsforbrytere. Se, vi trengs. Vi trenger flere stillinger til å voldta alle kvinnene som jobber i "barnevernet". Kvinnene i "barnevernet" trenger hjelp. Det må settes inn tiltak!

Tilsvarende kunne David Toska si etter å ha ranet Nokas-filialen i Stavanger: - Se, vi har sprengt alle rammer. Det er bruk for oss. Vi trenger flere stillinger innen bankranernæringen. Vi trenger 400 flere bankranere.

:roll:

Det beste man kan si om Renathe Arevoll i Landsforeningen for barnevernsbarn er at hun ikke fremstår som så veldig intelligent. Hadde Renathe Arevoll hett Svanhild Jensen, ville hun nok garantert blitt fratatt sønnen, men så lenge hun prater seg varm om behovet for flere stillinger i "barnevernet" er nok omsorgstillatelsen sikret.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 24, 2010 1:31 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Mar 11, 2007 12:06 am
Posts: 478
Agrippa skrev:
Quote:
Når et barn er fjernet fra foreldrene, kan "barnevernsleder" peke på det og si: - Se, der kan dere se at det er bruk for oss! Barnet er jo plassert i fosterhjem. Det viser at vi trengs!


Tid er relativt. Inteneringen av de såkalt “hjemløse“ (de bodde sammen i store familier, ikke fast i et hus), er for meg som det skjedde i går.
Det samme skjer i dag, mennesker forfølges på det groveste, og Agrippa påviser altså overfor hvordan forfølgelsene fremstilles i Dagsrevyen.

Snart vil forfattere begynne å smette historier inn i sine romaner - som barnevernet ikke vil like, likedag tror jeg filmskapere vil legge inn noen små bi-roller hvor barnevernets “hjelp“ kommer til syne. Barnevernet har tapt den dagen mange nok, har fått innsyn i hva de driver med.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]