It is currently Fri Mar 29, 2024 12:50 am



Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
 Post subject: Advarsel: tvangsadopsjon!
PostPosted: Wed Oct 07, 2009 1:33 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Soria Moria II-erklæringen skal nå være ferdigforhandlet, og blir lagt frem for offentligheten i dag. Vi skal få vite hva som skal gjelde for de neste fire årene. Regjeringen kommer mest sannsynlig ikke til å si noe om barnevernet, ikke noe som vil glede oss i hvertfall.

Jeg regner likevel med at vi snart vil få se pressemeldning fra departementet om endring av barnevernloven eller forskriftene som gjelder for barnevernet. Den rød-grønne gjeringen har nemlig fått fornyet tillit, og kan videreføre sin politikk, og gjennomføre endringene som de har varslet. Det jeg frykter aller mest er øket bruk av adopsjon som barneverntiltak. Les departementets holdning til bruk av tvangsadposjon her (Ot.prp. nr. 69):

Quote:
4.4 Departementets vurdering
Departementet viser til at gjeldende lovgivning, og internasjonale konvensjoner som Norge har forpliktet seg til, innebærer en erkjennelse av at det i visse tilfeller er nødvendig ut fra hensynet til barnet å benytte et så vidt inngripende tiltak som adopsjon. På denne bakgrunn legger departementet til grunn at adopsjon er et relevant og viktig tiltak etter barnevernloven. Det spørsmål forslaget reiser er således ikke om adopsjon skal være et tiltak etter barnevernloven, men om tiltaket bør benyttes i større grad enn i dag.

Departementet har registrert at forslaget om å legge til rette for økt bruk av adopsjon som tiltak etter barnevernloven, har fått bred støtte blant høringsinstansene. Departementet er derfor også etter høringen av den oppfatning at praksis bør justeres, slik at flere barn som trenger det får mulighet til å bli adoptert av sine fosterforeldre. Selv om adopsjon mot foreldrenes vilje er et inngripende tiltak ved at alle rettslige bånd mellom barn og foreldre brytes, er det på den annen side svært viktig for et barn at det får vokse opp under forhold som i minst mulig grad er preget av usikkerhet med hensyn til framtiden. Departementet legger også vekt på at det er forskning som viser at for enkelte barn kan adopsjon gi tryggere og mer forutsigbare oppvekstrammer enn langvarige fosterhjemsplasseringer. Etter en helhetlig vurdering mener departementet det derfor bør legges bedre til rette for at barn som trenger det får nyte godt av adopsjon som barneverntiltak.

Departementet mener også etter høringen at det ikke er nødvendig å foreta en endring i loven for å endre praksis. Departementet viser til sakens inngripende karakter og til at EMK og EMDs praksis setter rammer for bruken av adopsjon som barneverntiltak. Det er derfor i første omgang viktig å se på hvilke muligheter som foreligger innenfor gjeldende lovgivning, og om man ved presiseringer overfor kommunene kan endre praksis. Departementet viser for øvrig også til at vi i dag har bedre muligheter til å følge utviklingen av praksis, da blant annet statistikkgrunnlaget er blitt mer nyansert og forbedret. Spørsmål om bruk av adopsjon som barneverntiltak henger også sammen med spørsmålet om adopsjon med samværsrett mellom barnet og opprinnelige foreldre etter adopsjon, såkalt «åpen adopsjon». Departementet ønsker derfor å vurdere adopsjon som barneverntiltak også i sammenheng med åpen adopsjon, og vil komme tilbake til dette.

Departementet mener det er viktig å legge til rette for at flere saker blir fremmet og prøvet av fylkesnemnda for barnevern og sosiale saker. En forutsetning for at sak om adopsjon blir behandlet av fylkesnemnda er at barneverntjenesten i kommunen mener adopsjon vil bli til det beste for barnet. De øvrige grunnvilkårene i barnevernloven og adopsjonsloven må også være oppfylt. Det er med andre ord barneverntjenesten som foretar den første vurderingen av om forholdene ligger til rette for adopsjon av barnet i den konkrete saken. Dette innebærer at barneverntjenesten må utøve et faglig godt skjønn når det skal vurderes om saken bør fremmes for fylkesnemnda. Om adopsjon er til barnets beste beror på en samlet vurdering, der ulike momenter skal vektlegges. Vurderingen skal skje konkret, og beror på opplysningene i den enkelte sak. Det vil derfor ikke være mulig å gi en endelig og uttømmende oversikt over alle momenter som kan være relevante i barnets beste-vurderingen, ei heller si noe generelt om hvordan de ulike momentene skal veies mot hverandre. Selv om dette ikke er mulig, mener departementet at en nærmere presisering overfor kommunene vil være nyttig. En nærmere presisering av hva som er til barnets beste, vil bedre kunne sikre at kommunen, i saker der det er klart at fosterhjemsplasseringen blir langsiktig, vurderer om sak om samtykke til adopsjon bør fremmes. En slik mer samlet framstilling av relevante momenter, vil også kunne bidra til å lette kommunens vurdering av om en sak om adopsjon mot foreldrenes vilje bør fremmes.

Departementet ser ikke grunn til nå å gå nærmere inn på selve innholdet i en slik presisering overfor kommunene, men er enig med de instansene som har pekt på at det samtidig blir viktig å presisere hvordan barnets rett til å få informasjon og uttale seg om saken, skal sikres. Departementet vil for øvrig ta med de nyttige innspillene fra høringsinstansene til bruk i det videre arbeidet.

Departementet er enig med Dommerforeningen i at det er opp til domstolen å avgjøre hva det gis rom for innenfor gjeldende regelverk og at en slik framstilling av momenter i barnets beste-vurderingen først og fremst er rettet mot kommunene. Det skjønnsmessige spørsmålet om adopsjon vil være til barnets beste, vil uansett kunne prøves fullt ut av domstolene. Departementet mener det derfor ikke er avgjørende å ta stilling til om retningslinjer eller veileder overfor kommunene skal benyttes.

Når det gjelder spørsmålet om det i barnevernloven bør nedfelles en vurderingsplikt for kommunen, for å sikre at sak om fratakelse av foreldreansvar og samtykke til adopsjon fremmes, viser departementet til barnevernloven § 4-15 tredje ledd om utarbeidelse av omsorgsplan og § 4-16 om oppfølging av vedtak om omsorgsovertakelse. Den sistnevnte bestemmelsen pålegger kommunens barneverntjeneste en fortløpende plikt til å følge med i hvordan det går med barn og foreldre når det er truffet vedtak om omsorgsovertakelse. Oppfølgingsansvaret gjelder så lenge vedtaket består. Ut fra oppfølgingsansvaret har barneverntjenesten også et ansvar for å foreta eller foreslå for fylkesnemnda de endringer som eventuelt viser seg nødvendige etter at omsorgsovertakelsen har vart en tid. I dette ligger at barneverntjenesten har en fortløpende vurderingsplikt med hensyn til barnets situasjon i tiltaket. Dersom barneverntjenesten skulle komme til at det er til barnets beste å bli adoptert av sine fosterforeldre, skal barneverntjenesten fremme sak om dette for fylkesnemnda. Departementet ser derfor ikke grunn til å foreta noen endringer i loven for å presisere en vurderingsplikt slik Malvik kommune foreslår i høringen.

Etter gjeldende barnevernlov er grunnvilkåret for å samtykke til adopsjon etter § 4-20 tredje ledd a) tilnærmet det samme som vilkåret for å opprettholde omsorgen for barnet i henhold til § 4-21 første ledd. Departementet foreslår i proposisjonens kapittel 3 en endring i § 4-21 som innebærer et strengere krav til når en omsorgsovertakelse kan oppheves og barnet tilbakeføres til sine foreldre. Departementet legger til grunn at den foreslåtte endringen av § 4-21 innebærer at flere barn vil bli værende i fosterhjem, og at flere av disse derfor vil kunne falle inn under det alternative vilkåret i § 4-20 tredje ledd a) om at samtykke til adopsjon kan gis når barnet har fått slik tilknytning til mennesker og miljø der det er at det etter en samlet vurdering kan føre til alvorlige problemer for barnet om det blir flyttet. Adopsjon kan da gjennomføres under forutsetning av at de øvrige vilkårene foreligger.

Departementet er enig med de høringsinstansene som påpeker et behov for god oppfølging av adoptivfamilien. Det vil imidlertid variere hvilket hjelpebehov barnet og adoptivforeldrene eventuelt måtte ha. Det vil også variere hva de selv ønsker hjelp til. Noen kan ønske fortsatt avlastning eller støttekontakt for barnet. Andre vil ønske samtaler for å sikre et godt samspill mellom seg og barnet. Barnets behov kan ofte være sammensatte og omfattende. En god og helhetlig oppfølging kan derfor kreve at flere etater og hjelpeinstanser involveres og gjør sin del i forhold til adoptivfamilien. Departementet kan ikke se at det skulle være noe i veien for at kommunale tjenester følger opp adoptivfamilien med tiltak når barnet eller familien har særlig behov for det.

Departementet har forståelse for at saker om samtykke til adopsjon er ressurskrevende og kompliserte saker for kommunene. Departementet legger imidlertid til grunn at det statlige regionale barnevernet vil kunne gi god faglig bistand til kommunene også i disse sakene.

Etter dette har departementet kommet til at det er nødvendig å justere praksis i kommunene når det gjelder å fremme saker om samtykke til adopsjon av barn etter barnevernloven § 4-20 for fylkesnemnda for barnevern og sosiale saker. Departementet mener at en lovendring ikke er nødvendig for en slik praksisendring. Det bør imidlertid utarbeides retningslinjer eller en veileder for kommunene til bruk ved vurderingen av barnets beste i disse sakene.
KILDE: BLD

Nrk-programmet Brennpunkt viste i forrige uke dokumentaren "Ingens barn", om barn som blir flyttet rundt som pakker etter at de er tatt fra foreldrene sine. Brennpunkts egen agenda lyste gjennom: de ønsker å kjøre foreldre totalt i senk, der de stadig vekk gjentok at foreldrenes anledning til å fremme tilbakeføringssak var årsaken til problemet. Fakta som fremkom i programmet kunne ikke underbygge denne påstanden: foreldre får ikke barn tilbakeført, og deres anledning til å fremme sak er sterkt begrenset. Likevel sitter gjerne seerne tilbake med akkurat det inntrykket: det er foreldrenes skyld!

Jeg gjetter at regjerningen blir presset fra venstre-siden og fra FO/Bufdir til å videreføre den familie-fiendtlige politikken som har vært ekstra godt synlig disse siste fire årene med rød-grønn regjering. Brennpunkt er et utmerket våpen til å vekke folks følelser og nærmest gi inntrykk av et unisont folkekrav.

Les også Barnevernsbarn på flyttefot med kommentarer.

Hvordan skal vi møte denne lov- eller forskriftsendringen? Tvangsadopsjon er et meget alvorlig inngrep, langt mer avgjørende for de berørte enn omsorgsovertakelse.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Den endelige løsning: åpen adopsjon
PostPosted: Sun Oct 11, 2009 5:39 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Regjeringen er allerede frempå, og annonserer løsningen, "den endelige løsning": åpen adopsjon. Fosterpersoner skal få adoptere fosterbarnet sitt - dersom de (altså fosterpersonene) samtykker til det. Barnet skal imidlertid få ha "noe kjennskap" til sine egen naturlige familie; fylkesnemnda skal "vurdere om det skal være besøkskontakt mellom barnet og biologiske foreldre etter at adopsjonen er gjennomført".
Fosterforeldre skal samtykke, men for de biologiske foreldrene betyr dette at barnet blitt tatt med tvang, bortadpotert med tvang og at muligheten til å kreve barnet tilbakeført bortfaller totalt.

Se departementets pressemelding her:

Quote:
Forslag om endring i barnevernloven
Åpner for åpen adopsjon

Åpen adopsjon medfører at barnet har mulighet til en begrenset kontakt med sine biologiske foreldre etter at det er adoptert av sine fosterforeldre. Åpen adopsjon skal kun benyttes i de tilfeller der dette vil være til barnets beste og fosterforeldrene samtykker.

Fylkesnemnda for barnevern og sosiale saker kan i dag samtykke til at fosterforeldre får adoptere sitt fosterbarn, uten de biologiske foreldres samtykke. Ved en slik adopsjon brytes alle juridiske bånd mellom barnet og de biologiske foreldrene. Adoptivforeldrene får de samme rettigheter og forpliktelser som ethvert annet foreldre-barn forhold.

Departementet foreslår at det innføres en ny bestemmelse i barnevernloven. Forslaget åpner for at fylkesnemnda kan vurdere om det skal være besøkskontakt mellom barnet og biologiske foreldre etter at adopsjonen er gjennomført. Formålet er å gi barnet mulighet til å ha noe kontakt med sine biologiske foreldre, og dermed få en viss kunnskap om dem under oppveksten. Samtidig som barnet får den stabilitet, sikkerhet og varighet som en adopsjon gir. Meningen er således ikke å uthule adopsjonen eller på noen måte gjøre endringer i den tilknytningen som en adopsjon gir barnet.

Et hovedvilkår er at det er til barnets beste å ha en slik begrenset besøkskontakt med biologiske foreldre etter at en adopsjon er gjennomført. Forholdene må ligge vel til rette for en slik ordning. Ordningen vil kun være aktuell i et svært begrenset antall saker. Fosterforeldrenes samtykke skal være et vilkår for at fylkesnemnda skal kunne vurdere kontakt etter adopsjon, og barneverntjenesten gis en sentral rolle ved gjennomføringen av kontakten.
<a href="http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/pressesenter/pressemeldinger/2009/apner-for-apen-adopsjon.html?id=579386" target="_blank">Kilde BLD</a>

Kan noen få i stand protest? Er noen av dere på Facebook og kan få istand en gruppe vedr. dette? Hva med Opprop, flyers, klistremerker? Dette er svært, svært alvorlig. Vi kan ikke sitte stille og vente på at denne endringen skal bli vedtatt - og til noen av oss sitter i klisteret!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Hva mener advokatene?
PostPosted: Wed Oct 14, 2009 1:34 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Når foreldre kommer opp i sak mot barnevernet, som krever å overta omsorgen for foreldrenes barn, så representeres de av advokater. Det kan derfor være interessant å se hvilken holdning advokatene, dvs. Advokatforeningen, har til omsorgsovertakelse og særlig dette siste stuntet fra myndighetene: tvangsadopsjon.

Jeg sakser inn Advokatforeningens uttalelse (jeg antar at dette er et offentlig dokument):

Quote:
Forslag til endringer i adopsjonsloven og barnevernloven
Sendt: 17. juni 2009

Adressat: Barne- og likestillingsdepartementet


I. INNLEDNING

Vi viser til departementets høringsbrev av 16. april 2009 vedrørende ovennevnte høring.

Det er en prioritert oppgave for Advokatforeningen å drive rettspolitisk arbeid gjennom høringsuttalelser. Advokatforeningen har derfor en rekke lovutvalg inndelt etter fagområder. I våre lovutvalg sitter advokater med særskilte kunnskaper innenfor det aktuelle fagfelt og hvert lovutvalg består av advokater med ulik erfaringsbakgrunn og kompetanse innenfor fagområdet. Arbeidet i lovutvalgene er frivillig og ulønnet.

Advokatforeningen ser det som sin oppgave å være en uavhengig høringsinstans med fokus på rettssikkerhet og på kvaliteten av den foreslåtte lovgivningen.

I saker som angår advokaters rammevilkår vil imidlertid regelendringen også bli vurdert opp mot advokatbransjens interesser. Det vil i disse tilfellene bli opplyst at vi uttaler oss som en berørt bransjeorganisasjon og ikke som et uavhengig ekspertorgan. Årsaken til at vi sondrer mellom disse rollene er at vi ønsker å opprettholde og videreutvikle den troverdighet Advokatforeningen har som et uavhengig og upolitisk ekspertorgan i lovgivningsprosessen.

I den foreliggende sak uttaler Advokatforeningen seg som ekspertorgan. Saken er forelagt lovutvalget for velferdsrett. Lovutvalget består av Kristel Heyerdahl (leder), Rita Helene Krøgenes Aase, Hanna Fossen, Helge Hjort, Knut Lindboe og Kari Paulsrud

Advokatforeningen avgir følgende høringsuttalelse:

II. SAKENS BAKGRUNN

I høringsnotat av april 2009 foreslår Barne- og likestillingsdepartementet endringer i barnevernloven og adopsjonsloven slik at det i særlige tilfeller etter adopsjon kan fastsettes rett til samvær mellom adoptivbarnet og biologiske foreldre, såkalt åpen adopsjon.

Departementet foreslår også at adopsjonsloven § 19 endres slik adopsjon gjennomført i adoptivforeldrenes statsborgerland uten norsk forhåndssamtykke, ikke lenger skal være automatisk gyldig i Norge, dersom adoptivforeldrene er bosatt i Norge. Utenlandske statsborgere bosatt i Norge vil, som følge av slik endring, tilsvarende norske statsborgere bosatt i Norge, måtte søke om forhåndsamtykke og underlegges en vurdering om de er egnet til å adoptere.

III. KOMMENTAR TIL ENKELTE FORSLAG

1. Forslag om adgang til kontakt mellom barnet og biologiske foreldre etter adopsjon etter barnevernloven.

Gjeldende rett

Etter norsk rett er adopsjon endelig og kan ikke oppheves eller omgjøres. Det er etter at adopsjon ikke anledning til å pålegge adoptivforeldrene å gi adoptivbarnet kontakt med biologisk familie. Det kan heller ikke gis adoptivbarnet eller biologiske foreldre rett til slikt samvær.

Bakgrunn for forslaget

Departementet har i et høringsnotat 2008 gått inn for økt bruk av adopsjon etter § 4-20 som barneverntiltak. Departementet har kommet til at det bør åpnes for en rett til å ha begrenset kontakt i spesielle tilfeller. Men det er ikke meningen at kontakt etter adopsjon skal bli normalordningen ved adopsjon etter § 4-20. Ordningen er kun tenkt å skulle benyttes i særlige unntakstilfeller.

1.3 Advokatforeningens syn

Advokatforeningen vil bemerke at den foreslåtte endringer ikke vil ha vesentlig praktisk betydning i norsk barnevern. Dette så lenge det er under tretti tvangsadopsjoner etter § 4-20 pr. år og fastsetting av kontakt med biologiske foreldre skal være en unntaksbestemmelse.

Det er også flere grunner til usikkerhet om departementets initiativ for å øke adopsjon som barneverntiltak vil føre noen endringer i praksis. En av flere grunner til at adopsjon i dag er mindre aktuelt enn tidligere, er at mange fosterhjem har godtgjørelse som forsterkede fosterhjem og at det vil være lite aktuelt å påta seg forsørgelsesansvaret for et tidligere fosterbarn samtidig som enhver offentlig støtte bortfaller.

Advokatforeningen er enig i at det åpnes for adgang til å fastsette kontakt mellom adoptivbarn og biologiske foreldre, hvis dette er til barnets beste. Advokatforeningen gir sin tilslutning til NOU 2000:12, Barnevern i Norge, med forskningsresultater om fordelene med adopsjon og anbefaling av mulighetene for å åpen adopsjon. Også Høyesterett har lagt føringer for åpen adopsjon i dommen i Rt 1990 s. 1274 og Rt 1997 s. 534. I den prinsipielle høyesterettsdommen, Rt. 2007 s. 561, hvor det enstemmig gis sterk tilslutning til adopsjon som barneverntiltak, var det en klar forutsetning at det skulle være samvær for barnet med biologiske foreldre også etter adopsjonen.

5.3.1 Hvilke personer skal barnet sikres kontakt med og hva skal kontakten bestå av

Advokatforeningens syn

Advokatforeningen er enig med departementet at det som bør kunne fastsettes er kontakt med biologiske foreldre i form av noen få samvær i året med det formål at adoptivbarnet skal få rett til kunnskap om sine biologiske foreldre.

Rett til telefonkontakt og andre samværssubstitutter bør ikke fastsettes. Inntil barnet får selvbestemmelsesrett på disse områder vil det være opp til adoptivforeldrene å avgjøre dette.

5.3.3 Gjennomføring av kontakt og mulighet for ny prøving for fylkesnemnda

Hvis det blir problemer med utøvelse av samværsretten og det er adoptivforeldrene som hindrer fastsatt kontakt, avviser departementet at adoptivforeldrene skal kunne pålegges tvangsbot eller at biologiske foreldre skal kunne kreve ny avgjørelse om foreldreansvar eller hvor barnet skal bo.

Departementet foreslår at barneverntjenesten gis en sentral rolle i gjennomføring av kontakten og at dette nedfelles i lovbestemmelsen om åpen adopsjon. Videre sier departementet at dette vil være barneverntjenesten i den kommunen adoptivbarna og adoptivforeldrene bor.

Advokatforeningens syn

Advokatforeningen er enig i at man av hensyn til at adopsjon skal være endelig, og ut fra hensynet til barnet, må begrense seg til at barnevernet legger til rette for gjennomføring av kontakten uten ytterligere sanksjoner ut over at saken kan bringes inn for fylkesnemnda på nytt av barneverntjenesten, eventuelt også av barnet selv med partsrettigheter.

At biologiske foreldre ønsker mer kontakt vil ikke gi grunn til ny fylkesnemndssak.

Årsaken til at sak om kontakt med biologiske foreldre skal kunne behandles på nytt, vil for eksempel kunne være at barnet motsetter seg videre kontakt eller at de biologiske foreldre ikke følger opp vedtaket.

Advokatforeningen er enig i ovennevnte. Vi er også enige i at både adoptivforeldre, biologiske foreldre og barn med partsrettigheter, kan begjære rettslig overprøvelse av endringsvedtak om samvær etter adopsjon.

Advokatforeningen vil imidlertid sette spørsmålstegn ved at det er den kommunen hvor adoptivfamilien er bosatt, som skal ha ansvaret for gjennomføring av samvær. Vi mener at det bør være et oppfølgingsansvar for den kommunen som har reist adopsjonssaken, og tidligere hadde omsorgsovertakelsen og plasseringen, både å følge opp praktisering av samvær og være part i en eventuell ny fylkesnemndssak om endring av samvær etter åpen adopsjon.

6. Forslag til endring i Adopsjonsloven om anerkjennelse av adopsjon på grunnlag av statsborgerskap

Bakgrunnen for forslaget

Departementet har opplevd det som problematisk i enkelte tilfeller hvor en utenlandsk statsborger som er fast bosatt i Norge gjennomfører en gyldig adopsjon i sitt statsborgerland uten at norske myndigheter er involvert. Etter adopsjonsloven § 19 første ledd gjelder da denne adopsjonen direkte i Norge. Dette står i en viss motstrid med adopsjonsloven § 16 e som sier at den som er bosatt i Norge ikke må adoptere barn fra utlandet uten forhåndssamtykke fra norske adopsjonsmyndigheter. Departementet mener det er viktig å sikre at barn som skal vokse opp her i riket adopteres av personer norske myndigheter har vurdert omsorgen til og har gitt forhåndssamtykke til adopsjon.

Advokatforeningens syn

Advokatforeningen er enig i at det innføres et krav om forhåndssamtykke av norske adopsjonsmyndigheter for at personer med utenlandske statsborgerskap bosatt i Norge kan få adoptere. Dette vil sikre interessene til barn som skal vokse opp her i landet.



Vennlig hilsen

Berit Reiss-Andersen Merete Smith
leder generalsekretær

Kilde: Advokatforeningen


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 14, 2009 11:45 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Fri Dec 22, 2006 1:40 pm
Posts: 978
Location: Vefsn
Quote:
I saker som angår advokaters rammevilkår vil imidlertid regelendringen også bli vurdert opp mot advokatbransjens interesser. Det vil i disse tilfellene bli opplyst at vi uttaler oss som en berørt bransjeorganisasjon og ikke som et uavhengig ekspertorgan. Årsaken til at vi sondrer mellom disse rollene er at vi ønsker å opprettholde og videreutvikle den troverdighet Advokatforeningen har som et uavhengig og upolitisk ekspertorgan i lovgivningsprosessen


Quote:
At biologiske foreldre ønsker mer kontakt vil ikke gi grunn til ny fylkesnemndssak.


Dette sier vel sitt om hva som kan ventes fra den kanten.
Etikk, moral, virkeligheten, menneskelighet og SANNHETEN får nok vike innefor jussen på samme måte som i poltiken
- inntil noen får bruk for den, og det får de aldri.

_________________
B.E.Bjorbekkmo
[size=75][color=red]
Gjør ALLTID og uten unntak opptak av møter, telefonsamtaler o.l. med BV etc[/color]
Dette har du lovlig og full adgang til iht [url=http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-017.html#145a]straffelovens § 145a[/url], så lenge du selv deltar i samtalen.[/size]

[url=http://barnevernet.origo.no]Barnevern[/url]


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 17, 2009 4:14 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.

NY cause:
STOPP tvangsadopteringen av norske barn!

Jeg har startet en ny cause på Facebook: STOPP tvangsadopteringen av norske barn!


Etter noen timers drift, er vi straks 60 medlemmer. Regner med at vi kan være hundre i løpet av dagen. Og så forventer jeg tusenvis av medlemmer. :wink:

    Tvungen bortadoptering av andre sine barn er ganske enkelt
    helt forferdelig. Det kommer til å øke antall selvmord både hos barn og
    voksne. Tidligere var det håp om å vinne, når man kunne kjempe. Nå
    blir kampen stoppet, og håpet slokt. Det eneste lys som brant, blir borte.
    For mange er dette en livsfarlig situasjon.
En naturlig konsekvens av dette, er at vold og trusler mot overgriperne i det såkalte barnevernet, vil øke. Frykten og desperasjonen når nye nivå, når rettsikkerheten totalt blir fjernet for foreldre og barn ved hjelp av å gi fosterpersonene ALLE rettigheter.

Med foreldrene ute av bildet, vil utnyttelsen, volden og det sexuelle misbruket av de ikke-biologiske barn og unge, øke.

Pr i dag mangler oppfølgingen og beskyttelsen av fosterbarn. Nå skal man altså fjerne dette helt for disse barna.

Causen ''Fjern overgriperen, ikke barnet!'' er på vei mot 25000 (22550 i skrivende stund). Den er så stor, at det passer seg å lage en ny, litt spissere.

Årsaken til den nye er selvsagt at regjeringen vil knuse enda flere familier, og ødelegge ytterligere de familiene som pr i dag er knust.
Quote:
    STOPP tvangsadopteringen av norske barn!
    Den rødgrønne regjeringen vil UTVIDE og LOVFESTE bortadopteringen av
    stjålne barn. Uten å bry seg om at de ikke en gang kan dokumentere at
    dagens barnerov er nødvendig.

    About
    Meningen med denne kampanjen, er å informere om regjeringens
    overgrepspolitikk mot familier. Ikke bare svake familier, men stadig
    flere resurs-sterke. Det er relativt tilfeldig hvilke familier som får
    frastjålet sine barn, og deretter opplever tvangsadoptering, med dertil
    tap av alle rettigheter til en foreldre/barn-relasjon.

      Positions
    1. Stans loven om tvangsadopsjon!
    2. Loven om "åpen adopsjon" rettes mot familier MAKTEN HAR KNUST. Regjeringen forverrer og "legaliserer" der familiemedlemmer ugrunnet nektes å treffes.
    3. Adopsjon skal ikke brukes for å spare staten penger til advokater, rettsutgifter, utredninger av foreldre etc!
    4. Barn må ikke misbrukes for å øke offentlig sektor, eller som likestillingsredskap mht kvinnearbeidsplasser og barnløse! Eller bare som ekstrainntekt.
    5. Menneskerettigheter og naturlige rettigheter om barns rett til biologiske familie, og om familiens selvstendige rett, skal respekteres også i Norge!

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Last edited by Arild Holta on Sun Oct 18, 2009 9:00 pm, edited 3 times in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 17, 2009 5:03 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Veldig bra, Arild. Men det er kanskje litt utydelig at regjeringen er i ferd med å lovfeste barnevernets rett til å tvangsadopere barn som de har tatt i sin "omsorg", ved loven om "åpen adopsjon" som de varslet for en ukes tid siden. Altså: stans loven om tvangsadopsjon.
Men det er en bagatell. Jeg er så imponert over hva du får til! Jeg skal tipse alle jeg kjenner, slik at de kan joine causen din - som det vel må hete på godt norsk. :)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 17, 2009 5:50 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Nina wrote:
(...) Men det er kanskje litt utydelig at regjeringen er i ferd med å lovfeste barnevernets rett til å tvangsadopere barn som de har tatt i sin "omsorg", ved loven om "åpen adopsjon" som de varslet for en ukes tid siden. Altså: stans loven om tvangsadopsjon.


Ja, det trengst å korrigeres litt.

Endret dette:
Regjeringen vil UTVIDE bortadopteringen av barn. (...)

Til:
Den rødgrønne regjeringen vil UTVIDE og LOVFESTE bortadopteringen av stjålne barn. (...)

Og lagt til et punkt til:
1. Stans loven om tvangsadopsjon!

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 18, 2009 3:11 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Fri Dec 22, 2006 1:40 pm
Posts: 978
Location: Vefsn
Nina wrote:
regjeringen er i ferd med å lovfeste barnevernets rett til å tvangsadopere barn som de har tatt i sin "omsorg", ved loven om "åpen adopsjon" som de varslet for en ukes tid siden.


Som Nina påpeker, det er kritisk viktig å få med at det er det samme som regjeringen gjennom (sin nyttige idiot) media promoterer som "åpen adopsjon"!

Dette MÅ folk bli gjort oppmerksomme på slik at de ikke bare sovner inn i dette med "åpen" og tror at det er forbundet med noe slags åpenhet.

Det er da absolutt ikke noe som er åpent ved en slik ordning, ikke engang måten det presenteres overfor publikum på.
Til og med det er fordekt ved bruk av begrepet "åpen adopsjon"!

_________________
B.E.Bjorbekkmo
[size=75][color=red]
Gjør ALLTID og uten unntak opptak av møter, telefonsamtaler o.l. med BV etc[/color]
Dette har du lovlig og full adgang til iht [url=http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-017.html#145a]straffelovens § 145a[/url], så lenge du selv deltar i samtalen.[/size]

[url=http://barnevernet.origo.no]Barnevern[/url]


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 18, 2009 8:52 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Ok.

Da har jeg forsøkt å få med mer innenfor grensen av 150 tegn i fem punkter. Ikke enkelt.

  1. Stans loven om tvangsadopsjon!
  2. Loven om "åpen adopsjon" rettes mot familier MAKTEN HAR KNUST. Regjeringen forverrer og "legaliserer" der familiemedlemmer ugrunnet nektes å treffes.
  3. Adopsjon skal ikke brukes for å spare staten penger til advokater, rettsutgifter, utredninger av foreldre etc!
  4. Barn må ikke misbrukes for å øke offentlig sektor, eller som likestillingsredskap mht kvinnearbeidsplasser og barnløse! Eller bare som ekstrainntekt.
  5. Menneskerettigheter og naturlige rettigheter om barns rett til biologiske familie, og om familiens selvstendige rett, skal respekteres også i Norge!


I tillegg er dette velkomsthilsen:
Quote:
Velkommen til "causen"! Myndighetene vil bruke noe de feilaktig kaller "åpen adopsjon". I virkeligheten handler det om å ta alle juridiske rettigheter fra familier som fra før av i praksis har mistet alle rettigheter. Mange av disse familiemedlemmene får aldri møte hverandre. Det er viktig at flest mulig deltar for at myndighetene skal forstå at de ikke kan drive en politikk som skader mennesker. Håper du involverer deg i problemstillingen, på flest mulige måter. Spesielt ved å be flest mulig bli medlem.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hva mener advokatene?
PostPosted: Sun Jan 24, 2010 7:18 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Nina wrote:
Jeg sakser inn Advokatforeningens uttalelse (jeg antar at dette er et offentlig dokument):

Det er også flere grunner til usikkerhet om departementets initiativ for å øke adopsjon som barneverntiltak vil føre noen endringer i praksis. En av flere grunner til at adopsjon i dag er mindre aktuelt enn tidligere, er at mange fosterhjem har godtgjørelse som forsterkede fosterhjem og at det vil være lite aktuelt å påta seg forsørgelsesansvaret for et tidligere fosterbarn samtidig som enhver offentlig støtte bortfaller.
Kilde: Advokatforeningen


Heldigvis vil de fleste fosterpersonene betakke seg for å adoptere det bortførte barnet når den generøse kompensasjonen for såkalt "forsterket fosterhjem" bortfaller. :lol:

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 25, 2010 12:47 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:53 am
Posts: 90
De kommer til å få støtte fortsatt. Det blir bare til at staten kaller støtten for noe annet enn nå. Advokater er da også svært så naive. De tror oftest at barnevernsprofesjonenes ord er sanne.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Økonomisk støtte for adopterte barn?
PostPosted: Mon Jan 25, 2010 7:54 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Golita wrote:
De kommer til å få støtte fortsatt. Det blir bare til at staten kaller støtten for noe annet enn nå. Advokater er da også svært så naive. De tror oftest at barnevernsprofesjonenes ord er sanne.


Hvordan kan de beholde støtten som de mottar som "forsterket fosterhjem" når barnet blir adoptert? Det står ingenting i lovforslaget om det, såvidt jeg kan se.

Istedenfor å tvangsadoptere, kan de ikke bare nekte alt samvær? "Barnevernet" har jo full kontroll over samværene, og kan sikkert få til null samvær dersom det ønsker det. Da vil ikke "fosterforeldrene" bli plaget med reaksjoner etter samværet, og all kontakt mellom barnet og deres naturlige foreldre vil bli brutt, slik "barnevernsleder" sikkert tenker er til "barnets beste".

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Økonomisk støtte for adopterte barn?
PostPosted: Mon Jan 25, 2010 10:05 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:53 am
Posts: 90
agrippa wrote:
Hvordan kan de beholde støtten som de mottar som "forsterket fosterhjem" når barnet blir adoptert? Det står ingenting i lovforslaget om det, såvidt jeg kan se.
Så kommer det som en mulighet for støtte ved adopsjon av "spesielt vanskeligstilte barn" eller noe slikt, ikke i lovs form men administrert av departementet og delegert til en eller annen instans.

agrippa wrote:
Istedenfor å tvangsadoptere, kan de ikke bare nekte alt samvær? "Barnevernet" har jo full kontroll over samværene, og kan sikkert få til null samvær dersom det ønsker det. Da vil ikke "fosterforeldrene" bli plaget med reaksjoner etter samværet, og all kontakt mellom barnet og deres naturlige foreldre vil bli brutt, slik "barnevernsleder" sikkert tenker er til "barnets beste".
Men myndighetene vil være kvitt alle rettssakene som koster penger, og barnevernet vil være kvitt all pågangen fra foreldre. Og de sak-ukyndige påstår jo at adopsjon er mye mye bedre enn langvarig fosterhjem, og at det legges for mye vekt på det biologiske prinsipp.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Spesielle-behov-barn er lukrative for fosterpersonene
PostPosted: Tue Jan 26, 2010 7:55 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Golita wrote:
Så kommer det som en mulighet for støtte ved adopsjon av "spesielt vanskeligstilte barn" eller noe slikt, ikke i lovs form men administrert av departementet og delegert til en eller annen instans.


Du mener sikkert "barn med spesielle behov".

Nesten alle barn som tas av "barnevernet" blir påklistret denne merkelappen, selv når det er noe ordentlig sprøyt.

Her snakker vi om helt friske barn, som ikke feiler noe som helst, verken psykisk eller fysisk. Allikevel så klarer "fagpersonene" i "barnevernet" (les: de inkompentente, lav-utdannede amøbe-hjernene) å hevde at barna har "spesielle behov".

"Spesielle behov" påklistres barna utelukkende for at fosterpersonene skal suge mer penger ut av statskassen.

En annen måte å unngå alle retttsakene på, hadde vært å nedlegge hele "barnevernet", som helt unødig griper inn i den private sfære og ødelegger familier med sine stygge handlinger.

Du har sikkert rett i at myndighetene planlegger en eller annen kompensasjonsordning for barna som påtenkes tvangsadoptert. Etter mitt syn vil en slik tvangsadopsjon være like ulovlig som det opprinnelige vedtaket om "omsorgsovertagelse".

Det er pengene som smører hele "barneverns"-systemet. Uten penger ville det stoppet opp av seg selv.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]