It is currently Thu Mar 28, 2024 4:17 pm



Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: Ny artikkel av Ole Texmo
PostPosted: Wed Oct 08, 2008 3:10 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Jeg vil gjøre dere oppmerksom på denne nye og aktuelle artikkelen av Ole Texmo:

Quote:
Egner Follo-modellen seg for barnevernssaker?

Psykolog Knut Rønbeck disputerer 10.10.08 for sin doktorgrad (ph.d) om ”Konflikt og forsoning” på bakgrunn av et delvis utvidet forsøksprosjekt med fleksibel sakkyndigrolle med hovedvekt på foreldremekling. Prosjektet omfattet først kun barnefordeling, men ble senere utvidet til barnevernssaker. Prosjektet baserer seg på erfaringer fra 109 barnefordelingssaker og tillempete versjoner i 13 barnevernssaker. Det er god grunn til å stille spørsmål ved om prosjektet og måten det nå blir fremstilt på holder vitenskapelige mål, eller om det holder mål overhodet.

Kilde: http://www.barnasrett.no/ole_texmo/ronb ... dellen.htm

Vi må være oppmerksom på psykolog Knut Rønbeck, som opererer over hele landet som sakkyndig på vegne av barnevernet. Nå skal han snart smykke seg med doktorgrad for sin "forskning" og sitt bidrag.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 08, 2008 7:57 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Quote:
Det er god grunn til å stille spørsmål ved om prosjektet og måten det nå blir fremstilt på holder vitenskapelige mål, eller om det holder mål overhodet. Jeg tenker da først og fremst på om det er tatt forbehold for om de kategorier og kriterier en undersøkelse nødvendigvis må presentere og definere som påstått relevante, i det hele tatt egner seg for målbarhet, og for andre metodiske forutsetninger som sammenlignbarhet og etterprøvbarhet.

Altså:
Er det mulig å sette opp Psykolog Knut Rønbeck sitt prosjekt på en vitenskapelig måte?

Psykolog Knut Rønbeck er systemets mann, med en absolutt tro på systemet. Denne troen ligger til grunn for prosjektet.

Quote:
”Vår argumentasjon tar utgangspunkt i at det er vesentlig for barn å få vokse opp under trygge og forutsigbare forhold, og at de barna det her er snakk om, har opplevd det motsatte, hvilket er årsaken til at de er tatt under offentlig omsorg”. Man tar for gitt at slik er det, og stiller ikke spørsmål ved om omsorgsovertakelsen er usaklig eller rettstridig, hvilket nødvendigvis er det mest relevante juridiske spørsmålet som retten skal ta stilling til. Rønbecks holdninger og forutinntatthet viser seg også ved følgende sekvens i omtalen av biologiske foreldre: ”I tillegg er disse sakene vanligvis også en stor belastning for biologiske foreldre ved at deres tilkortkommenhet og inkompetanse utbroderes i en rettslig prosess”. Så meget om psykologens menneskekunnskap og forskerens objektivitet.

Dette viser jo også den manglende objektivitet.

Quote:
Blant foreldre land og strand rundt som har vært i kontakt med denne psykologen som regnes som en desidert sakkyndigversting, reageres det også på tittelen på hans prøveforelesning: ”Betydningen av konflikt og forsoning for foreldrenes omsorg og empati for egne barn”. ”Skal en psykopat disputere om omsorg og empati”, spørres det. Rønbeck kalles i klientkretser av enkelte for en ”reisende i ondskap”.


At det var kun tretten personer i "barnevernsgruppen", forteller sitt om vitenskapeligheten.

Dette er en farlig mann, som de som angripes av barnevernet, må holde seg unna.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Last edited by Arild Holta on Fri Oct 10, 2008 1:36 am, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 09, 2008 11:38 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Mar 11, 2007 12:06 am
Posts: 478
Isnende kulde. Menneskehat.

Slik taterforfølgelsene hadde sine ideologileverandører, har dagens barnevernsovergripere sine. Killen er langt fra alene, det reiser seg en mot-reaksjon og det ser ut til at doktorgradene ramler ut som erter fra en sekk. Vi hadde nylig en dame som "forsket" på "barn av psykisk syke". Hun gjorde revolusjonerende funn. Bl.a. at mennesker med psykiske vansker er forskjellige!

Her har man èn, som både opptrer som farlig ideologileverandør, OG, eksekutør. Han gjennomfører regelrette henrettelser av familier i overført betydning.

Det skal bli interessant å lese herr Rønbecks "doktor"avhandling. Det er tydeligvis ikke bare den norske grunnskolen som råtner på rot. Universitetene også.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Prøveforelesningen
PostPosted: Fri Oct 10, 2008 12:52 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Jeg overvar prøveforelesningen ved psykologisk institutt i dag. Det var en selsom opplevelse: forelesningen var meget svak. Man forventer mer av en doktoravhandling. Auditoriet var imidlertid fullt, og til stede var mange av sakkyndig-verstingene.

Utgangspunktet for Follo-modellen er barnefordelingssaker. Follo-modellen går kort fortalt ut på at man skal etterstrebe en slags forsoning, slik at man avstår fra å prøve saken sin for retten. Suksessen måles (i den grad man måler noe i det hele tatt) i antall saker hvor forhandlinger fører til avtaler og forlik, og det gis inntrykk av at partene da er forsonet og bortimot fornøyd. Tanken bak er at konflikter mellom foreldrene svekker deres omsorgsevne og evne til empati med den andre foreldren og barnet, fordi man gjerne føler seg krenket.
Follo-modellen utgjør selvfølgelig en risiko for rettssikkerheten, da det må være en foreldres rett å få prøvd saken sin. Og uansett er dette i realiteten enda mere mekling - etter den lovpålagte meklingen som alle som vil oppgi samlivet og som har barn sammen må gjennom. Har den tvungne meklingen ikke svart til forventningene, og hvorfor ikke heller evaluere hele meklingsordningen?
Jeg er ikke godt bevandret i barnefordelingssaker, så jeg kan ikke foreta ytterligere vurderinger av Follo-modellen i forhold til barneloven. Heller ikke kan jeg foreta vitenskapelig vurdering av Rønbecks doktorgradsprosjekt. Det kan imidlertid synes som om prosjektet er politisk styrt og bestilt, og at man derfor har senket kravene til vitenskapelig metode, etterprøvbarhet osv. Metodekrav synes å være byttet ut med Rønbecks egne selvforsikringer.

Sett fra mitt ståsted er det langt mer alvorlig at Follo-modellen tas i bruk i barnevernssaker. Foreldre skal etter Follo-modellen gjennom "forhandlinger" hvor de presses til å avstå fra å ta barnevernssaken sin til retten, men forsone seg med at man ikke har omsorgsevne jf. ”Konflikt og forsoning”. Foreldre skal tvinges til å forsone seg med at barn er tatt fra dem og plassert utenfor hjemmet. Slik var saken i eksemplet Rønbeck viste til: moren til en 4-åring måtte innse at hun ikke evnet å ta seg av barnet sitt.
Rønbeck hoppet totalt bukk over at styrkeforholdet mellom partene i barnevernssaker gjør det umulig å trekke slutninger og overføre forhold fra barnelovssaker til barnevernssaker. Eller mener han at også barnevernet skal "forsone seg" uten å fremme sak for nemnda/domstolene? Jeg tror nok ikke det. Follo-modellen utgjør en ytterligere svekkelse av foreldre opp mot staten. Det er åpenbart ikke nok for myndighetene at foreldre ikke selv kan fremme sak for nemnda, og at domstolene aller helst skal avvise barnevernssaker. Dette går fra galt til verre.

Hva enten saken handler om barnevern eller barnelov så synes den sakkyndiges rolle å være nokså uklar (det ble faktisk ikke redegjort for i det hele tatt). Og hvem av partene er det som skal "forsone seg" uten å få prøvd saken sin? Og på hvilket grunnlag? Hvordan vil den sakkyndige vurdere foreldre som ikke lar seg forhandle i senk, men som insisterer på å få fremme saken sin? Spørsmålene er flere enn svarene etter dagens prøveforelesning.

Oppløftende er det likevel at Rønbeck, nokså flåsete, refererte til "dem som skriver på nettet". Han har nok registrert Ole Texmos mange artikler (forsøk et Google-søk på "Knut Rønbeck"...).


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 10, 2008 1:39 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Samfunnsmagasinet har også publisert en artikkel fra Texmos hånd vedr. Rønbecks disputas og Follo-modellen:
http://www.sfm.no/Arkiv-2008/Art-Okt-08 ... dellen.htm


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 11, 2008 9:54 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Mar 11, 2007 12:06 am
Posts: 478
Nina refererte: "Dem som skriver på nettet"...

Ha-ha! Jeg fikk meg en skikkelig god latter på morgenkvisten her. Tydelig at de plages, og det er bra!

La oss skrive ennå mer "på nettet". Et lite anonymt pip herfra, kan avstedkomme doktorgrader om de fortreffelige sakkyndige på rekker og rader. Den som farer med svik og løgn, møter seg selv i døren til slutt.

Rønbeck vil historisk sett, havne i selskap med legene som forordnet utryddelsen av taternes familier og kultur. Velkommen i det "gode" selskap Rønbeck.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Valuehunter0
PostPosted: Sat Oct 11, 2008 10:42 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen

athene wrote:
Rønbeck vil historisk sett, havne i selskap med legene som forordnet utryddelsen av taternes familier og kultur. Velkommen i det "gode" selskap Rønbeck.


Knut Rønbeck føyer seg fint inn i rekken til sine historiske forgjengere som Valuehunter har katalogisert på Youtube.


_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 11, 2008 1:03 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Wed Jul 18, 2007 12:31 pm
Posts: 462
Location: Fredrikstad
Knut Rønbeck er en psykisk syk og ustabil mann som snarest bør sperres inne på Alcatraz. :evil:

_________________
Jeg fører ingen krig.
Det er det Fredrikstad kommune v barneverntjenesten som gjør.
Jeg forvarer det som er rettmessig mitt.
Det er kun jeg som har båret mine 4 barn under mitt hjerte i 9 mnd, for så å sette dem til verden.
Jeg krever å få tilbake mitt liv, som Fredrikstad kommune v barneverntjenesten urettmessig har fratatt meg.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 11, 2008 1:13 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen


Liv Marit Bakke wrote:
Knut Rønbeck er en psykisk syk og ustabil mann som snarest bør sperres inne på Alcatraz. :evil:


Friskere folk enn han er tvangsinnlagt og tvangsmedisinert, og det er garantert at han vil bli husket for all ettertid for sin galskap.

Regelen er at menneskene gjerne graver sin egen grav bare timeprisen er tilstrekkelig høy, Bjørn Gillberg.


_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 16, 2008 10:48 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Sun Jul 06, 2008 6:28 pm
Posts: 1530
TVANGSINNLEGG HAN. Og mer enn gjerne ifølge alle barnefjernere. Tvanginnlegg hele dritten på lukket avd. Det er for fint for dem i Norske fengler. Psykiatriske institusjoner vet å torturere og behandle mennesker svært dårlig. Hva disse svina treng. Som har ødlagt i så mange heimer, plaga så mange barn. :twisted: :twisted: :twisted:


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]