It is currently Thu Mar 28, 2024 10:24 am



Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: Nyttig
PostPosted: Sat Sep 29, 2007 10:08 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Gjennom de snart 5 årene BarnasRett har eksistert har jeg samlet løst og fast som kan være til nytte for barnevernofre og deres advokater. Jeg anbefaler folk å sette seg inn i lovverk, forskrifter, NOU'er osv. Mye av dette kan faktisk være til hjelp for oss å kjenne til (jeg ser jo også at folk har mange spørsmål her på forumet).
NYTTIG-siden vår er her: http://www.barnasrett.no/nyttig.htm

#
Noen av lenkene er kanskje døde (odin.no heter nå regjeringen.no, og det har ført til endringer av url). Finner du døde lenker, så gi meg beskjed. Det er fint hvis du også finner frem til dokumentets nye url.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Lov og rett
PostPosted: Sun Sep 30, 2007 5:16 pm 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
Ja denne side har jeg besøkt og den har vært til til mye hjelp når jeg må finne ut lovpargrafteksten de henviser til med i sine brev. Fortsatt opplever jeg at dette er en lang prosess å lære for når jeg be om innsyn i henhold til forvaltningsloven §§ 18 og 19, henviser de til e og f (som jeg ikke fnner) og når de svarer meg at jeg må ta turen fra Danmark og sitte på deres kontor og lese egne sakdokumenter her (uten mulighet til egen kopi), og at de herved mener å ha ivarettet forvaltningslovens informasjonsplikt...

Jeg undres om noen vil hjelpe meg her med hvilken paragraf i samme lov jeg nå må sende tilbake til dem ved neste klagebrev (kommunikasjon forgår også med fylkesmann), er det § 20?

Andre nyttig linker legger jeg under, dvs oppdatering fra denne opprinnelig link finner du nederst på startsiden her. (En ny hjemmeside som er under oppbyggning):

http://www.freewebs.com/amaspsyko/

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 30, 2007 6:15 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Den siden er en gullgruve for barnevernsoffer.

Der finner du alt fra lover til menneskerettigheter og hvordan du går fram for å få saker til den europeiske menneskerettighesdomstolen.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 30, 2007 10:18 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
AMA, på siden din skriver du: "Klageinstans over fylkesmannen i behandling av barnevernsaker er kongehuset." Dette er feil. Så vidt jeg vet er ikke kongehuset formell klageinstans, og uansett kan man - dersom man ikke får medhold hos fylkesmannen, eller denne avviser å behandle en klage - klage til Sivilombudsmannen, som er stortingets ombudsmann for forvaltningen.
Quote:
Sivilombudsmannen undersøker klager fra borgerne om urett og feil som måtte være gjort av offentlig forvaltning. Ombudsmannens arbeidsområde omfatter både statlig, kommunal og fylkeskommunal forvaltning.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Klageinstans
PostPosted: Sun Sep 30, 2007 10:45 pm 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
Ja, det kan være sivilombudsmannen er en klageinstans før kongen - det har jeg ikke tenkt over. Jeg tenkte nå allikevel å skrive et brev til kongen der jeg klager over den mangel på ansvar fylkesmannen viser ovenfor meg når jeg ber om innsyn og rettshjelp til advokat i barnevernsak. Fylkesmann står til ansvar overfor kongehuset, så det er slik jeg ser det også som et sted å henvende seg. Det er ikke sikkert kongen selv leser det, men han pleier å signere svarbrevet.

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 01, 2007 10:00 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker
User avatar

Joined: Thu May 10, 2007 8:41 am
Posts: 131
En annen viktig ting ang. sivilombudsmannen: Saker kan ikke behandles der før de er ferdigbehandlet i Fylket. I tillegg kan de ikke være mer enn 1 år gamle.
Det ble jeg fortalt ved henvendelse til Sivilombudsmannen.


Top
 Profile  
 
 Post subject: RE
PostPosted: Mon Oct 01, 2007 1:46 pm 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
Selv er jeg blitt fortalt at du er NØDT å ha advokat for å klage til sivilombudmanden, noe som er litt av et problem da et av problemene med fylkesman er at han nekter meg fri rettshjelp - fordi han mene jeg er en uprioritert sak, og ingen advokater vil snakke med meg - og slett ikke hjelpe meg. Advokat har kun ødelagt og stjålet penger av meg og jeg har ingen tillitt igjen til den gjengen med løgnere og bedragere.

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: RE
PostPosted: Mon Oct 01, 2007 2:06 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Ama wrote:
Selv er jeg blitt fortalt at du er NØDT å ha advokat


Dette er nærmest garantert tøv.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: RE
PostPosted: Mon Oct 01, 2007 2:18 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Ama wrote:
Selv er jeg blitt fortalt at du er NØDT å ha advokat for å klage til sivilombudmanden, noe som er litt av et problem da et av problemene med fylkesman er at han nekter meg fri rettshjelp - fordi han mene jeg er en uprioritert sak, og ingen advokater vil snakke med meg - og slett ikke hjelpe meg. Advokat har kun ødelagt og stjålet penger av meg og jeg har ingen tillitt igjen til den gjengen med løgnere og bedragere.

Du kan klage direkte til fylkesmann og (deretter) Sivilombudsmann selv - uten advokat. Du trenger heller ikke å henvende deg til barnevernet for å klage, som noen tror. Jeg har klaget til begge instanser, så dette er helt greit. Om de gjør noe fra eller til er en annen sak, men jeg mener det er viktig å klage uansett slik at statistikken vil vise at folk er misfornøyde med barnevernet.


Top
 Profile  
 
 Post subject: RE
PostPosted: Mon Oct 01, 2007 4:23 pm 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
Helt enig at det er tøv i det at man er nødt ha advokat - eller for å sende inn klage og brev til forskjellige. Men, dette er typisk den misvisende informasjon man får fra barnevernet og fylkesmann i Hordaland dersom man henvender seg her. Derfor har jeg forlengst gått i gang med å gjøre alt arbeid selv. De advokater jeg inntil i dag har vært i kontakt med er en gjeng banditter - ikke bare lyger de og samarbeider med min foreldre og barnevernet - de stjeler også mine penger. Så da jeg flyttet fra Bergen i 2004 sa jeg opp advokat angående barnevernsak. Fikk nok en lang drenneringsperiode med advokat Trine Rysst i forbindelse med estattningsak ved ulovlig frihetsberøvelse i forbindels med varetekt 4 uker - og først da jeg sa opp også henne fikk jeg endelig tilgang til alle advokaters papirer. Først da forstod jeg hvorfor man ikke har noen som helst form for rettsikkerhet i barnevernsaker - fordi det er kun deg selv som kan skille løgn fra sant i sakpapirer de skriver på bestilling...

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]