It is currently Thu Mar 28, 2024 2:57 pm



Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: HR-2008-01749-U - Kjennelse fra Høyesterett om ankenektelse
PostPosted: Wed Oct 15, 2008 9:58 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

HR-2008-1749-U – Ankenektelse. Barnevernsak

Kjennelse fra Høyesteretts ankeutvalg om adgang til å få saken prøvet for lagmannsretten.

Kjennelsen avgjør ikke at saken skal godtas av lagmannsretten for prøving, men sier at lagmannsretten har misoppfattet loven dithen at de ikke kan slippe saken inn, og dette er en saksbehandlingsfeil.
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Hva siler lagmannsretten?
PostPosted: Wed Oct 15, 2008 11:56 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Lagmannsretten "siler" barnevernssaker. Det vil si at de avviser å behandle ankesaker fra tingretten. Dette rammer saker der foreldre er saksøkere enten de krever at omsorgsovertakelse skal opphøre eller de krever barn tilbakeført. Men hvilke saker behandler de?

Ja, det er ganske utrolig! Hør bare her:

Min datter krevde at barnevernet fremmet sak om tilbakeføring av Kristoffer (det er sånn det skal gjøres, dessverre). Selvfølgelig ventet vi både vinter og vår mens barnevernet "utredet" saken. Til sist måtte de følge loven og fremme sak for fylkesnemnda. Saken ble behandlet i nemnda i august 2007. Min datter tapte. Vi var ikke overrasket. Men vi var knuste. Min datter "anket" nemndsvedtaket til tingretten. (Jeg skriver "anket" i anførselstegn, fordi nemndas avgjørelse er et forvaltningsvedtak som man kan fremme (egentlig ikke anke) for domstolene.)

Da barnevernet var tvunget til å fremme sak om tilbakeføring fant de samtidig på å fremme sak vedr. samvær som familien har med Kristoffer etter dom fra Moss tingrett. De krevde selvfølgelig å redusere kontakten Kristoffer har med sin familie. Saken ble behandlet i fylkesnemnda i november 2007, og vi tapte.

Derfor var det to separate saker som Kristoffers familie "anket" til tingretten. Min datter "anket" sin sak til Oslo tingrett, mens vi (mine foreldre og jeg) "anket" til Moss tingrett (det er vår rett fordi vi har vårt verneting i Moss). Barnevernet i Oslo, med sin advokat Pål Dalene (det er de som har saken) protesterte naturligvis på at saken vår skulle bli behandlet i Moss. Både Oslo og Moss tingrett behandlet den saken og ga oss medhold :) , og vi på vår side aksepterte at man avventet med vår sak om samvær inntil omsorgsspørsmålet hadde vært oppe i Oslo tingrett, av rettsøkonomiske hensyn.

Barnevernet oversendte avgjørelsene fra Moss og Oslo tingrett til Borgarting lagmannsrett. Deres begjæring gikk ut på at begge sakene skulle bli ført for Oslo tingrett, og dessuten at sakene ble slått sammen til én. Det er selvfølgelig upraktisk for oss å drive vår sak med krav om samvær samtidig som min datter krever tilbakeføring, så i praksis får vi ingen reell behandling av saken vår :( .

Nå tror dere nok at lagmannsretten "silte" begjæringen fra barnevernet bort, at de avviste å behandle saken, for tross alt var jo dette nærmest for bagatell å regne. Men der tar dere feil! Saken ble behandlet. Og barnevernet fikk medhold. :?

Min datters sak ble derfor ytterligere utsatt. Sakene skal behandles samlet av tingretten i Oslo i november.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 15, 2008 11:56 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
For sikkerhets skyld:

http://dom.r-b-v.net/hr-2008-01749-u-kj ... ktelse.pdf

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Nye regler
PostPosted: Wed Jun 24, 2009 1:19 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Fri Aug 31, 2007 10:43 am
Posts: 132
Den nye tvisteloven gir ikke lenger automatisk rett til å anke en barnevernssak til lagmanssretten. Sakene siles av Høyesteretts ankeutvalg. De fleste ankene blir avvist. Se her:

HR-2008-410-U - Rt-2008-322


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]