Norge IDAG 09.01.2018
"Lørdag 6. januar arrangerte Kristen Koalisjonen Norge (KKN) strategisamling ..."
Der deltok psykologspesialist Einar Colombus Salvesen, og Salvesen er sitert slik:
"– Det begynte med at jeg leste en rapport i en barnevernssak, og jeg ble sjokkert. Jeg fant rett og slett ikke begrunnelsene for det Barnevernet sa, forteller den anerkjente psykologen.
– De hadde for eksempel fremsatt en påstand om at mor hadde en diagnose, at hun hadde en personlighetsforstyrrelse. Dette var ikke begrunnet. De er ganske snedige. Jeg har hatt tre eller fire saker med den samme saksbehandleren. Og de samme grepene er brukt. Det ser ut som klipp og lim, forteller han.
Det at barna savnet mor ble også snudd på hodet av Barnevernet i den konkrete saken, ifølge Salvesen.
– De skriver «retraumatisering» i stedet for savn, og påstår at ungene tar skade av kontakt med biologiske foreldre, men mangler grunnlagsobservasjonene. I denne saken sa de at barna ble retraumatisert når de så foreldrene og at det ene barnet ble så urolig når mor skulle komme på besøk. Jeg spurte barnet: «Hvorfor blir du så urolig når mor skal komme?» «Fordi da begynner jeg allerede å grue meg til hun skal dra igjen», forklarte barnet som ikke hadde blitt hørt av Barnevernet. Men moren vant saken og fikk barna tilbake, sier psykologen. Han mener de som skal vurdere om omsorgen til foreldre er god nok, ikke alltid har den kompetansen og egnetheten som trengs.
– Vi sitter med en kjempekompleks situasjon og skal vurdere hva som er god omsorg. De har ofte lite faglig kompetanse. Men utdannelse hjelper heller ikke om de ikke har personlig egnethet. Barnevernet må ha empati, respekt, evnen til å være ekte og ærlig, ha god relasjonskompetanse og evnen til å vurdere andre mennesker."
Dette er nokså klar tale.
Barnevernet lyver om faktiske forhold, de misforstår og feiltolker helt normale og sunne følelser og reaksjoner.
Uten løgner og feiltolkninger vil ikke barnevernet greie å vinne frem i Fylkesnemnda.
Kampen for et fornuftig og realitetsorientert hjelpetilbud for utsatte barn og familier, må stå ute i kommunene. Før omsorgsovertakelse blir aktuelt.
Til slutt blir Salvesen spurt om han ser optimistisk på fremtiden:
"– Vi jobber hele tiden opp mot myndighetene, og kommer med forslag, men det er lite som blir gjort på departementsnivå. Det virker som de trenerer tiltakene vi foreslår og som statsråd Solveig Horne sier hun er enig i. Barnevernet er en David og Goliat-kamp, fastslår Salvesen."
En David og Goliat-kamp ja. Det skal være sikkert.
_________________ Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)
|