Da er vi nok grunnleggende uenige her, ja.
Hva mener nå KIB er riktig bruk av psykologiske tester og riktig bruk av teori, og hva mener de er riktig psykologisk teori?
Barnevernets hele oppbygning av teori og ideologi kommer fra psykologien. Den ene teorien og teorivarianten etter den andre, og i over 150 år uten noen som helst krav til eller metode for å teste, falsifisere, eventuelt verifisere, noe som helst.
Det finnes vitenskapelig psykologi, ja. Den drives stort sett på universitetene, i sånt som store, profesjonelt statistiske studier av menneskers (og dyrs) persepsjon, reaksjoner, vurderinger, erindringer, handlemåte, osv. Den gir ikke grunnlag for særlig prediksjon om enkeltmenneskers tanker, handlemåte, fremtid. Der hoster man ikke opp hva som helst av spekulasjoner som man så gir navnet av "teori" og later som om den har empirisk støtte. Der later man ikke som om har røntgenøyne.
Men det er ikke vitenskapelig psykologi som dominerer. Blant annet kan den ikke brukes til å fatte beslutninger om enkeltmennesker med noen som helst sikkerhet. Den er derfor lite i skuddet for spådommer og skråsikker regulering av praktisk liv.
Det fins ikke, så vidt jeg har sett, noen del av barnevernets ideologi som de er alene om, har funnet frem til selv. De har det fra den klinisk rettede, uvitenskapelig baserte og uvitenskapelig drevne psykologien. Barnevernerne er ikke alene om å være kvakksalvere i spådomskunst, ideer og praksis. Den psykologien de henter fra, de psykologene de henter fra, er akkurat de anti-vitenskapelige og anti-saklige hold som er farligst.
Hvorvidt den diagnostiseringen og plagingen som barn og pårørende i barnevernets makt påføres, kan føre til sinnssykdom uten at det finnes noe konstitusjonelt grunnlag for det, vet jeg ikke; jeg tror helst at det er et medisinsk spørsmål utenfor min rekkevidde å mene/tro noe fornuftig om, selv om jeg, som det nok kommer frem i mye jeg skriver, er iherdig tilhenger av den oppfatning at også hjernen er en del av kroppen! Men at barnevernets behandling av folk kan bringe personlighetsforandringer, tviler jeg ikke på.
• Fortrengte minner finnes ikke. • Fortrengning finnes ikke. • Münchhausens syndrom ved stedfortreder finnes ikke. • Freuds ubevisste finnes ikke. • Freuds dødsønske finnes ikke. • Alle Freuds forestillinger om seksualitet er gale, og han hadde intet kjennskap til hormoner eller til hjernen. • Rorschach-test ble oppfunnet som en selskapslek, og det har ikke lykkes entusiastiske psykologer (eller noen annen) å vise at testen sier noe som helst saklig om den "testede". • Psykoanalyse er ingen metode som kan avsløre noe. • Psykoanalytisk terapi har ingen kurativ virkning, men har en viss risiko for å ha negativ virkning. • Behavioristisk oppfatning av menneskelige opplevelser og adferd er uriktig - vi står på et biologisk fundament og er ikke tomme, mekaniske dukker som henter alt fra omgivelsene. • En enkel samtale med en fornuftig venn har større mulighet for å være til hjelp enn psykologkonsultasjoner over lengre tid. • Å la tiden gå med vanlig liv har større potensiale for å kurere plager enn psykolog-terapi.
Kunne vi bli kvitt alt psykobabbelet, ville det trolig bringe også psykiatrien fremover; kvakksalveriet fra psykologien truer stadig også psykiatrien. Å inkorporere mere psykiatri i barnevernet, slik som nå er planen, ettersom man ikke har lykkes med barnevern de siste hundre årene, vil føre til enda mere diagnostisering uten virkelighetsforankring, og naturligvis til enda mer "behandling" som gjør skade.
Jeg synes ikke de kliniske psykologene og psykologien er uskyldige. De har furnert barnevernet, og det meste av kulturen, med spekulativt tøv. Og de gjør det stadig – ikke så merkelig, for hva skal de ellers foreta seg, når de uheldigvis har utdannet seg i et fag som er uten saklig basis og som det ikke er behov for. Det skadelige vrøvlet står ikke tilbake for 1800-tallets raseteorier, eller for antikk oppfatning av fysiologi, med gul og sort galle, blod og slim.
_________________ Hjemmeside http://www.mhskanland.net
|