It is currently Thu Mar 28, 2024 11:38 pm



Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
 Post subject: Flekkefjord kommune saksøkt for millioner
PostPosted: Thu Mar 24, 2016 11:30 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Krever millionerstatning
Agder Flekkefjords Tidende 24. mars 2016

"Et foreldrepar har gått til erstatningssak og vil kreve opp mot 35 millioner kroner i erstatning Flekkefjord kommune fordi de mener seg utsatt for grove lovbrudd."

Det er Lister barnevern (de har vi skrevet om her på forumet tidligere) og Flekkefjord kommune som holdes til ansvar her.

"Sakens bakgrunn er at fylkesnemnda 13. november 2014 avgjorde at kommunen overtar omsorgen for sønnen deres, og at gutten skulle plasseres i fosterhjem. Barnet var allerede 4. juni blitt akuttplassert i et beredskapshjem.

TILBAKEFØRT: I perioden i fosterhjemmet var foreldrene vitner til en svært negativ utvikling, og de mener at barnet ikke ble medisinsk utredet i tråd med anbefalinger. Dette var Lister barnevern ansvarlig for.
Saken om omsorgen ble umiddelbart anket til tingretten av foreldrene, og like før hovedforhandlingene endret Lister barnevern sin påstand til å være identisk og enige med foreldrenes som krevde at barnet skulle tilbakeføres dem.
Saken ble dermed gjenstand for forenklet behandling i retten og uten at dommerne fikk ta stilling til foreldrenes påstander om lovbrudd og brudd på saksbehandlingsregler.
13. november i fjor – nær halvannet år etter at gutten ble akuttplassert – falt dommen som opphevet vedtaket om omsorgsovertagelse i foreldrenes favør. Gutten flyttet da hjem igjen til sin biologiske mor og far.

KONSEKVENSER: Foreldrene opplyser at omsorgsovertagelsen i 2014 førte til store konsekvenser for familien.
«At vi fikk tilbake omsorgen for vår sønn har ikke fjernet følgeskader og konsekvenser saken har påført oss,» står det å lese i stevningen."


Barnevernet unngikk å få lovbruddene belyst i tingretten. Flekkefjord kommune har sendt saken over til sitt forsikringsselskap.

"På spørsmålet om at kommunen har oversendt det første varselet om erstatning til kommunens forsikringsselskap, svarer kommunalsjefen:
– Vi er i løpende dialog med forsikringsselskapet vårt, og de har lovet å svare saksøker direkte.
– Har kommunen forsikret seg mot denne typen erstatningskrav?
– Det er også ett av spørsmålene som skal avklares, avrunder han."


Det er så bra at noen greier å stille kommunen til ansvar for svikt og uforsvarlig kvalitet på den såkalte barneverntjenesten!

Hvis en slik sak som denne tvingen kommunen til å betale millionerstatning for feilaktig omsorgsovertakelse ... vil det forhåpentligvis legge en kraftig demper på andre barneverntjenester rundt om i landet.

Tap av omdømme og millioner i erstatningsutbetalinger vil nok skjerpe kommunepolitikerne en smule !

Måtte legge til her:
Så vidt jeg kan huske har jeg aldri tidligere hørt om at skadelidende foreldre kan kreve erstatning fra kommunen etter urettmessig omsorgsovertakelse.

Tidligere har det kun vært barnevernsbarna som hadde mulighet til å kreve erstatning, i ettertid, gjennom forskjellige oppreisningsordninger.

Hvis dette er en anerkjennelse av at foreldre/pårørende har rett til erstatning etter å ha blitt skadet av uforsvarlige barneverntjenester, er dette en stor og historisk nyhet ... tenker jeg.

Kan denne saken åpne for at flere skadelidende foreldre kan søke erstatning i fremtiden?

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Flekkefjord kommune saksøkt for millioner
PostPosted: Thu Mar 24, 2016 8:41 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Er helt enig i at dette er en svært spennende sak, på flere måter. Denne energiske faren valgte å gå ut i offentligheten med saken under fullt navn.

Ville han ha fått tilbake sønnen sin om han ikke hadde presset og eksponert kommunen slik han har gjort? Det er skremmende om dette måtte til for at familien igjen skulle få leve sammen.

Skulle foreldrene i denne saken vinne frem når de nå ønsker erstatning for tort og svie, vil det antagelig skape presedens i lignende saker. Å fjerne et barn uten tilstrekkelig grunnlag i over ett år, slik en må kunne slå fast at er gjort i denne saken, bør føre til at samfunnet erkjenner erstatningsplikt overfor både foreldre og barn.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Flekkefjord kommune saksøkt for millioner
PostPosted: Fri Mar 25, 2016 2:35 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Denne saken er helt ny for meg. Du skriver at faren har gått "ut i offentligheten med saken under fullt navn". Hvis det finnes detaljerte opplysninger tilgjengelig på nett, vil jeg sette pris på informasjon om hvor slikt er å finne. Gjerne en link.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Flekkefjord kommune saksøkt for millioner
PostPosted: Fri Mar 25, 2016 5:44 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Når denne Flekkefjord-familien nå saksøker kommunen, så blir spørsmålet om retten ser sitt samfunnsansvar i et riktig perspektiv. Retten må forsøke å nullstille seg, og gå tilbake til de grunnleggende maktfordelingsprinsippene i et demokrati, og se sin rolle i lys av dette. Hittil kan man få inntrykk av at rettsvesenet har hatt en altfor ukritisk holdning til barnevernet og vurderingene de gjør. Kanskje alt som har blitt eksponert om barnevernet den siste tiden kan gjøre at rettsvesenet nå ser sitt samfunnsoppdrag litt klarere enn for få år siden?

Kan retten ha en mer meningsfylt oppgave enn å beskytte familier og individer mot overgrep fra Staten, og å påse at familiene får en passende erstatning når det dokumenteres utover enhver rimelig tvil at kommunens inngrep i familien var både unødvendig og mest sannsynlig også skadelig?

Etter min mening tyder alt som skjer rundt barnevernet både i inn- og utland på at vi nærmer oss et tidsskille når det gjelder norsk barnevern. Barnevernet i dagens utgave vil bli avskaffet før eller senere. Så spørs det hvilke prosesser som må til og hvilke samfunnsinstitusjoner som vil være delaktige i å få til de nødvendige endringer.

Rettsvesenet har nå en mulighet til å sette en ny standard, være det korrektivet det var ment å skulle være, og å bidra til å utjevne og balansere maktforholdet når det offentlige går løs på familier med tiltak som er svært alvorlige og inngripende, og som kan prege familier i flere generasjoner. Det gjenstår å se om den tredje statsmakt tar utfordringen, og kjenner sin besøkelsestid.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Flekkefjord kommune saksøkt for millioner
PostPosted: Sat Mar 26, 2016 6:24 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Saken var omtalt her på forumet i fjor, da familien fremdeles kjempet for å få sønnen hjem.

viewtopic.php?f=136&t=7773&p=35133&hilit=lister+barnevern#p35133


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Flekkefjord kommune saksøkt for millioner
PostPosted: Sun Mar 27, 2016 4:55 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Takk for info. Det er meget gledelig å høre om en familie som har greid å nå frem, og som har fått stoppet maktmisbruket de har vært utsatt for.

Det er interessant at Flekkefjord kommune har sendt klagerens erstatningskrav over til sitt eget forsikringsselskap, og at dette forsikringsselskapet skal ha lovet "å svare saksøker direkte".

Det ser unektelig ut som en klar erkjennelse av skyld og ansvar fra kommunens side.

Det vil bli spennende å følge med hva som skjer i denne saken fremover.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Flekkefjord kommune saksøkt for millioner
PostPosted: Tue Mar 29, 2016 10:39 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Dec 16, 2015 7:14 pm
Posts: 82
Jeg vil også følge denne saken. Mine barn ble aldri fjernet, men jeg har blitt utsatt for ti år med konstankt overvåkning. Jeg har måttet avslutte utdannelse og bare jobbet på dager når ikke barna har vert hos meg osv. Barna har også blitt utsatt for et umennesklig press og stigmatisering ved å bli oppsøkt på skolen i skoletiden osv. osv.

Jeg vurderer også om det mest matnyttige er å saksøke de som står bak de falske meldingene, men i og med at det er barnas fars familie, så kan det bli vanskelig for barna..

Uansett så er trakkaseringsvertøyet Barnevernet, noe som ikke hadde vert mulig om det hadde vert en profesjonell instans.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Flekkefjord kommune saksøkt for millioner
PostPosted: Tue Mar 29, 2016 10:21 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Sliten wrote:
Jeg vil også følge denne saken. Mine barn ble aldri fjernet, men jeg har blitt utsatt for ti år med konstankt overvåkning.


Det er nok mange som vil følge saken nøye. Vi er mange som har mye å søke erstatning for, for å si det slik. Først og fremst de som har fått familien revet i filler, men også oss andre som "bare" har blitt trakassert av barnevernet.

Foreløpig har det så vidt jeg har forstått vært vanskelig å nå gjennom med erstatningssaker, og om jeg har forstått riktig, så kan man også risikere å måtte betale kommunens saksomkostninger om man taper.

Men det kan jo skje et skifte også når det gjelder rettens praksis og tilnærming til disse sakene. Dersom retten begynner å bli mer kritisk og folk vinner frem, kan det bli mange saker om erstatning, og dette vil i sin tur føre til at barnevernet blir tvunget til å endre praksis.

Den videre utviklingen i saken blir spennende.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Flekkefjord kommune saksøkt for millioner
PostPosted: Tue Mar 29, 2016 11:05 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Dec 16, 2015 7:14 pm
Posts: 82
Det å bli tvunget til å flykte fra landet er vel også en ganske dyr affere, om man skal begynne å regne på tapt arbeidsfortjeneste osv osv. I tillegg til direkte utgifter.

Det sykeste med disse erstattningene som faktisk blir betalt ut begrenser seg til barna som har blitt vannskjøttet gjennom det offentlige.

Hva med foreldrene... som har kanskje har mistet innholdet i livet..og kanskje livet selv, i fortvilelse over å miste barna til overgripere. Om ikke de har havnet direkte overgriperes klør, så er det og miste barndommen hos biologiske foreldre et overgrep, så lenge ikke begge foreldrene er totalt psykopater.

Se på taterene, som mistet barna pga at besteborgerene ikke likte livsstilen deres. Foreldrene opplevde vel aldri og kunne søke erstattning noe sted? Eneste hjelp var vel i grunn bare gratis lobotomering og sterelisering "just for you my friend".


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]