It is currently Thu Mar 28, 2024 10:20 am



Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Ny veileder for tilsyn med barnevern
PostPosted: Mon Nov 16, 2015 10:39 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Fra hjemmesidene til Statens helsetilsyn 13. november 2015: https://www.helsetilsynet.no/no/Toppmen ... barnevern/

Quote:
Tilsyn på grunnlag av informasjon om alvorlige hendelser eller mulig ulovlig praksis innen barnevernet er tema for veilederen.


Mulig ulovlig praksis innen barnevernet??!

Skjer det noe? Skal man nå plutselig begynne å kreve at barnevernet følger lover og regler som andre folk ??

Skal finlese denne når jeg får tid.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Ny veileder for tilsyn med barnevern
PostPosted: Thu Mar 24, 2016 10:12 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Rettigheter og klager i barnevernet
Statens helsetilsyn 15.03.16

Statens helsetilsyn har lagt ut ny informasjon. Her heter det:

"Hva skal fylkesmannen undersøke?

Fylkesmannen skal ta stilling til innholdet i klagen din, og resultatet du mener skal bli utfallet av klagen. Fylkesmannen skal i tillegg kontrollere alle sider av vedtaket som du har klagd på. Det betyr at fylkesmannen kan prøve

- om barneverntjenesten eller institusjonen har lagt riktige faktiske forhold til grunn for sin avgjørelse, og om saken er tilstrekkelig opplyst

- om barneverntjenesten eller institusjonen har forstått og brukt loven riktig

- om saksbehandlingen har vært riktig, og om skjønnet som barnevernet eller institusjonen har foretatt har vært forsvarlig, det vil si i samsvar med godt faglig og etisk skjønn.

Fylkesmannen skal sørge for at alle nødvendige fakta i saken blir klarlagt.

Hvis det kommer inn nye opplysninger eller påstander i saken under fylkesmannens klagebehandling vil du som klager vanligvis bli bedt om å kommentere disse. Nye opplysningene eller påstander skal også legges frem for kommunens barneverntjeneste eller institusjonen for uttalelse."


Skal det nå bli slutt på at barnevernet fritt kan forvrenge, konstruere og dikte opp "fakta" ... ?? !!

:shock:

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Ny veileder for tilsyn med barnevern
PostPosted: Thu Mar 24, 2016 3:52 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
Hva i all verden er "godt faglig og etisk skjønn"?

Når faget er fullt av babbel og etikken går på at barnevernet har rett til makt enten det går si eller så, så er det vel ikke så mye å forvente av dette.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Ny veileder for tilsyn med barnevern
PostPosted: Thu Mar 24, 2016 4:44 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
 

Faglig og etisk, ja - -

Jeg synes allikevel at denne veiledningen har en litt annen tone enn vi er vant til. MEN: Et stort spørsmål er vel om man kan reformere FYLKESMENNENE, disse statens dovne iverksettere!

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Ny veileder for tilsyn med barnevern
PostPosted: Thu Mar 24, 2016 4:51 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Arild Holta wrote:
-rom-
Hva i all verden er "godt faglig og etisk skjønn"?

Når faget er fullt av babbel og etikken går på at barnevernet har rett til makt enten det går si eller så, så er det vel ikke så mye å forvente av dette.


Nei. Jeg tror heller ikke at griser kan fly. Jeg tror ikke at det finnes bøtingsvon i dagens barnevernsystem. Det må legges ned.

Men. Det er allikevel litt nye takter over kravene som stilles til fylkesmannens tilsynsrolle. Det vil ikke lenger bli like fritt frem for å forvrenge, konstruere og dikte opp omsorgsovertakelser som før. Et bittelite steg i riktig retning.

Og en anerkjennelse av at rettssikkerheten er for dårlig i barnevernsaker. Et steg i riktig retning det også.

(PS Jeg forsøkte å redigere overskriften i innlegget nedenfor her, men er for sent ute. Vil ha overskrift "Flekkefjord må ta ansvar for urettmessig omsorgsovertakelse" i stedet for den som står nå. Får du til å fixe det for meg?)

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Ny veileder for tilsyn med barnevern
PostPosted: Thu Mar 24, 2016 5:05 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
MH Skånland wrote:
 
Faglig og etisk, ja - -

Jeg synes allikevel at denne veiledningen har en litt annen tone enn vi er vant til. MEN: Et stort spørsmål er vel om man kan reformere FYLKESMENNENE, disse statens dovne iverksettere!


Jeg er enig her. Jeg har selv hatt mye kontakt med Fylkesmannen/Fylkeslegen. Til å begynne med nærmest reklamerte de for at de kunne gå inn og vurdere alle sider av en sak. Når saken ble konkret og kom på bordet til dem, trakk de seg. Uansett hvilke problemstillinger jeg har formulert for dem, enten det er barnevernets tvangsoppløsning av et ekteskap, en pro-forma begjæring fremmet for å presse familien, barnevernets overprøving av medisinsk informasjon, eller en sakkyndig rapport som både Barnesakkyndig Kommisjon og den sakkyndiges fagforening har sagt ikke holder mål, så er og blir Fylkeslegen/Fylkesmannen uinteressert i å rydde opp.

Min oppfatning er at de ansatte hos Fylkesmannen/Fylkeslegen er profesjonelle og til fingerspissene dyktige byråkrater. Man klarer ikke å sette dem fast. De er ordkunstnere, og kan si svært mye, uten å si noe som helst.

Som en sjakkspiller som har møtt sin overmann, respekterer jeg Fylkesmannskontoret. Jeg vet innerst inne at jeg allerede har tapt når jeg sender dem mine brev og klager.

Man endrer ikke holdninger ved å sende direktiver. Jeg tviler på om Fylkesmannen definerer sitt samfunnsoppdrag til å være en garantist for å forhindre overgrep mot individer og familier, til tross for at min erfaring er at de har god kompetanse og forstår sakene langt bedre enn barnevernet gjør det. Da tror jeg heller ikke at det hjelper med en viss oppstramming av retningslinjene de får fra sentralt hold.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]