It is currently Thu Mar 28, 2024 3:02 pm



Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Kommune-anarkiet
PostPosted: Tue Mar 06, 2012 3:04 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Oppslag i Dagbladet 05.03.2012; - Kommunene svikter barnevernsbarn;

"40 av 44 undersøkte kommuner gjør en for dårlig jobb."

Flere sitater:

"Helsedirektør Lars E. Hanssen ser svært alvorlig på saken. Han er skuffet over den dårlige oppfølgingen fra kommunene. "

"I Dagbladet i dag slo advokat Arne Seland og flere forskere alarm om bruken av hastevedtak i barnevernet, og manglende rettssikkerhet for barn og foreldre.


Jeg har lest igjennom rapporten, og sakser noen sitater:

"Fylkesmennene påpekte lovbrudd, eller forbedringsområder i arbeidet med tilsynets temaer i 40 av 44 kommuner."

"Fylkesmennene fant eksempler på at opplysninger om alvorlige forhold ikke ble undersøkt godt nok."


Nei, vi vet jo at når det såkalte barnevernet "undersøker" forholdene voldsutsatte barn lever under, trer automatisk "det biologiske prinsipp" inn, og den barnevernsansatte blir bundet på hender og føtter og hjelpeløst vitne til at "loven hindrer de i å gripe inn". Et makalaust skuespill.

"I flere tilsyn ble det påpekt at den kommunale barneverntjenesten ikke innhentet relevant og nødvendig informasjon om barnet og familien fra aktuelle instanser som kjente barnet og familien. Dette kan ha ført til at saker ble for dårlig opplyst.

Rapporten sier ingenting om antall ulovlige omsorgsovertakelser som ble avdekket, men det må ha vært en del.

"Fylkesmennene påpekte i flere barnevernsaker manglende, eller mangelfulle, barnevernfaglige vurderinger av barnets situasjon og foreldrenes omsorgsevne."

Hmmm ... er ikke "føleriene" godtatt som "barnevernfaglige vurderinger" lenger, eller dreier det seg om følerier "saksbehandleren" har glemt å skrive ned ...?

"Manglende eller mangelfull evaluering kan føre til at barn blir gående med tiltak som ikke fungerer etter hensikten. Dette er svært uheldig, særlig for barnet som ikke får nødvendig hjelp, men også at det brukes tid og ressurser på tiltak som ikke virker.

Så sant som det er sagt. Velferdsmidler skal brukes til befolkningens beste, og ikke misbrukes for å tilfredsstille maktarrogansens ego.

"Mangler ved barns medvirkning var et gjennomgående trekk i de tilsynsrapportene som hadde observasjoner om dette. Det var tilfeldig om barn ble snakket med eller ikke."

Tilfeldigheter er den røde tråden i nesten alle barnevernssaker.

"I noen saksmapper framgikk det at det var snakket med barnet, men det manglet referat om hva samtalen handlet om. Det var heller ikke oppgitt hva barnet mente om sin egen situasjon, eller om iverksatte hjelpetiltak.

Etter "skjønnsvurdering" og av hensyn til "barnets beste"... må barnets egen mening være for "taushetsbelagt" til at den kan skrives ned...? Sånn for sikkerhets skyld ...? Det blir jo ubehagelig om tilsynsmyndigheten nå plutselig skal begynne å kreve detaljert innsyn i "saksbehandlingen".

"Statens helsetilsyn mener det er uakseptabelt at det er funnet så omfattende svikt i kommunenes styring og ledelse av barneverntjenestens arbeid med utsatte barn og deres familier."

Det kommunale anarkiet har vært velkjent for barnevernsofrene over flere 10-år. Velkommen etter.

Til slutt; ett par sitater fra selve tilsynsrapportene ute i kommunene: (s 14 i rapporten)

"I enkelte saker finner vi at det er konkludert med tiltak som ikke står i forhold til de beskrevne forholdene barnet lever i. Det er ikke dokumentert at det er foretatt omsorgsvurderinger i undersøkelsessaker der foreldrenes problematikk er beskrevet som alvorlig.”


”Det finnes i liten grad dokumentasjon for barneverntjenestens faglige vurderinger av informasjonen som innhentes i undersøkelsessaken i alle ti sakene tilsynet har lest. Saken dokumenteres derfor ikke i et slikt omfang at det i ettertid er mulig å se hva beslutningene er basert på.”

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Kommune-anarkiet
PostPosted: Tue Mar 06, 2012 3:52 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Mar 11, 2007 12:06 am
Posts: 478
HVILKE lovbrudd?

Hvilke FORBEDRINGSOMRÅDER mener fylkesmannen?

HVA skal de bestå i?




Quote:
Dette kan ha ført til at saker ble for dårlig opplyst.

I hvem sin favør? Foreldrene? Eller barnevernet.

Quote:
"Fylkesmennene påpekte i flere barnevernsaker manglende, eller mangelfulle, barnevernfaglige vurderinger"


Vil fylkesmennene eller media gi allmennheten noen konkrete eksempler?
Eller er de hemmeligstemplet.



Quote:
"Mangler ved barns medvirkning var et gjennomgående trekk i de tilsynsrapportene som hadde observasjoner om dette. Det var tilfeldig om barn ble snakket med eller ikke."


Barns medvirkning? Er ikke-eksisterende. Så hvorfor snakke som om om det fins.

I siatet ligger en godt innepakket løgn: Det høres ut som hvis tilsynsføreren SNAKKER med barnet - får de vite noe om hvordan de har det.

Se i et barns øyne. Der ligger svaret.
Altfor mange fosterbarn utsettes for vold. Fra "søsken", familiens biologiske barn. Og fra fosterforeldrene.
Er det noen som innbiller seg at barna forteller dette? Fosterbarn er som andre barn: De forteller når de er trygge, og har fått opplevelsene på følelsesmessig avstand. Dessuten ikke dumme: Sier til noe til tilsynsfører bringes det videre til barnevernet, som i neste rekke "tar det opp" med fosterforeldrene. Barna utsettes for hevn, og gjør sin situasjon enda verre.

En annen ting, når ting blir fortalt, jeg kjenner en rekke fosterbarn. Én var desperat, hun fikk en fostermor, fjorten år gammel. Og fikk ikke lenger bestemme hvilke klær hun skulle ha på seg. Fostermoren ville kle på henne rådyre merkeklær, og kjøpte inn i mengder. Barnevernet betalte.

Jenta opplevde det:
1. Som et hån mot moren.
2. Som å bli fratatt sin egen identitet.
3. Dobbeltovergrep: Moren ble fratatt barna. Alt, bunnet i fattigdom.
Ikke på kjærlighet og omsorger, men penger til strøm og mat. Hvis moren
kunne fått én av alle jakkene barnevernet betalte for, i måneden.
Ville moren greid seg fint og selv tatt vare på sin familie.

Hun tok ustanselig dette opp med barnevernet, mappen er full av brever. Fortvilte. "Jeg orker ikke være sånn". "Jeg føler meg ikke som meg selv lenger, jeg orker ikke gå på skolen". Moren var også rasende, og "hysterisk" i telefoner til barnevernet. Det første til at de nektet moren å reise på besøk. Å si fra, har mange erfart, gjør alt verre.

Man kritiserer ikke barnevernet ustraffet.

Barnevernet kom. Og tilsynsfører. Snakket med jenta; Nå må du roe deg ned og akseptere situasjonen. Du er flyttet. Du bor ikke hos din mamma lenger.

Jenta forsvarte seg: Jeg er vant til respekt! Jeg har ALLTID kledd meg fint! Men liker ikke sånne klær, de er for dyre! Det er på tvers av alt jeg vil være, jeg vil ikke være til for fostermoren min! Hun skal liksom ha meg å vise fram. Jeg er ikke bra nok.

Slik går det når man blir "hørt". som Fylkesmannen kaller det. eller "Får lov å medvirke".

Til slutt ble jenten forbannet. Rettere sagt hun orket det ikke mer, hatet å gå i butikken, stadig ble hun trekt ut. Hun forlangte et tvangsvedtak, akkurat som da de fjernet henne. Mot hennes vilje. Da fikk hun lov å komme i et annet fosterhjem. Som var verre.

Men hun var klok, tenkte langt fram: Konsentrerte alt om det ene: Unngå å havne i barnevernsinstitusjon. Fire år er er veldig lenge for et barn. Hvordan hun overlevde fostertilværelsen, burde Fylkesmannen spurt henne om. I stedet for å bla i papirer og lover.

Ingen lover fungerer i barnevernet. Så hvorfor bruke penger og tid?
Hvis de 240 millioner skal brukes til tenkende mennesker og ikke et tyranni, bør de brukes til forskning. Uavhengig forskning: Hva slags liv byr barnevernet dem, -fosterbarna.

Fylkesmannen bør offentligjøre virkeligheten også når barn sier ifra.
Hvorfor skal de snakke?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Kommune-anarkiet
PostPosted: Tue Mar 06, 2012 4:56 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
athene wrote:
HVILKE lovbrudd?

Hvilke FORBEDRINGSOMRÅDER mener fylkesmannen?

HVA skal de bestå i?




Quote:
Dette kan ha ført til at saker ble for dårlig opplyst.

I hvem sin favør? Foreldrene? Eller barnevernet.

Quote:
"Fylkesmennene påpekte i flere barnevernsaker manglende, eller mangelfulle, barnevernfaglige vurderinger"


Vil fylkesmennene eller media gi allmennheten noen konkrete eksempler?
Eller er de hemmeligstemplet.



Quote:
"Mangler ved barns medvirkning var et gjennomgående trekk i de tilsynsrapportene som hadde observasjoner om dette. Det var tilfeldig om barn ble snakket med eller ikke."




Fylkesmennene har ført et landsomfattende tilsyn med den kommunale "barnevernstjenesten", altså på det saksbehandlernivå som "føler" "frykt for framtidig omsorgssvikt".

Og avslørt en hel rekke alvorlige lovbrudd.

Barnevernssystemet har vært fullstendig utenfor innsyn og kontroll, det at tilsynsmyndigheten har gått inn i enkeltsaker og selvstendig vurdert underliggende "dokumentasjon", kan, og bør, føre til forbedringer.

Om "barnevernstjenesten" blir tvunget til å følge barnevernloven, og ikke minst lovens intensjon, vil det bli færre barnevernstragedier.

Tilsynets kommentar om at "det i ettertid er mulig å se hva beslutningene er basert på", er en offentlig innrømmelse av at barnevernets maktutøvelse framstår som vilkårlig og udokumentert.

Et lite steg i riktig retning.

Tilsynsmyndighetens kritikk er sammenfallende med barnevernsofrenes kritikk, og gir barnevernsofrene legitimitet. Slik jeg ser det.

Men tilstrekkelig er det ikke, det har du rett i.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]