It is currently Wed Apr 24, 2024 6:02 am



Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Bvl § 4-24
PostPosted: Fri Jul 18, 2008 11:24 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Jeg har lenge undret meg over bruken (misbruken) av barnevernloven i tilfeller der unge utøver eller beskyldes for å utøve kriminelle handlinger. Her er et eksempel:

En gutt på 17 år tilhører en kameratgjeng i en mindre norsk by. Fra tid til annet er de direkte eller indirekte involvert i småkriminalitet: røyking av hasj, ruteknusing osv. Noen av dem er simpelthen bare tilstede (som "vår" gutt), mens andre er mer aktive. Politiet kjenner identiteten til alle, og rapporterer til barnevernet; de sender "bekymringsmelding" på hver og en av guttene. Etter litt samtale med guttene og foreldrene deres, bestemmer barnevernet seg for å sende hele gjengen til ulike institusjoner for å splitte dem, med hjemmel i barnevernloven § 4-24. Guttene blir sendt til lukkede, fengselslignede institusjoner, mens barnevernet forbereder sak om omsorgsovertakelse for fylkesnemnda. De kan holde de unge innesperret ved tvang.

"Vår" 17-åring sitter nå fengslet uten lov og dom - og uten å har utøvet en kriminell handling. Andre av guttene har kanskje begått mindre kriminelle handlinger, men også disse sitter fengslet uten lov og dom - og utenfor strafferettens rettskrav. Barnevernloven gir hjemmel for denne form for fengsling av unge under 18 år, ja faktisk også for myndige personer dersom vedtaket er fattet før fylte 18 år.

Disse ungdommene har advokat til å representere seg. Men hva gjør advokatene? Slår de alarm? Protesterer de på denne form for fengsling av ungdommer? Krever de løslatelse og ev. at det fremmes straffesak, slik at rettssikkerheten blir forsøkt ivaretatt? Eller aksepterer de plassering/fengsling etter barnevernloven for sin klient - uten at det blir krevd fremlagt bevis for "alvorlige atferdsvansker" og "alvorlig og gjentatt kriminalitet"?

En ungdom kan risikere flere år med frihetsberøvelse under barnevernet for en handling som - i det tilfelle at retten fant handlingen bevist - ville gitt et visst antall timer samfunnsstraff. For tilfeller der retten ikke fant det bevist at tiltalte har begått et lovbrudd så ville den tiltalte blitt frikjent.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Jul 18, 2008 11:36 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Det er fullstendig galskap.

Etter at FRA-loven i Sverige ble innklaget til Strasbourg, så undrer jeg over om det er mulig å innklage hele barnevernsloven til Strasbourg, uten å gå gjennom hele det norske rettsvesen. Det er jo selve loven man klager på, og det er jo meningsløst å anmelde loven til politiet.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Jul 19, 2008 7:27 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Nina beskriver situasjonen klart, og det hører hjemme under "Lovløshet i såkalt barnevern", ja.

Er det noen som vet/husker at ungdomsfengslene i sin tid ble avskaffet, nettopp fordi de betød lovløshet. Men så ble de ikke ordentlig avskaffet, vel, bare skiftet navn på? Og steder som Bastøy? En ren overgreps-anstalt – hva ble resultatet av å fengsle unge der?

Vil låse inn barn med tvang
Mindreårige vandaliserer Grenland- ber Storberget om hjelp

Jeg merker meg at det er en stor-offensiv på gang de siste månedene. Om igjen og om igjen kommer barnevernere og politi og Stortingets barne"beskytter" May-Helen Molvær Grimstad med disse oppfordringene. De forbereder grunnen, og når propagandaen har rullet lenge nok, "er det vedtatt".

Jeg synes absolutt det burde gjøres noe med kriminelle barne- og ungdomsgjenger. Men dette her gjøres på en lovløs måte. Hva er det som går i godtfolk av sludder? "Alle" er enige i at "barn ikke må settes i fengsel". Men ingen begriper at barneverns-institusjonene er minst like ille, og de er utenfor kontroll. Politi og barnevern babler, så også i artikkelen her, om å "ivareta barna", men mener tvang og innesperring. Ja, så kall det det, da. Og ingen vil snakke om hva det kan ha med saken å gjøre at dette i stor grad dreier seg om barn og unge som allerede har vært "ivaretatt" i barnevernets "omsorg" – den som jo snart hele Norges snusfornuftige befolkning betrakter som så meget bedre enn foreldrenes. Foreldrene har de skjøvet ut og sjikanert og dømt bort.

Som Ninas resonnement tilsier: Kjør ordinære rettssaker, i det minste.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Last edited by MH Skånland on Sat Jul 19, 2008 7:51 am, edited 2 times in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Jul 19, 2008 7:43 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Wed Jul 18, 2007 12:31 pm
Posts: 462
Location: Fredrikstad
Det er skrekkelig og kan hvertfall ikke forsvares av "til barnets beste". :evil:

_________________
Jeg fører ingen krig.
Det er det Fredrikstad kommune v barneverntjenesten som gjør.
Jeg forvarer det som er rettmessig mitt.
Det er kun jeg som har båret mine 4 barn under mitt hjerte i 9 mnd, for så å sette dem til verden.
Jeg krever å få tilbake mitt liv, som Fredrikstad kommune v barneverntjenesten urettmessig har fratatt meg.


Top
 Profile  
 
 Post subject: rettferdig rettergang
PostPosted: Sat Jul 19, 2008 7:51 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen


Det er helt forferdelig...

-Og at det ikke vil demre for folk at disse ungdommenes "utagering" er et symptom på den oppdragelsen de har fått av barnevernet. -Og at det ikke vil synke inn i nøtten på dem at den medisinen som de allerede har fått av barnevernet ikke funker,

så hva er da poenget med å gi dem mer av den samme medisinen? -Å bure de ytterligere inne og isolere dem fra resten av samfunnet vil bare gjøre "problemet" enda verre.

Men hvis de virkelig mener alvor av å stenge ungdommene inne, så bør de i det minste få en rettferdig rettergang og bli stilt for ordinær domstol. Men, hallo, det er jo liksom forbudt ved lov å fengsle barn under 18 år?

For et j* f* land!

Jeg blir så sint at jeg må gå og vaske noen gulv.

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]