It is currently Thu Apr 25, 2024 4:11 pm



Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Brev til Datatilsynet
PostPosted: Thu Sep 20, 2007 3:58 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
På denne adressen legger jeg ut brev til datatilsynet.

http://dokument.r-b-v.net/brev-til-datatilsynet.pdf

Brevet ble sendt i helgen. Det er også sendt som epost.

Quote:
Datatilsynet,
Postboks 8177 Dep
0034 Oslo Dato: 15/9-07

Jeg viser til Datatilsynets nettside, hvor det opplyses om at det hører inn under Datatilsynets oppgaver å drive «rådgivning og informasjon overfor enkeltpersoner som tar kontakt med tilsynet». Jeg ber om Deres råd og kommentarer om forhold som beskrives nærmere nedenfor.

Jeg er administrator for nettsiden Redd Barna Våre (http://r-b-v.net/), som nå har eksistert i over ett år. Nettsiden fungerer som et forum for foreldre som har hatt negative erfaringer fra sitt møte med barnevernet. Noen foreldre har blitt fratatt sine barn, mens andre har måttet leve med årelang redsel og tvang som følge av barnevernets vedtak.

Redd Barna Våre er ikke et akademisk forum. Debattantene på forumet fører diskusjoner om barnevernets metoder og det faglige grunnlaget for barnevernets vurderinger. Forumbrukerne er kritiske til de vide fullmaktene som barnevernets saksbehandlere besitter, og en spør også om avgjørelser som blir tatt for lukkede dører i fylkesnemnden, der udokumenterte påstander fra barnevernets medarbeidere blir godtatt som bevis, er en rettstat verdig.

Når ansatte i barnevernet blir omtalt på forumet, er det kun i forbindelse med deres yrkesutøvelse som offentlige ansatte. Eventuelle uttalelser som angår barnevernsansattes privatliv vil bli slettet av meg, så snart jeg får vite om slikt.

Så vidt jeg kan se er ytringer på forumet beskyttet av Norges grunnlov § 100, samt av Artikkel 10 i den europeiske menneskerettskonvensjon. Jeg viser også til Datatilsynets avvisning av klage (Ref. 2004/423-4, 2004/447-9, 2004/612-5, 2004/832-2 ) på nettsider som så vidt jeg kan se inneholder mer detaljerte opplysninger om ansatte i barnevernet enn det man finner på Redd Barna Våre. Jeg viser også til vedtak av Personvernsnemnda (PVN 2005-3) i den videre behandlingen av den ovennevnte saken, hvor klage på Datatilsynets avgjørelse ikke tas til følge.

Jeg ser imidlertid med uro på at det jobbes nå fra offentlig hold for å gjøre våre ytringer på internett ulovlige. Barne- og Likestillingsminister Karita Bekkemellem har flere ganger varslet endringer i loven for å sørge for dette. Statssekretær Kjell Erik Øie (LO-fagblad "Aktuell", januar 2007) oppfordret kommunene til å «legge mer press på dem som legger ut disse listene».

I tillegg til at ansatte i barnevernet nevnes av deltakere på forumet, har jeg lagt ut en lenke til de nevnte listene som myndighetene ønsker fjernet. Jeg ber om deres kommentarer om hvordan makthaverne ved endringer i loven vil kunne hindre ytringer som både Datatilsynet og Personvernsnemnda har kommet frem til at ikke er lovstridige.

Selv om jeg oppfordrer debattantene på forumet til å skrive med fullt navn, finnes det mange som foretrekker å delta anonymt. Nylig har en anonym deltaker på forumet lagt ut tekster av avgjørelser fra fylkesnemnda på forumet. Tekstene virker å ha blitt tatt fra Norsk Retstidende eller en liknende kilde, og disse legges ut i full anonymisert form, dvs. verken partene i saken, person- eller stedsopplysninger nevnes. Etter mitt syn er dette fult lovlig siden en avgjørelse fra et forvaltningsorgan, i dette tilfelle fylkesnemnda for sosiale saker, er et offentlig dokument å regne etter prinsippet om offentlighet i rettspleien. Jeg ber om deres kommentarer om dette.

Med vennlig hilsen

Arild Holta

Referanse:
Artikkel i fagblad "Aktuell"
http://www.frifagbevegelse.no/aktuell/a ... 551736.ece

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]