It is currently Tue Mar 19, 2024 4:39 am



Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Når skoler og barnevern planlegger akuttvedtak
PostPosted: Thu Apr 05, 2018 1:31 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Denne reportasjen handler egentlig om at Steigen kommune har flere omsorgsovertakelser enn andre kommuner, relatert til innbyggertall. NRK har intervjuet flere foreldre som bor langs samme vei og som har mistet barna.

Der barna blir henta av barnevernet
https://www.nrk.no/nordland/der-barna-b ... 1.13771315

Flere av foreldrene har funnet sammen til felles trøst. Jeg biter meg merke i en uttalelse fra en av dem:

"Hvem er farlig på skolen, er det lærerne, spør mora som er den siste av de tre som ble fratatt sine barn."

Rådmannen i Steigen svarer noe interessant når hun blir spurt om det er nødvendig å bruke politi ved akuttvedtakene:

– Når unger blir henta er det gjort et akuttvedtak og da sørger vi for å lage ei ramme rundt selve overtakelsen som best mulig ivaretar barna det gjelder. Skolen hjelper også til med å tilrettelegge for det.

Her får vi svart på hvitt høre at skolene faktisk "tilrettelegger", noe jeg tolker som at skolene planlegger akuttovertakelser sammen med barnevernet.

Her i utlandet sender vi barna til skolen med senkede skuldre. Skulle vi ha glemt å sende matpakke med barna en dag, ringer skolen og etterlyser den. Kommer ikke barna på skolen, ringer de oss. Er ikke yngstejenta vår velstelt på håret, gir de oss beskjed og ber oss rette på det, noe vi selvsagt gjør. De ringer ALDRI til barnevernet. Landet vi bor i har et hav av utfordringer. Men vi har ingen følelse av at skolene i dette landet har noen forbindelse til myndighetene som truer familielivet på noen måte. Og vi har ALDRI vært redd for at barna skal være hentet av politi og sosialvesen når vi henter dem om ettermiddagen.

Men i det frie og demokratiske Norge vet vi hvordan ting fungerer nå om dagen. Og skolene aksepterer å være relativt ukritiske medspillere i disse prosessene, tilsynelatende i den grad at de er med på planleggingen av overtakelser.

Forøvrig finnes det i denne artikkelen en fin oversikt over antallet barn på omsorgstiltak i alle landets kommuner, hentet fra SSB.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Når skoler og barnevern planlegger akuttvedtak
PostPosted: Thu Apr 05, 2018 8:29 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Interessant artikkel. Spesielt oversikten over antall barn på såkalte omsorgstiltak på kommunenivå.

Dette kan være skivebom, men det som slo meg er at små kommuner med begrenset tilgang på kvinnearbeidsplasser, ser ut til å ha et mer inngripende barnevern og flere omsorgsplasseringer.

Jeg er redd for at behov for sysselsetting og kvinnerarbeidsplasser, trumfer barn og familiers grunnleggende rettigheter og rettssikkerhet.

Hvilken tragedie for de familier som blir rammet.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Når skoler og barnevern planlegger akuttvedtak
PostPosted: Sat Apr 07, 2018 8:33 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
– Barnevernet i nord er ikke kommet like langt som resten av landet
NRK Nordland 06.04.2018

"De tre nordnorske fylkene ligger på topp på statistikken for omsorgsovertakelse. Regiondirektøren i det statlige barnevernet sier de ikke har kommet langt nok."

"– Hvis man ikke kommer inn med riktig tiltak raskt nok så kommer man i en situasjon der man kanskje er nødt å flytte barnet ut av familien og nærmiljøet. "

Her innrømmer man for mange omsorgsovertakelser. Det må ha skjedd en alvorlig og omfattende holdningsendring et eller annet sted i kulissene.

Det nevnes ikke spesifikt, men vi må anta at det ligger mellom linjene, at her må det nå mer kompetanse til, mer ressurser og mer penger, for å få ned antall omsorgsovertakelser, til et formodentlig passende nivå, omtrent på landsgjennomsnittet.

(Leste jeg ikke nylig ett eller annet om common sence og common non-sence.)

Og ingen kan gjøre noe.

Advokat Finn-Ove Smith i Bodø:
"– Man skal ikke halshugge barnevernet. Men barnevernet har mye makt og de trår også feil, det må de erkjenne. De har rett til å skjerme sitt arbeid ovenfor politikerne. Bare en instans er deres kontrollinstans og det er Fylkesmannen, sier Smith."

Ordføreren om barnevernsakene: – Det har vært veldig mye turbulens og snakk på bygda
NRK Nordland 05.04.2018

Fortvilte mennesker henvender seg direkte til ordføreren i Steigen:
"– Jeg føler jo på det. Jeg er ordfører, jeg har ansvaret. Men i realiteten har jeg ikke noe å si i disse sakene, sier ordfører Asle Schrøder (Sp)."

Barnevernleder i Nesna Ingeborg Herset:
"Det er faktisk ikke sånn at det er kommunene som beslutter om det skal skje en omsorgsovertakelse eller ikke. Det er fylkesnemnda i Nordland som har mandat til det, ..."

Og ingen kan gjøre noe.

– Ikke kommet like langt som resten av landet
Altaposten 06.04.2018

Finnmark er versting, med dobbelt så mange omsorgsovertakelser som landsgjennomsnittet:
"De tre nordnorske fylkene ligger på topp på statistikken for omsorgsovertakelse. Regiondirektør Pål Christian Bergstrøm i det statlige barnevernet mener de ikke er kommet langt nok

– Jeg er bekymra over at vi ikke klarer å snu utviklinga raskere enn vi gjør. Vi er rett og slett ikke kommet like langt her som i resten av landet, sier Bergstrøm til NRK."


Det er som med været - ingen kan gjøre noe med det.

PS. Kan det være nye politiske signaler som har ført til at barnevernsaktører i nord nå beklager og unnskylder det høye antallet omsorgsovertakelser?

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Når skoler og barnevern planlegger akuttvedtak
PostPosted: Sat Apr 07, 2018 11:35 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
mater familias wrote:
(Leste jeg ikke nylig ett eller annet om common sence og common non-sence.)
  Jo, her – "common nonsense" er ypperlig. Jeg har sitert akkurat den delen av det Meland skrev, nederst i mitt innlegg:

Eivind Meland: Rettssystemet må hjelpe foreldre etter skilsmisse
(Fra Bergens Tidende, 5 april 2018)

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Når skoler og barnevern planlegger akuttvedtak
PostPosted: Sat Apr 07, 2018 1:23 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Interessante observasjoner fra mater familias. Noen begynner å snakke om for høyt antall omsorgsovertakelser. Det er nytt. Har de begynt å forstå det? Har de forstått budskapet fra Kongsberg, som er alarmerende; at de fleste omsorgsovertakelser faktisk kan unngås?


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]