It is currently Tue Mar 19, 2024 4:10 am



Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Barnehage saksøkt etter bekymringsmelding
PostPosted: Thu Dec 29, 2016 1:38 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Barnehage saksøkt etter bekymringsmelding


Barnehage saksøkt etter å ha sendt bekymringsmelding til barnevernet
Et foreldrepar har saksøkt den tidligere barnehagen sin for å ha sendt en bekymringsmelding til barnevernet. Barnehagen mener de handlet riktig.
Barnehage.no, 12 desember 2016


En ganske belysende diskusjon i kommentarfeltet under artikkelen.

"Nå krever foreldreparet inntil 150 000 kroner i oppreisningserstatning, samt 9 500 kroner i erstatning for advokatkostnader i forbindelse med undersøkelsessaken som ble opprettet som følge av bekymringsmeldingen.
   Foreldreparet saksøker selve barnehagen, styrer og en tidligere pedagogisk leder i barnehagen.
   Barnehagen på sin side, krever foreldreparet for tre måneders foreldrebetaling, da foreldrene tok barnet ut av barnehagen etter at de ble kjent med bekymringsmeldingen. Det er tre måneders oppsigelsestid på barnehageplass og barnehagen mener det ikke foreligger noe grunnlag for å oppheve denne kontrakten."


"– Gjennom de uriktige påstander som er satt på trykk i denne bekymringsmeldingen har barnehagen fremsatt ærekrenkelser. Da skal den dømmes til å betale oppreisning med mindre retten mener barnehagen må frifinnes av hensyn til ytringsfriheten. Vi mener man med enkle virkemidler kunne sjekket sannhetsgehalten i det som var grunnlaget for meldingen, og at dette bør bli avgjørende, sier advokaten."

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barnehage saksøkt etter bekymringsmelding
PostPosted: Tue Jan 17, 2017 3:42 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Saksøkt barnehage frifunnet
En barnehage som ble saksøkt av et foreldrepar etter at barnehagen sendte en bekymringsmelding til barnevernet, er frifunnet i Nedre Romerike tingrett.
Barnehage.no, 16 januar 2017

"Nå har Nedre Romerike tingrett konkludert med at ingen av de saksøkte har opptrådt uaktsomt. De frifinnes dermed for erstatnings- og oppreisningskravene, samtidig som foreldreparet dømmes til å betale saksomkostninger på 96 000 kroner til de saksøkte og 8400 kroner i utestående foreldrepenger til barnehagen.
    Retten legger til grunn at barnehagens ansatte må gis betydelig rom for skjønn ved vurderingen av om det skal sendes bekymringsmelding til barnevernet, og at det i tvilstilfeller må vektlegges hvorvidt bekymringen er drøftet anonymt med barnevernstjenesten på forhånd.
    På bakgrunn av bevisførselen konkluderer retten med at verken barnehagen eller de andre saksøkte kan anses å ha handlet uaktsomt.
   «I lys av de opplysningene barnehagen hadde, og at de var anmodet om å sende meldingen, er det etter rettens syn ikke kritikkverdig at barnehagen lot være å gjøre ytterligere undersøkelser før meldingen ble sendt. Etter drøftelsen med barnevernstjenesten er det slik retten ser det vanskelig å tenke seg at barnehagen kunne unnlatt å sende meldingen uten å ha handlet lovstridig,» heter det i dommen."


Elefanten i rommet i slike saker er at det ikke sies et ord om hva denne bekymringen gjaldt, og at det aldri foretas noen utlufting av hva slags "tegn og symptomer" som skal kunne gjelde som fornuftig grunnlag for å være "bekymret" og bringe barnevernet inn. Det ville ikke spille så stor rolle hvis barnevernet var kompetente til å vurdere forholdene realistisk, men det er de jo sjelden.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barnehage saksøkt etter bekymringsmelding
PostPosted: Wed Jan 18, 2017 1:03 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Jeg vet ikke innholdet i denne dommen. Og kanskje er barnehagen feil adresse for søksmålet. Men dommen viser at enhver familie som måtte ønske å saksøke i barnevernssammenheng, lett kan sitte igjen med svarteper.

Derfor er jeg rasist. Psykopat. Jeg er voldelig. Jeg har en lite integrert personlighet. Jeg har flat inntoning i mitt keitete samspill med barna. Jeg er kald og manipulerende.

Ja, ikke misforstå - folk som kjenner meg mener at jeg er både hyggelig og omsorgsfull.

Men i barnevernssammenheng må jeg akseptere at jeg er en motbydelig person. Dersom jeg skulle forsøke å motbevise det, ville jeg antagelig står igjen noen hundre tusen kroner fattigere- uten å ha oppnådd noe.

Det kalles rettssikkerhet. Retten til å bli krenket og tråkket på. Retten til å få livet oppløst og familien offentlig avviklet. Retten til å bli satt under administrasjon og overvåket. Retten til å bli overkjørt av makten.

Norge ønsker dessuten å markere at man ikke bør forsøke seg på søksmål mot stat eller kommune eller noen av dem som går dem til hånde. Derfor er det sjelden at foreldre vinner frem med noe som helst gjennom domstolene.

Til slutt sitter vi igjen med retten til å gå til grunne i kampen for barna, familien eller egen verdighet.

Norges omdømme svikter, men fremdeles forstår ikke nordmenn flest hva som foregår.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barnehage saksøkt etter bekymringsmelding
PostPosted: Wed Jan 18, 2017 9:12 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
 

Ja.

Rettssikkerhet: Statens sikre rett til å trakassere borgerne
Ytringsfrihet: Statens frihet til å ytre seg om og mot borgerne.

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barnehage saksøkt etter bekymringsmelding
PostPosted: Wed Jan 18, 2017 10:07 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Dette har ikke så mye med selve saken å gjøre som med folks oppfatninger:

En SP-politiker på ville veier – Lise Marie Sommerstad

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barnehage saksøkt etter bekymringsmelding
PostPosted: Fri Oct 13, 2017 6:45 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Den samme barnehagesaken igjen:

Rettssak
Barnehage ble saksøkt. Nå er saken avsluttet
En barnehage som ble saksøkt av et foreldrepar etter at barnehagen sendte en bekymringsmelding til barnevernet, ble i januar frifunnet i Nedre Romerike tingrett. Nå er dommen rettskraftig.
barnehage.no, 13 oktober 2017

"I januar i år konkluderte Nedre Romerike tingrett med at ingen av de saksøkte hadde opptrådt uaktsomt. De ble dermed av tingretten frifunnet for erstatnings- og oppreisningskravene.
    Tingretten la til grunn at barnehagens ansatte må gis betydelig rom for skjønn ved vurderingen av om det skal sendes bekymringsmelding til barnevernet, og at det i tvilstilfeller må vektlegges hvorvidt bekymringen er drøftet anonymt med barnevernstjenesten på forhånd (noe barnehagen hadde gjort)."


"Foreldreparet anket tingrettens dom, men saken ble nektet fremmet for Eidsivating lagmannsrett.
    Foreldreparets advokat, Per Danielsen, bekrefter overfor barnehage.no at hans klienter ikke kommer til å gå videre med saken.
    Han opplyser at hans klienter har opplevd prosessen som vanskelig.
    – De syntes det var forferdelig å få mistanke og beskyldninger mot seg, sier Danielsen og forteller at foreldreparet er skuffet over utfallet av saken."


"– Jeg tror ikke det er noen som ønsker å bli saksøkt, men vi vil ikke være redde for å møte i et rettssystem igjen, sier styreren, og understreker at barnehagen fortsatt kommer til å melde fra når de mener meldeplikten er utløst:
    – Er meldeplikten utløst, må man stå i det uansett hva det innebærer, sier styreren."


Artikkelen har kommentarfelt.


Jf Olav Nilsen: Barnevern og opplysningsplikt
  
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barnehage saksøkt etter bekymringsmelding
PostPosted: Sat Oct 14, 2017 11:41 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Det er bra at familien har reagert. Når vi sender barna våre til skole og barnehage, åpner vi et vindu inn i våre familieliv. Vi eksponerer oss, og ingen ting kan eksponere oss slik barna våre kan gjøre det. Det gjør vi i tillit til at disse institusjonene forvalter dette ansvaret og den informasjonen de får på en god måte, og at de ikke bidrar til å mistenkeliggjøre og stigmatisere familiene.

Det tragiske med det norske systemet er at barnevernet krever å ha skoler og barnehager som filialer hvor de kan monitorere og kartlegge familier. Og dessverre - skoler og barnehager løper stort sett med. Det var jo ikke noe problem om barnevernet virkelig hjalp og støttet familiene, og bare fjernet barn når det var virkelig ille. Men vi vet jo at så ikke er tilfelle, og at enhver kontakt med barnevernet er risikabel.

I vårt tilfelle forsto jeg etterhvert at telefoner og notater gikk kritikkløst mellom skole og barnevern. (Mens barnehagen i vårt tilfelle oppførte seg edruelig under hele saken.) Er det slik at disse institusjonene som ivaretar barna våre store deler av døgnet føler seg viktige når de kan være med på "noe stort" - følge med på en familie hvor barnevernet mistenker at barna ikke får den omsorgen de skulle ha? Og så blir de leverandører og konsulenter for barnevernet istedenfor å se hva de selv kan gjøre for å lette byrdene for barna og familiene?

Forstår skoler og barnehager at deres svært velvillige samarbeid med barnevernet også tærer på barnas trivsel i hverdagen? Min egen datter har sterke minner om at hun stadig ble tatt ut av klassen for å snakke med kontaktlærer eller barnevernsansatte. I perioder skulle de to barna våre snakkes med flere ganger ukentlig. Som foreldre aksepterte vi dette fordi barnevernets "bekymring ville øke" om vi ikke gikk med på det. At barna på denne måten brukes av barnevernet for å presse foreldre til å gå med på alle slags tiltak, er det få som snakker om.

Egentlig er det litt rart at skolene ikke gir barnevernet litt motstand, når man tenker på hvordan alt dette styret i hverdagen går utover barnas konsentrasjon, humør og kanskje skoleprestasjoner.


Men det er jo et annet perspektiv som er viktig her. Skole- og barnehageansatte kan også ha økonomiske interesser i barna. De vil nok ikke innrømme det selv. Jeg har etterhvert - egentlig veldig sent - blitt klar over at ansatte ved læresteder og barnehager ikke sjelden tar oppdrag som fosterhjem, og gjerne for barn som de selv kjenner og har i klasse eller avdeling. Og når de tar hjem et barn som tilfeldigvis beriker dem med noen hundre tusen kroner årlig, vil de nok legge ansiktet i folder og fremholde medfølelsen som eneste motivasjon for sin innsats.

Det er nok frekt å nevne en slik sammenheng i Norge, hvor vi tror at korrupsjonen ble avskaffet lenge før de religiøse vekkelsene for et par hundre år siden, og hvor vi velger å tenke at hele systemet er et uskyldsrent nettverk som bare har det alvorstunge men meningsløse begrepet "barnas beste" som mål.

Typisk at denne saken stoppet i Tingretten, og at familien ikke fikk ta den videre til Lagmannsretten. Rettssystemet glimter nok til innimellom, men er etter mitt syn ikke noen høyreist institusjon når det gjelder barnevern og familienes rettssikkerhet. Det er verd å merke seg at familien måtte betale saksomkostninger. Litt over hundretusen i rene penger i tillegg til alt tilleggsarbeid og tilleggsbelastning. Og enda slapp de nok ganske billig. Tilkjenning av saksomkostninger er en innebygd mekanisme som forhindrer de fleste fra å gå til søksmål når de har blitt tråkket på og utsatt for overgrep fra systemet. Det er måten rettssamfunnet vaksinerer befolkningen mot å bruke rettssystemet for å oppnå rettferdighet. Som om systemet sier: "Prøver du deg på oss, skal du få svi!".

Samtidig er det klagesystemet som finnes innebygd i forvaltningen en vits, mens politiet aldri tar anmeldelser som direkte eller indirekte omhandler barnevernet alvorlig. Samtidig er det jo nokså komisk at lovbrudd begått av barnevernet kan anmeldes til et politi som i deler av tjenesten faktisk står direkte under kommando av barnevernssjefen. Og som aldri stiller spørsmål når de henter barn - fordi de ifølge en politimann jeg snakket med ikke har barnevernfaglig kompetanse.

Er det rart at noen bruker ordet totalitært?

Men jeg håper uansett at det kommer flere saker hvor foreldre tar til motmæle når skoler og barnehager dropper taushetsplikten, ignorerer foreldre og ukritisk kontakter barnevernet når de får utfordringer.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]