It is currently Tue Mar 19, 2024 4:55 am



Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Hyperaktiv barnehage i Stavanger
PostPosted: Sat Aug 27, 2016 8:01 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Hyperaktiv barnehage i Stavanger


Barnehage truet foreldre med bekymringsmelding
En barnehage på Hundvåg i Stavanger truet et foreldrepar med bekymringsmelding dersom foreldrene ikke ville legge inn barnet på BUP for overvåkning.
Standpunktet, 23 august 2016

"– Jeg ble dratt til siden av en av barnehagens mest fremstående personer, sier barnefaren, som ikke lenger bor sammen med barna og moren. – Hun sa barnehagen ikke likte vårt standpunkt i forhold til et forslag om innleggelse fra barnevernet, og at vi derfor skulle få litt mer tid på oss til å tenke oss om, før de eventuelt ville sende ny bekymringsmelding for å tvinge gjennom sin vilje, sier barnefaren. – Jeg oppfattet det helt klart som en trussel om å sende meldingen til barnevernet, dersom vi ikke gikk med på en innleggelse, fortsetter han."

""I tidligere møter mellom blant annet BUP, Barnevernet og barnehagen har det fremkommet at barnehagen har hatt store problemer med barnets atferd og at de ansatte ikke har klart den fysiske oppgaven med å holde barnet tilbake i barnehagen.
    – Jeg har blitt oppringt på mitt arbeidssted og bedt om å legge fra meg alt arbeid umiddelbart og å innfinne meg hjemme straks, fordi barnet mitt da angivelig skulle befinne seg på trappeoppgangen vår hjemme, fordi barnehagen ikke klarte å styre barnet i barnehagen.
"

Så barnet har altså ikke likt seg i barnehagen, og har villet hjem. Det er det nok mange barn som vil. Denne her er altså viljesterk. Det oppfattes som unormalt i Norge i dag. Stakkars barn.

"Foreldreparet nektet likevel å gi etter for press, og sto hardnakket på sin rett til å nekte dette. Barnehagen sendte derfor ny bekymringsmelding, men av en helt annen karakter enn forventet.
    – I og med at den nye bekymringsmeldingen likevel omhandlet forhold i barnehagen og vårt barns atferd der, men ikke det emnet de truet med, så må man jo konkludere med at dette er en ren taktisk rapport som enten er oppdiktet, inneholder sterke overdrivelser og forvrengninger, eller rett og slett er en kombinasjon av begge deler, forteller barnefaren til Standpunktet. Han sier at ingen i familien kjenner igjen barnet, i barnehagens beskrivelse.
    Barnemoren bekrefter at hun også oppfattet det hele som ganske truende og absurd, og sier til Standpunktet at hun ikke skjønner hvorfor barnehagen gjør dette etter at barnet har sluttet i barnehagen for å begynne på skolen."


"Det er nemlig flere forhold som ser ut til å være klanderverdig når det gjelder Stavanger kommunes håndtering av denne saken, og Standpunktet har også tidligere skrevet om delvis grove og uforstandige håndteringer av barnevernssaker i Stavanger kommune."

Absurd kan det være eller virke, men som Standpunktet skriver: uvanlig er det neppe. Et ekstra alvorlig moment kan være at det dreier seg om Stavanger. Stavanger og Rogaland er kjent for å ha et svært familiefiendtlig barnevern. Nå er jo barnevernet i Norge generelt familiefiendtlig, men i sørvest er det kanskje i overkant av det generelle. Særlig godt kjent er kanskje Manavgat-saken og Bhattacharya-saken.

Foreldrene overveier saksanlegg mot Stavanger kommune. Det blir neppe lett. Politikerne i Stavanger har tidligere vist seg som innbitte understøttere av barnevernet & co, uansett hva de gjør.

"Standpunktet har sendt kopi av artikkelen til den aktuelle barnehagen, barnehagesjefen i Stavanger kommune Monica Uvig Stenseth, samt barnevernssjefen i Stavanger kommune Gunnar Torsen, for kommentarer."

Barnevernssjef Toresen kan ikke ventes å innta en stilling som impliserer at barnevernet skal holde seg unna et barn fordi foreldrene ikke vil ha barnet innlagt på BUP og heller ikke vil ha barnevernet på døren.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]