It is currently Tue Mar 19, 2024 3:00 am



Post new topic Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Undervisning på en minimal nivå
PostPosted: Wed Mar 28, 2007 5:12 pm 
Offline

Joined: Fri Mar 16, 2007 12:46 am
Posts: 13
Arild Holta Skriver:

"Ikke rart det blir stadig mer behov for at foreldre gir leksehjelp. En plass må jo barna lære. Da er det greit å skyve det over på foreldrene.

Foreldrene sender imidlertid barna på skolen for at de skal lære PÅ SKOLEN."

Mine 3 barn var på Norsk skole intil jeg flytet yt, den tiden vi flytet og barna begynte på ny skole og i nytt land merket vi hvor tilbake satt barna med lekser i forhold til de andre elever?
I Norge var det en plikt at foreldrene skal gjøre leksene til barna, jeg personlig følte det som å gå på nytt på grun skole? var det ikke nok en gang jeg ble ferdig med det? men nå må jeg isteden for mine barn lære alt fra begynelse? det var umulig at det gikk en enste dag at man ikke fikk laper fra skolen hvor det stå til: Foresate dette og dette har du i lekser med ungen din idag? mm.

Inkompetanse preger skoler i Norge det er FORELDRE SOM HAR ÆREN FOR BARNS UNDERVISNING I NORGE.

_________________
Jeg tar gjerne loven i mine hender når det gjelder barna mine.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 29, 2007 8:39 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Arild skrev:

Quote:
Jeg ser på all autoritet som negativ, om den ikke utgår fra en selv: Jeg delegerer autoritet over mitt liv. Min kone og jeg over våre barn.

Det kaller jeg frihet. Kan ikke se at autoritet utover dette er noe annet enn et overgrep i prinsippet og for det meste unyttig i praksis.


Mennesker som er ærlige om sine hensikter, besitter kunnskaper jeg ønsker å ta del i, som tar meg på alvor og som er åpne for at de selv ikke har alle svarene får min respekt og derved gir jeg dem den autoritet at deres meninger betyr noe for meg.

Slik f.eks du, Arild har autoritet i mine øyne.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Krenkende straffemetoder
PostPosted: Sun Jun 10, 2007 9:44 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
Ny Krohnborg skole anklages for å bruke krenkende straffemetoder. Bergen kommune vurderer om skolen har brutt opplæringsloven.

http://www.bt.no/lokalt/bergen/article368786.ece


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Jun 10, 2007 10:48 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Saksbehandleren konkluderte med at årsaken måtte være «grunnleggende forskjellig oppfatning av pedagogisk tenkning/filosofi av hvordan skolen kan hjelpe/møte elever med milde grader av sosiale samspillsvansker.»


Hva hadde han egentlig gjort? Hvem hadde han plaget? Fikk han smake sin egen medisin? Eller hadde han utfordret lærerne?

Jeg var til stadighet hos rektor, fikk brev med hjem, satt på gangen - i det store og hele framsto jeg nok som helt umulig -
allikevel - det var lærere jeg aldri kom i konflikt med, som enten parerte utfordringene mine eller allerede hadde bevist sin autoritet (som jeg hadde respekt for og tillit til).

Vi ødela et godt læreremne - for jeg tror vår ny klasseforstander kunne ha blitt det - hadde hun startet sin praktiske lærerutdannelse med en førsteklasse, i stedet for en halvet sjette klasse (ny betegnelse).

På grunn av skoleledelsens latskap og uforstand startet jeg i femteklasse, skilt fra halvparten av mine klassekamerater og elskede klasseforstander - som de andre fikk.

I løpet av to år gikk klassen gjennom en nesten fullstendig normoppløsning, selv om noen av elevene prøvde å endre kursen. Jeg kan ikke huske at klasseforstander noen gang fikk hjelp fra ledelse og kollegie.

En konsekvens av denne normoppløsningen var at ei av jentene i klassen gikk fra å være en ufarlig raring, til å bli daglig trakkasert i all offentlighet - med resten av klassen som tilskuere av og til deltakere.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Lærer
PostPosted: Sun May 25, 2008 10:28 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Apr 09, 2008 7:23 pm
Posts: 193
Location: Vestlandet
Jeg er lærer i den videregående skolen, og har i den forbindelse noen elever med "spesielle" behov. ( Elever med IOP, assistent timer, ansvarsgrupper mm)
Det er dessverre slik at vi skal ha konsensus oss lærere i mellom, skulle vi være uenige i beslutninger ang barnevern, hvordan undervisningen organiseres eller hvilke hjelpetiltak som bør iverksettes er det absolutt best om vi tier stille, og utrykker vår sympati med elever eller foreldre meget diskret.
Det blir raskt en kultur der barnevernspedagogikk ansees som sannhet.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 31, 2008 2:23 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Sun Jul 06, 2008 6:28 pm
Posts: 1530
Arild Holta wrote:
Jeg ser på all autoritet som negativ, om den ikke utgår fra en selv: Jeg delegerer autoritet over mitt liv. Min kone og jeg over våre barn.

Det kaller jeg frihet. Kan ikke se at autoritet utover dette er noe annet enn et overgrep i prinsippet og for det meste unyttig i praksis.

Men så er jo jeg libertarianist...


Enig samfunnet driver overgrep mot mennesker

Å ta autorietet over andre mennesker er ikke frihet.
:D

Mennesker må få ta egne valg i sitt liv. Å herske med andre mennesker er feil og uriktig og hører ingen steder hjemme , verken her eller der.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]