It is currently Tue Mar 19, 2024 3:40 am



Post new topic Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Skoler og barnehager tar mer fra familiene
PostPosted: Tue Feb 28, 2006 12:10 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Ikke bare fungerer skoler og barnehager som angiverinstitusjoner og "barnevernets" alierte overfor familiene...

Skoler og barnevern overtar familienes rolle som oppdragere og sosialt system. Dette er svært unaturlig.

Problemstillingen kan diskuteres her.

Som vanlig på dette forumet: TEMA er ikke OM det er slik. TEMA er AT DET FAKTISK ER SLIK.

Så forholder vi oss mest mulig til TEMA. Dette for å hindre at useriøse mennesker begynner å bruke dette forum til noe helt annet enn hva det er startet for å være: Et forum FOR familien og MOT angrepene på familiene - barnevernsangrepene fram for alt.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Mener skolens koseaktiviteter er tidstyveri
PostPosted: Thu Mar 23, 2006 8:37 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Foreldreutvalget i Oslo-skolen mener skolen sløser med elevenes tid, ved å tilby et vell av spesialdager, prosjekter, sosiale samlinger og aktiviteter som ikke inngår i pensum.

- Vi er ikke imot sosiale aktiviteter. Det er dødtiden vi er imot, og enkelte steder er det en overdreven bruk av sosiale aktiviteter, sier talsmann Knut Witberg i Kommunalt Foreldreutvalg i Oslo.

Ved Sellanrå skole i Molde har alle elevene opp til 7. klasse utedag en dag i uken. :lol:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=179824

Her er nok et eksempel på at skolen motarbeider familien ved å involvere barna i all slags aktiviteter som de barna naturlig burde gjøre i fritiden, og ikke på skolen.

Det virker som om lærere fordi de kan så lite, kompenserer ved å sende barna ut fra klasserommet og la dem leke eller synge. Slik blir elever fra 6-års alder sysselsatt hele dagen - ikke med læring men med intetsigende aktiviteter.

På samme måte tror barnevernet at de har rett til å sløse med foreldrenes tid akkurat som de lyster. Foreldrene blir innkalt til meningsløse bla-bla-møter hvor de blir presentert for barnevernkonsulentenes personlige synsing om ditt og datt, og dette fremstilles som noe som skal være verdifullt for familien. I virkeligheten er det bortkastet tid som foreldrene selvfølgelig ikke får kompensert.

Offentlige ansatte tror visst at befolkningen er til for dem. Leke kan og bør man gjøre på fritiden. Vi betaler ikke lærere i dyre dommer for at tulilngene skal sitte på lærerværelset og smatte og suge på snadden sin mens barna er ute og leker.

Offentlig snylting er blitt veldig moderne. Det er tidsriktig å sløse med folks tid. Nå må det bli slutt på denne parasitt-virksomheten. Gi lærere som ikke underviser sparken. La dem drive dank på sin egen fritid, gjerne som sosialklienter. Barna våre fortjener noe bedre enn selvtilfredse lærere som knapt kan noe av faget de er ansatt til å undervise i. Det pensumet som barna skal lære, kunne de lært på 3-4 år med god undervisning. La heller barna begynne på skolen når de er 7 år, og la dem slutte etter samme antall år istedenfor å fylle undervisningtiden med unyttige aktiviteter. Det er å kaste foreldrene blår i øynene når barna må gå på skolen i tretten år bare for å leke og synge og være ute i naturen.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 23, 2006 8:44 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Ikke rart det blir stadig mer behov for at foreldre gir leksehjelp. En plass må jo barna lære. Da er det greit å skyve det over på foreldrene.

Foreldrene sender imidlertid barna på skolen for at de skal lære PÅ SKOLEN.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 23, 2006 8:55 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Arild Holta wrote:
Ikke rart det blir stadig mer behov for at foreldre gir leksehjelp. En plass må jo barna lære. Da er det greit å skyve det over på foreldrene.

Foreldrene sender imidlertid barna på skolen for at de skal lære PÅ SKOLEN.



I virkeligheten betaler man for en tjeneste som man ikke får.

Det blir som å sende bilen på verksted for at den skal repareres. Bilmekanikerne danser litt rundt bilen og "god-snakker" med den. Dette kaller de så for "bil-terapi". :lol: Se parallellen til barnevernets "råd og veiledning".

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 27, 2006 9:33 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Det er mye som tyder på at skolen ikke først og fremst er en institusjon for formidling av kunnskap, men i like stor grad en oppbevaring av barna i påvente på at de skal gjøre nytte for seg. Samtidig frigjør dette foreldrenes arbeidskraft til "beste" for samfunnet.
De av oss som ikke uten videre kan eller vil overlate til det offentlige å "ta vare på barna" vil fremstå som avvikere og derfor også mistenkelige.

Jeg har gjentatte ganger forsøkt å få klarhet i hvordan lærerene oppfatter sin rolle i forhold til den store del av oppdragelsen som de faktisk blir ansvarlig for ved dette systemet, men stort sett ender det med at de fraskriver seg ansvaret og som alle andre - skylder på foreldrene.

Samtidig som de avviser en hver innblanding fra politikere og foreldre - les legfolk - hevder de at det er nettopp disse som har ansvaret. Dette er vel tidstypisk, vi vil styre oss selv men ikke ta ansvar for våre gjerninger.


Top
 Profile  
 
 Post subject: THOMAS GORDON
PostPosted: Sat Oct 28, 2006 10:54 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
har skrevet to fantastisk gode bøker som burde vært pensum for alle lærere, og for alle som jobber i barnehager.

De heter: Skal vi snakke om det, kommunikasjon mellom barn og voksne og Snakk med oss lærer, trening i kommunikasjon og konfliktløsning.

Både bokhandelen og bilioteket svømmer over av mange flotte bøker vedrørende dette temaet. Men, tror du at lærere vil høre snakk om hva vi foreldre mener om dem og deres lære- og oppdragelsesmetoder?

Og stakkars deg hvis du skulle være så syndig å nevne ordet AKTIV LYTTING, som går ut på å involvere barnet i å løse sine egne saker. For da får du høre at du gir barnet "voksenroller".

Anyway, jeg har brukt AKTIV LYTTING på mine barn i 17 år nå, så jeg har ingen erfaring med konflikter med barna mine.

Egentlig så holder det å ha greie på vanlig folkeskikk, men jeg synes at lærere burde hatt mer vett i skolten. Når de får problemer med elevene, så bare sender de en bekymringsmelding til barnevernet. Det er selvopplevd.

Ja, min sønn var nok kanskje "rabiat", som rådgiver Svein Bolstad ved Krohnengen skole skrev i en bekymringsmelding til barnevernet. Men, hvorfor var han det da? Jo, fordi at ingen av lærerne giddet å lytte til ham. Og det var han jo vant til hjemmefra.

Jeg har lyst til å komme med en liten VIKTIG historie: På de amerikanske militærbasene får foreldrene lov til å være med barna sine i undervisningen. I klasserommet går de også rundt og hjelper de andre elevene. Og ingen foreldre har lyst til å flytte til andre steder. Hvorfor ikke det? Jo, fordi at elvene ved disse skolene får de beste KARAKTERENE I HELE LANDET!!!

DERFOR: FOR Å MOTVIRKE AT SKOLER OG BARNEHAGER BLIR EN TRUSSEL MOT FAMILIEN - MÅ VI FORELDRE KREVE AT VI SKAL HA RETT TIL Å VÆRE MED I UNDERVISNINGEN OG I SAMTLIGE ANDRE AKTIVITETER.

Eller hva sier du til det?

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 28, 2006 12:06 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Ikke bare være med. Undervisningen skal utgå fra familien i betydningen at skolen skal være familiens/familienes forlengede arm. I vert fall mens barna er under 16-18 år.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Skolens rolle - system og individ
PostPosted: Sun Oct 29, 2006 11:40 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Personlig har jeg opplevd mange gode lærere, men selv om de prøver så godt de kan, ser det ut som lojaliteten til kollegaer (også de som aldri burde ha vært lærere) er sterkere enn deres lojalitet til elevene.

Dette er ikke så rart, siden elevene kommer og går, mens lærerkollegiet består. Slik det fungerer i dag, virker det som de fleste har en horisont begrenset etter gjeldsbyrden sin (fritt etter Solstad).

Jeg har i den senere tiden prøvd å få klarhet i hvem som har ansvar for hva i utdanningssystemet, for om mulig å kunne gjøre noe med slike problem, men det er visst like uklart for alle andre også.

Dette er en av grunnene til at jeg hevder at skolen i stor grad skal fylle rollen som "utvidet barnehage" slik at vi foreldre skal være "produktive".
I tillegg sikrer skolen utvelgelse, slik at det blir enkelt å sortere menneskene til senere bruk.

Når skolen i tillegg ikke erkjenner sitt eget ansvar blir det atter foreldrene som får skylda når barna ikke finner seg tilrette i dette systemet, og ved mulige konflikter bruker de selvfølgelig de midler de har til å sikre seg selv -bl.a. barnevernet.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Å like skolen
PostPosted: Fri Mar 02, 2007 10:19 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
Vet ikke hva folk synes om denne artikkelen:

http://www.tb.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20070301/KOMMENTAROGDEBATT/103010374/1311/AT

Forfatteren nevner en Unicef-undersøkelse som viser at norske barn er ganske ulykkelige. Og videre:

"Rapporten tar for seg levevilkårene for barn i verdens 21 industriland, og har målt kriterier som blant annet fattigdom, helse, sikkerhet, utdannelse, familieforhold, likestilling og barnas egen oppfatning av hvor bra de har det. Ifølge rapporten er norske barn mindre aktive enn svenske barn. Norske barn er de barna i Europa som liker skolen sin best, men som samtidig rangeres sist i kunnskapsmålinger."

Min hovedinnvending mot denne typen artikler er at forfatteren opererer med en upersonlig "vi" dvs. at hun ikke skiller mellom foreldrenes rolle og påvirkning fra resten av samfunnet.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 02, 2007 10:39 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Undersøkelsen bygde vel på hva barn mente. Slike meninger er jo sterkt påvirket av omgivelsene!

Her i Mosjøen har skolene ment at foreldre ikke skal si noe negativt om skolen. Dette for at barna ikke skal få negative holdninger til skolene.

Kort sagt: Barna læres opp til at det ikke finnes noe å utsette på skolene. De lærer ikke sunn samfunnskritikk overfor det de er en del av. Om det da ikke gjelder familiene: Da lærer de at det meste kan være galt.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 02, 2007 12:56 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
 
Anne Brit setter fingeren på noe når det gjelder lojalitet. Men jeg har også sett en del episoder av følgende type:

Ett eller annet på en skole bør taes fatt i, det kan være en elev som må irettesettes alvorlig, men også andre ting. Én eller flere lærere vil virkelig gjøre noe, men holdes tilbake – de får ikke lov, og hvis de gjennomfører det, får de rektor eller byråkrati på nakken. Eller det kan være rektor som vil ordne opp, men han/hun er i realiteten fratatt all myndighet og blir nektet å ordne opp.

Derfor blir også de fornuftige, som nokså enkelt ville kunne gjennomføre fornuftige tiltak, redde eller likegyldige, for de vet av erfaring at det er de selv som både vil lide nederlag og få kjeften.

Kanskje for å unngå "gammeldags" autoritet fra lærere, en utfoldelse av autoritet som ganske riktig kunne være ille til tider, jf hva Øverland og Bjørneboe har skrevet – virker det som om hele psyko-sosio-babbel-tilstanden har fått slikt fotfeste i opinionen at også all GOD autoritet og myndighet, for eksempel til å beskytte, er gått med i dragsuget.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 02, 2007 2:05 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Autoritet og respekt er ikke noe en har krav på, det er noe en fortjener.

Det er viktig å være klar over at den ikke kommer gratis.

Min erfaring gjennom livet er at de som fortjener det, får respekt og at den respekt som bunner i frykt eller feighet ikke er verdt verken å ha eller gi.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 02, 2007 2:38 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Her er jeg da altså enten uenig med deg, eller jeg har gjort et dårlig ordvalg.

La oss kalle det myndighet, da. Sånne steder som skoler må der finnes noen som har myndighet til å sette foten ned, ordne opp, bestemme at nå skal ditt gjøres, ikke datt. Det er en illusjon å tro at alt kan baseres på konsensus.

Jeg tror ikke jeg undervurderer problemene med at noen har myndighet over en; jeg mener at mangel på klar myndighet/rett til å bestemme også fører til problemer, blant annet til det problem at de mest intrigante, de mest aktivistiske, de som ikke tenker igjennom hva som må gjøres – de vinner frem, og da utøver en form for makt som er mye mere usynlig og vanskelig å forstå enn den formelle.

Hvis noen skal bestemme over meg, vil jeg iallfall at de som bestemmer skal være synlige, at det skal være klart hvem de er, og at deres tale er klar: ja ja nei nei (for å snakke bibelsk!).
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 02, 2007 2:59 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Jeg tror egentlig vi er enige her.

Ja, mangel på myndighet kan nok være et problem, men vanligvis har de den myndigheten dersom de ønsker å bruke den.
Og har de det ikke, vil de allikevel ikke komme unna ansvaret for sine egne handlinger (også mangel på handling).
dette er slik jeg ser det sentralt i begreper som autoritet og respekt.

Men jeg er bekymret for den tendensen vi har til å lage systemer for overføring av ansvar uten tilhørende rettigheter og omvendt.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 02, 2007 3:19 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Jeg ser på all autoritet som negativ, om den ikke utgår fra en selv: Jeg delegerer autoritet over mitt liv. Min kone og jeg over våre barn.

Det kaller jeg frihet. Kan ikke se at autoritet utover dette er noe annet enn et overgrep i prinsippet og for det meste unyttig i praksis.

Men så er jo jeg libertarianist...

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]