Turid Holta wrote:
Diseth mener at store enheter i skolen og barnehagen , med uforutsigbarhet og omskiftelige rammer, utfordrer barns legitime behov for stabilitet og forutsigbarhet.
Han påstår at dette stresser mange barn. Kilde dagens medisin 31\08.
(Sitat slutt)
Små enheter anbefales i barnehage, men da kalles det "spesielle behov".
Det å plassere et barn i små enheter, i motsetning til store enheter, kalles et støttetiltak for barnet.
Hvilke foreldre er det som vil ha på seg at barnet deres har spesielle behov? Dersom barnet får dette stigmaet er veien kort til "omsorgsovertagelse" og "forsterket fosterhjem". Foreldre er ikke istand til å dekke behovene til barn med såkalte "spesielle behov". Det er det bare "fagpersonene" som er i stand til. Slik lyder svadaen fra offisielt hold.
Før i tiden lekte barna i små naturlige enheter og utviklet seg til harmoniske mennesker. Nå plasseres barna hele dagen i store enheter, med det resultat at flere og flere barn angivelig trenger såkalt "spesialpedagogisk hjelp", som ofte består i å plassere dem i mindre enheter.
Jeg vil si at små enheter er et
almenpedagogisk tiltak, som burde benyttes mer slik at barna slipper den negative merkelappen "spesielle behov". Behovene deres er nemlig ikke spesielle, men fullstendig normale.