It is currently Thu Mar 28, 2024 9:36 pm



Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
 Post subject: OPPVEKST OG BYGDELIV
PostPosted: Wed Jun 18, 2008 6:51 pm 
Offline

Joined: Sun Jun 15, 2008 11:16 pm
Posts: 6
Location: Brandal
Dette innlegget hadde eg i Vikebladet den 4. desember 2004; under ein årelang kamp mot nedlegging av skulen vår. Dei lukkast i å avvikle den kommunale skulen, men bygda starta privatskule. At dei aldri skjønar at borna er det siste vi gjev frå oss!

OPPVEKST OG BYGDELIV
Eg trudde på fridomen til å velje oppvekstarena for eigne born. Valet mitt var å vere husmor, drive bedrifta som heimen er, og la borna få lute seg i laget. La dei få vere nær, observere, leike seg inn i, vere ein del av. I fyrst det nære, så det omliggjande, og så det fjerne. For til slutt å verte skubba utfor reirkanten, og flyge ut som fjøyrkledde, trygge, gode samfunnsborgarar. Det var vona mi, og er framleis trua mi.

Eg har lese meg til, og kjent, at aldri er kvinna så målretta og sterk som når ho er svanger. Å bere fram nyttt liv, gjer henne sterk. Å ha ansvar for liv, gjer henne kjempande.

Aldri har eg hatt tru på at borna under normale forhold, burde få fjøyrveksten utanfor heimen. Men alle med oppsedaransvar treng pusterom, avlastning og støtte. Eg trudde difor det var rett å støtte andre kjempande sin rett til å velje anleis. Til kontantstøtta skulle innførast. Då kom eg i ein tilstand av forvirring og undring; som hadde eg forsove meg.

Med vantru laut eg då innsjå, at dei politiske partia med programfesta ”barnehagePLASS til alle”, hadde som mål ”barnehageOPPVEKST for alle”!

Eg vakna til eit samfunn der kvinna lyt kjempe for å bevare aksepten til å hegne om spedbarnet sitt, noko svangerskap og fødsel har gjort henne eineståande i stand til. Til eit samfunn der borna korkje i dun- eller fjøyrvekstperioden burde ha tilhald i heimen på dagtid i yrkja.

Eg vakna til eit samfunn der omsorgsarbeid var sjølvrealiserande berre det ikkje råka dei nærskylde (og helst burde utførast av menn). Til idealet at kokekunsten gav status berre utøvaren var yrkeskvinne og dei nytande var vennepar (iallfall ikkje eigen huslyd).

Samstundes med oppbyggjinga av barnehagane, føregjekk rivinga av det sosiale nettverket RUNDT heimen, og fjerninga av støtteordningane FOR heimen. Husmorvikaren var forsvunnen på statleg/kommunalt signal. Der skulle ikkje lenger vere nokon å vikariere for. Dette husmoderlege forsvinningsnummeret er politisk vilja verk. Latterleggjering, nedvurdering og usynleggjering av tradisjonelt kvinnearbeid, har gjort forsvinninga mogleg.

Dei folkevalde har tvinga fram, som hastesak i Stortinget, 6-års skulestart; trass i massiv motstand frå foreldre og lærarar. Skuledagane er lengre og fleire. For å gje rom for 2-inntektsfamilien; i framskrittet og den naturlege utviklinga sitt namn.

Fylgja er ei djuptgripande og eksperimentell kulturendring med fokus på personleg fridom og personleg vinning. Det var ålmen kunnskap, at skulle ein endre eit samfunn, laut ein få innpass hjå kvinnene, for dei forma borna. Utan diskusjon, utan kamp, har kvinnene vorte fråtekne og gjeve frå seg makta til å vere hovudoppsedar og berebjelke i borna sin oppvekst. Den kunnskapsrike, skapande og aktive safunnsbyggjaren har stilt veke plassen for institusjonane og kapitalkreftene.

Utifrå overtydinga mi om at dei beste oppvekstvilkåra for born under normale forhold er heime, ser eg det ikkje lenger som ei offentleg oppgåve å syte for heildags barnehageplass for alle born. Høve til å kunne velje dette, har teke frå andre høve til å velje anleis. I Afrika heitest det ”It takes a village to raise a child”. Eit sunt oppvekstmiljø treng eit fungerande samfunn rundt seg.

Det stilnar i bygdene våre. Det er stilt i bygda vår óg no. Og får dei lokale folkevalde viljen sin så skulen vår vert nedlagd, vert det enno stillare.

Margaret Hennum
Brandal

_________________
Margaret Hennum


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 18, 2008 7:49 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Satte stor pris på denne, og håper vi får inn flere og kommentarer. :wink:

Å starte private skoler på småplassene, er det smarteste man kan gjøre. Det er ingen grunn for at plassene skal legges ned.

En annen metode er foreldreorganisert undervisning. Det kan være enklere?

Måten å bruke begrepet "kapital" på varierer.

kapital + makt = psykopatkapital (I vertfall bruker jeg begrepene slik. :wink: )

Folk som bruker begrepet "kapitalist" om seg selv, ut fra en klar ideologisk tenkning, mener ofte noe i nærheten av retten til å velge selv også i økonomiske spørsmål. Og da oppdager kapitalisten og anti-kapitalisten at de har noe felles.

Psykopatkapitalen derimot, driver med økonomisk tvang, gjerne ved hjelp av lover eller statlige midler. Statskapitalismen og den kommunale kapitalismen legger ned skoler og hva som helst etter økonomisk forgodtfinnende. Da er løsningen mer selvstyre for folket og bygdene. Småbygdene bygger ikke seg selv ned, men sørger i all hovedsak for et naturlig og sundt oppvekstmiljø for sine barn.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Begreper
PostPosted: Thu Jun 19, 2008 5:10 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Arild Holta wrote:
Folk som bruker begrepet "kapitalist" om seg selv, ut fra en klar ideologisk tenkning, mener ofte noe i nærheten av retten til å velge selv også i økonomiske spørsmål. Og da oppdager kapitalisten og anti-kapitalisten at de har noe felles.

Psykopatkapitalen derimot, driver med økonomisk tvang, gjerne ved hjelp av lover eller statlige midler. Statskapitalismen og den kommunale kapitalismen legger ned skoler og hva som helst etter økonomisk forgodtfinnende. Da er løsningen mer selvstyre for folket og bygdene. Småbygdene bygger ikke seg selv ned, men sørger i all hovedsak for et naturlig og sundt oppvekstmiljø for sine barn.


Den offentlige økonomien kalles gjerne planøkonomi mens den privat-eide økonomien kalles kapitalisme. I Norge heter det seg at vi har det som kalles "blandingsøkonomi", det vil si, en blanding av kapitalisme og planøkonomi.

Markedsøkonomien, som kapitalismen også kalles, går for å være brutal, for de udyktige kan gå konkurs, men den er samtidig i stand til å skape stor velstand. Historien viser at planøkonomi har vært et mislykket prosjekt. I planøkonomiske samfunn bestemmer byråkrater hvor mange varer eller tjenester som skal produseres. Det går sjelden bra.

De fagorganiserte i Fagforbundet er motstandere av kapitalisme. De mener nemlig at lønnsdannelsen skal skje ved forhandlinger, ikke som et resultat av tilbud og etterspørsel. Det er ingen, unntatt offentlige sektor, som etterspør "tjenestene" til barnevernspedagogene; ergo burde lønnen deres vært null. (Eller minus tatt i betraktning det skadeverket de utfører). I den offentlige økonomien settes lønnen kunstig høyt, og det fører til at mange utdanner seg til et yrke det egentlig ikke er bruk for. Ingen private familier, unntatt Kongefamilien, ville finne på å ansette en barnevernspedagog med makt til å tvangsfjerne barna. De er derfor avhengige av det offentlige for å finne arbeidsplasser. (Kongefamilien må kunne sies å være en offentlig arbeidsplass. Ihvertfall er den finansiert over statsbudsjettet. Men Kongefamilien er hevet over barnevernsloven. Derfor kan den fritt ansette barnevernspedagoger til å passe barna.)

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 19, 2008 8:51 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Wed Mar 21, 2007 7:17 pm
Posts: 288
Dette utviklet seg til en temmelig vanskelig debatt. Utganspunktet i debatten er vel foreldres kjærlighet til sine barn, hva har våre barn behov for. Jeg har flere ganger fått spørsmål fra min sønn; Hva er kjærlighet? Da er det bare å holde rundt barnet sitt, det er dette som er kjærlighet. Barna vil da føle det og sanse hva kjælighet er. Det handler om å være glad i noen i kraft av at individet er verdifult og blir satt pris på. Når myndighetene frarøver et barn kjærlighet, frarøver de også barnet all trygghet.
Læring er også viktig for barn, min sønn er på nåværende tidspunkt en bedre makroøkonom enn noen innen barneverntjenesten. Det er på et makroplan en ser skadevirkningen av barnevernet, helt og holdent objektivt.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Jul 16, 2008 3:18 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Se forøvrig hva Stig har å si om hva barn "lærer" i offentlig regi – denne gang barn tvangstatt og satt på institusjoner i regi av det danske barnevernet:

Anbringelser er omsorgssvigt

Er ikke det i grunnen blitt hoved"tanken" i almindelige skoler etter hvert? At barna skal "behandles" for sine "følelser" og "problemer", at skolepersonale skal grave i barnas "problemer" med foreldrene – istedenfor å gi barn faglig kunnskap på skolen og privatliv hjemme hos foreldrene.

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 13, 2008 6:19 pm 
Offline

Joined: Sun Jun 15, 2008 11:16 pm
Posts: 6
Location: Brandal
Er det nokon som kjenner til om born som veks opp heime, dvs ikkje vert fostra i barnehage, er meir utsette for å verte tvangsfjerna av barnevernet enn andre? Eg snakka nett med ei som kjenner mange stygge barnevernsaker som meinte at så var tilfelle.

_________________
Margaret Hennum


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 13, 2008 7:12 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Det var et meget interessant spørsmål, som vi må prøve å finne ut noe om.

Det er ihvertfall sikkert som banken at hvis foreldre vil drive hjemme-UNDERVISNING istedenfor å sende barna på skole, får de utrolig pågang fra barnevernet -- og fra skolen.

Det er også klart at både barnevernet og de fleste andre "barnefaglige" mener at barnehage i seg selv er så storartet. Dette uansett hvordan forholdene i barnehagen er – det blir det aldri klaget på. Så hvis et barn vantrives i barnehage, begynner man å undersøke forholdene i hjemmet!

Jf, fra Barnevernet – dessverre en skadevolder (2):
c) En mor vil ikke ha sin 4-årige datter i barnehage mer enn halv dag. Barnehagen beordrer at datteren skal være der hele dagen; datteren er for "avhengig" av moren og skal frigjøres. Da moren så isteden vil ta datteren ut av barnehagen, gir de beskjed om at de da melder henne til barnevernet for omsorgssvikt og anbefaler omsorgsovertagelse (18). Saken har vært fremme i et diskusjonsprogram på tv.

Jeg har også et avisutklipp fra 1990-årene en gang, hvor foreldre hadde klaget til barnehagen over at deres lille gutt ble mishandlet av noen litt større (de kastet ham ned fra et tre e.l.), uten at barnehagepersonalet hadde reagert. Barnehagen responderte med å melde foreldrene som klaget, til barnevernet for omsorgssvikt. Lignende historier fra skoler florerer – altså at hvis foreldre klager til skolen, eller klager over noe ved skolen, gjør skolen det lettvint for seg selv ved å melde foreldrene til barnevernet. Så blir barna tatt, og dermed flyttet vekk også fra skolen. Et aktuelt eksempel er Vindafjord-saken. Den startet nettopp med at moren ville ha logoped og annen skolehjelp til barna. Video på youtube

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 13, 2008 8:18 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Margaret Hennum wrote:
Er det nokon som kjenner til om born som veks opp heime, dvs ikkje vert fostra i barnehage, er meir utsette for å verte tvangsfjerna av barnevernet enn andre? Eg snakka nett med ei som kjenner mange stygge barnevernsaker som meinte at så var tilfelle.


Det såkalte barnevernet har gjentatte ganger mer eller mindre krevd at vi skal ha barna i barnehage.

Dette har vi aldri akseptert.

Dette kan man tolke til at:
1. Å ha barn utenom barnehager tålereres ikke av det såkalte barnevernet.
2. Å ha barn i barnehager gir bv manipuleringsmuligheter gjennom at de kan misbruke de ansatte til å lage sak.


Siden vi har vert relativt utpikket lokalt, så brukte vi dette for å begrunne overfor utredere at å ha barn i barnehage vil føre til feilsøking mer eller mindre ubevist, i enlighet med det rykte vi har. Dette vil igjen føre til subjektive barnevernsmeldinger.

Utrederne tok altså ikke parti for å få barna i barnehage. Dermed hadde ikke barnevernet noen mulighet til å presse på med slike krav.

Det er imidlertid ingen tvil om at barnevernet oftest favoriserer å ha barna i barnehage.

Det er i vert fall min oppfatning.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 13, 2008 10:39 pm 
Offline

Joined: Sun Jun 15, 2008 11:16 pm
Posts: 6
Location: Brandal
Eitt er iallfall sikkert; eit samfunn som mistenkjeleggjer og legg hindringar i vegen for at foreldre skal fostre eigne born, er eit innsjukna samfunn. Vi som var så heldige å få vekse opp heime, og med skule berre annankvar dag (pluss sundagsskule) i eit levande lokalsamfunn, veit at den lærdomen vi har fått under denne oppveksten, er det som har forma oss som menneskje. og den same kunnskapen er det som no ber oss når livet måtte røyne på. For det gjer det for dei fleste ein eller annan gong.

Eg undrar meg på korleis det kjennest at det ikkje er bruk for ein. Eg minnest ein boktittel som lydde slik: "Tilværelsens uutholdelige letthet."
Er det ikkje det vi byd borna om vi ikkjer viser at vi treng dei?

Husbonden brukar å seie at det største overgrepet samfunnet gjer mot borna idag, er at vi har tekje frå dei høvet til å arbeide. Og eg vil føye til, høvet til arbeidsfelleskapet i lag med vaksne som dei er kjenslemessig knytte til.

Kvar gjer samfunnet av kunnskapen om at det er i trygge relasjonar vi utviklar sosiale ferdigheiter, og at det er i trygge relasjonar vi lærer best?

Er det menneske som ikkje har fått knyte band til nokon i oppveksten som legg føringar for borna våre i dag? Kanskje har vi sove i timen i nokre tiår. Eg trur vi er fleire som anten har bråvakna og som er i ferd med å vakne.

Eg er medlem i det som før heitte Husmorforbundet. Den nye tida har gjort denne tittelen framand. Eg vil likevel tilrå denne organisasjonen. Han arbeidde nemleg imot skulestart for 6-åringar, gjekk inn for løn til foreldre som tok oppsedaransvar (kontantstøtta), og arbeider aktivt for å få husmorvikaren på lønningslistene i kommunene. Dette forbundet kallar seg no Barne og familieforbundet.

Eg er skulert til helsesyster og barnesjukepleiar. Det har eg kunna lese meg til. Oppveksten heime med mor og mormor utdanna meg til husmor. Dei ga meg handlaget og augemålet. Det har eg ikkje kunna lese meg til.

Eg er ikkje i den ringaste tvil om kva som er den viktigaste utdaninga mi. Og eg er ikkje i den ringaste tvil om kva som er det viktigaste å formidle til dei som kjem etter oss!

Frå Margaret
Husmor

_________________
Margaret Hennum


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 13, 2008 11:41 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri Aug 31, 2007 8:53 am
Posts: 304
Med fare for å gjenta meg selv - du skriver meget godt og klokt, Margaret!
Men fremfor alt du skriver med hjertet på en måte som gjør at du treffer andre i hjertet...... :D Fortsett slik...!!!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 13, 2008 11:51 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Ja, man undrer hvordan de som blir fratatt familien gjennom barnehager, skolefritidsordninger, og alle andre mulige fritidsorninger - hvordan skal de lære å være familie?

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Leting etter "feil"
PostPosted: Thu Aug 14, 2008 7:49 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Arild Holta wrote:
1. Å ha barn utenom barnehager tålereres ikke av det såkalte barnevernet.
2. Å ha barn i barnehager gir bv manipuleringsmuligheter gjennom at de kan misbruke de ansatte til å lage sak.


Siden vi har vert relativt utpikket lokalt, så brukte vi dette for å begrunne overfor utredere at å ha barn i barnehage vil føre til feilsøking mer eller mindre ubevist, i enlighet med det rykte vi har. Dette vil igjen føre til subjektive barnevernsmeldinger.


Hvis man først har fått en såkalte "barnevernssak" på seg, så er det lavere terskel for barnehager og andre til å bli "bekymret". Det vil som du skriver, føre til leting etter feil/svakheter ved barnet og lede til bekymringsmeldinger på tynt eller ikke-eksisterende grunnlag.

Det er utrolig hva barnehagestyrere kan lire av seg av usannheter når hensikten er å innynde seg hos sine velgjørere: "barnevernet". De burde selv få tilbud om "tiltak" til sine egne barn. Da hadde kanskje pipen fått en annen lyd.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Aug 15, 2008 12:36 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Marianne siterte:

Quote:
c) En mor vil ikke ha sin 4-årige datter i barnehage mer enn halv dag. Barnehagen beordrer at datteren skal være der hele dagen; datteren er for "avhengig" av moren og skal frigjøres.



Dette med tilknytning ser ut til å være et sentralt emne. Som jeg har vist andre steder så er det klart uttalt blant mange "samfunnsarkitekter" at bindingen mellom foreldre og barn må brytes dersom vi skal komme fram til den "vidundelige nye verdenen" deres.

Det kan virke som et paradoks er at tilknytning blir fremstilt som viktig når det gjelder andre, bare ikke til foreldrene. Jeg tror de som har utformet teoriene bak det moderne samfunnet godt vet hva de gjør, men at tjenestefolkene (bv etc.) ikke vet mer enn bakmennene vil de skal vite.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Aug 15, 2008 3:03 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen


Jeg bare må signere denne:

Bestemamma wrote:
Med fare for å gjenta meg selv - du skriver meget godt og klokt, Margaret!
Men fremfor alt du skriver med hjertet på en måte som gjør at du treffer andre i hjertet...... :D Fortsett slik...!!!



_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]