Som Marianne påpeker er det en realitet at foreldre og familielivet får stadig mindre innflytelse over barnas oppvekst.
Dette er en ønsket utvikling - uten at mange av de som bidrar til dette engang behøver å være klar over det.
I den institusjonaliserte oppveksten lærer barna i følge Gatto at ingenting henger sammen (så kan de som når den intellektuelle eliten snakke om det fragmenterte samfunnet).
De lærer å holde seg der de hører hjemme, i klassen, på skolen, i livet.
De lære likegyldighet- at intet arbeid eller oppgave er så viktig at den ikke kan avbrytes når klokka ringer eller skoledagen er slutt.
De lærer følelsesmessig avhengighet - å gjøre seg avhengig av andre menneskers anerkjennelse.
Intellektuell avhengighet - å vente til noen forteller dem hva de skal gjøre. At det alltid er noen andre som vet best..
Betinget egenverdi - andre forteller deg hva arbeidet og tankene dine er verdt, dine egne vurderinger teller ikke.
Til slutt lærer de at de ikke kan komme unna dette - det finnes ingen steder å gjemme seg - skolen følger med hjem også - både barn og foreldre blir oppmuntret til å sladre på hverandre.
Resultatet er
at de er fullstendig uforberedt på å stå på egne ben.
Men det er selvfølgelig heller ikke meningen - så tåkelegges dette med litt prat om foreldrenes ansvar og hvor kravstor ungdommen er.
Ja barna bærer preg av den samme overbeskyttelse som har forkrøplet enkeltindivider i all tid - nå er dette satt i system uavhengig av foreldrene - skal barn og foreldre klandres for dette?