It is currently Fri Mar 29, 2024 1:03 am



Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Hva kan vi lære av kunnskapsundersøkleser i skolen?
PostPosted: Wed Dec 05, 2007 9:30 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Siden det visstnok er påvist et statistisk sammenfall mellom sosial bakgrunn og resultater i skolen blir det lett for utdanningsindustrien å fraskrive seg ethvert ansvar.


Her i minister Solhjells versjon.

Jeg leste i Adresseavisen i dag at resultatene ville brukes til foreldresamtaler - for det er foreldrene som er ansvarlig for barnes læring selvfølgelig.

I forbindelse med PISA undersøkelsen der Finland skorer så bra, kommer det frem at det i Finland drives skole på gammeldags vis - med overordnete mål og ellers stor frihet hos de enkelte skoler og lærere.

Min niese som går på videregånde har nå fått vite at på bakgrunn av den manglende oppfølgingen tidligere vil hun aldri kunne oppnå et fullverdig vitnemål. Slik går det når undervisningen er overlatt til mor på kveldstid, da både mor og datter er slitne og de skulle ha gjort familieting sammen.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 05, 2007 12:04 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Foreldresamtaler som virkemiddel er helt idiotisk. :D

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 06, 2007 9:58 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Det er jo foreldrene som skal sørge for at ungene lærer det de er ment å lære, i følge det moderne skolesystemets logikk.

Derfor dette fokuset på sosial bakgrunn og hyllemeter med bøker.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hva kan vi lære av kunnskapsundersøkleser i skolen?
PostPosted: Thu Dec 06, 2007 6:53 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Anne Brit Raaen wrote:
Siden det visstnok er påvist et statistisk sammenfall mellom sosial bakgrunn og resultater i skolen blir det lett for utdanningsindustrien å fraskrive seg ethvert ansvar.


Her i minister Solhjells versjon.

Jeg leste i Adresseavisen i dag at resultatene ville brukes til foreldresamtaler - for det er foreldrene som er ansvarlig for barnes læring selvfølgelig.


Når skolen overlater ansvaret til foreldrene så er det ikke så rart at læringen blir avhengig av foreldrenes bakgrunn. Da blir det fullstendig feil å innkalle til enda flere foreldresamtaler. Minister Solhjell representerer inkompetansen.

Enkelte skoler bruker opptil 20 % av ressursene på såkalte spesialpedagogiske tiltak. Dette er de skolene hvor elevene har dårligst prestasjoner. Samtidig er det disse skolene som bruker mest penger på elevene. Det viser vel hvor lite spesialpedagiske tiltak nytter.

Jo flere barnetraffickere og spesialagurker som får herje, jo dårligere vil det gå med barn og unge. Derfor vil et av de mest effektive tiltakene være å sparke spesialagurkene og barnetraffickerne ut av skolen og barnas liv for godt.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 06, 2007 9:16 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker
User avatar

Joined: Thu May 10, 2007 8:41 am
Posts: 131
Anne Brit Raaen wrote:
Det er jo foreldrene som skal sørge for at ungene lærer det de er ment å lære, i følge det moderne skolesystemets logikk.

Derfor dette fokuset på sosial bakgrunn og hyllemeter med bøker.


Det står da klart og tydelig i Opplæringsloven at det er den offentlige skolen som har ansvaret for barnas læring.

De som ønsker hjemmeundervisning,som regel grunnet skolenes forsømmelser på ulike områder, blir i mange tilfeller forfulgt av barnevern.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 06, 2007 9:40 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker
User avatar

Joined: Wed Jun 27, 2007 5:14 pm
Posts: 107
Location: Oslo
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... tid=113323
Her er hva som var det store diskusjonstemaet ifjor og tidligere år. Men det offentlige er vel redd for å få erstatningskrav for ødelagt skolegang, så de velger å skylde på foreldrene istedenfor. Og hvis de mener det er foreldrene som har ansvaret for hva elevene lærer på skolen, hva da med alle innvandrerbarna som har foreldre som hverken kan språket eller det mest elementære her. De må jo være dømt nedenom og hjem fra dag en?

_________________
Det er fullt mulig for David å slå Goliat


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 10, 2007 11:18 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Jeg tenker at dersom det er foreldrenes ansvar å sørge for at barna deres lære det de skal på skolen, hvorfor betaler vi skatt og tvinger barna våre dit da?

Selv lærte jeg å lese og tildels å skrive før jeg begynte på skolen - den eneste undervisningen jeg fikk var av nabojenta som var to år eldre.Min niese lærte det samme ved å spørre alle som kunne svare.

Mine barn lærte rett nok å lese såpass at de kunne lese tung litteratur alt på barneskolen, men de har ennå ikke lært å skrive skikkelig - sannsynligvis fordi de måtte gjøre leksene alene - jeg var på arbeid og pappan var i fjøset. Vi trodde i vår naivitet at skolen hadde kontroll med skriveutviklingen, og siden ingen av oss er pedagoger overlot vi ansvaret til dem - det skulle vi ikke ha gjort.

Men minister Solhjell kan godt få komme og måle lengden på bokhylla vår.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]