Ansvarsfraskrivelse i skolen og overvelting på foreldre?
Det skal visst bli enda en ny giv i skole-verdenen og i opplæringen av barn og unge:
Unikt studium til Larvik
Fra januar kan Larvik, som det eneste stedet i landet, tilby videreutdanning i familielæring.
Det meste barn lærer, lærer de i samspillsrelasjoner utenfor skole og barnehage. Som fagpersoner må man derfor ha øynene åpne for læringsarenaer utenfor skolene.
Det høres så vakkert ut, fagpersonene skal blant annet "involvere" foreldre (til barnas beste). Jeg har ingen umiddelbar tro på det, jeg tror det betyr:
1: Skolene fraskriver seg ansvaret for den dårlige undervisning de gir, for alle problemer barn og unge har i skolemiljøet, og for alle problemer "vanskelige" barn og unge skaper for skolene;
2: Ansvaret skyves over på foreldrene. Foreldrene skal både pålegges å drive utstrakt undervisning og leksehjelp, og å ha skylden og ansvaret for alt som ikke fungerer som pedagurkene og andre "fagpersoner" ønsker.
Jevnfør:
Professor vil sende foreldre på skolekurs
*
Jeg spør meg: Vi vet fra før at skolepersonale er blant de hissigste til å melde barns foreldre til barnevernet hvis der er problemer på skolen. De ser ikke etter forhold i skolen eller skolemiljøet som forklaring på problemene. Nei, alt tilskrives barnas hjem.
Hva er til slutt hensikten med å sende barn og unge på skole, til og med med tvang? Ikke rart at det blir gnisninger, når de ikke skal lære noe der men bare oppbevares og ha "sosialt samspill" med andre. Skjønt ifølge Østlands-Postens artikkel foregår jo også samspillet vesentlig andre steder. Så hva skal egentlig foregå på skolene?