It is currently Fri Mar 29, 2024 2:37 am



Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: DENNE PASSER INN OVERALT
PostPosted: Thu Oct 25, 2007 7:12 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Tue Oct 10, 2006 11:54 am
Posts: 224
Location: ei lita bygd på vestlandet
RAPPORT
VEDRØRENDE
”SAMARBEIDSPROSJEKT
VED UNGDOMSSKOLENE VEDR.
BARN OG UNGE I RISIKOSONEN”
”BASISTEAMET”
KRISTIANSUND KOMMUNE.
BAKGRUNN FOR PROSJEKTET:
Bystyret i Kristiansund vedtok 14.12.00 ifb med behandlingen av budsjettet for 2001 følgende:
”Bystyret ber rådmannen utrede omfang og kostnad med å opprette et fullverdig tilbud innenfor rusmiddelomsorgen og etablere tiltak for ungdom med sikte på å redusere tilgangen av ungdom som faller utenfor skole, fritidsaktiviteter og arbeidsliv”.
Barneverntjenesten i Kristiansund utarbeidet en rapport som omhandlet:
• Hvor stor er gruppen av ungdom som er i ferd med å utvikle atferds- og/eller rusproblem?
• Hvilke tiltak kan virke forebyggende i forhold til gruppen unge som er i risikosonen?
• Omfang og kostnader ved slike tiltak.
En rekke offentlige instanser beskrev ungdoms situasjon i Kristiansund. Politiet hadde skjellig grunn til mistanke om rusmisbruk hos ca. 30 – 40 ungdom fra 13 år og oppover i Kristiansund og Frei. Barneverntjenesten hadde registrert at ca. 20 av de tilmeldte ungdommene hadde prøvd/brukte illegale stoffer og/eller hadde store atferdsproblem, hvorav noen droppet ut av skolen helt eller delvis. Ungdomsskolene meldte ikke om radikal økning mht antall ungdom med problematferd, men atferdsuttrykkene ble opplevd som kraftigere/verre enn tidligere.
KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET:
Bystyret behandlet saken 28.08.2001 og vedtok ”å samordne eksisterende stillingsressurser fra barneverntjenesten, helsesøstertjenesten, psykiatritjenesten, samt skolen ved at:
• 2 barnevernstillinger
• 2 miljøarbeiderstillinger tilført via ”opptrappingsplan for psykiatri”
• 1 sosiallærerstilling
• 2 helsesøsterstillinger
skal utgjøre en ”Basisgruppe” i skolen med målrettet innsats mot barn og unge som står i ferd med å utvikle atferds- og/eller rusproblem og skal hjelpe ungdommene i å fungere bedre i skole, hjem og fritid. Forsøkprosjektet skal vare over 3 år, fra høst 2001 – høst 2004.”
Prosjektet er et samarbeidsprosjekt mellom Kultur– og Utdanningsetaten og Helse- og Sosialetaten. Det er oppnevnt en styringsgruppe for prosjektet som består av kommunalsjefene for begge disse etatene. Videre er det oppnevnt en arbeidsgruppe som består av seksjonsleder/spesialkonsulent ved Kultur- og Utdanningsetaten (prosjektansvarlig), sosialleder/barnevernleder, rektorene ved begge ungdomsskolene i Kristiansund samt virksomhetsleder ved helseseksjonen.
Basisteamet består av en sosiallærer som blant annet skal koordinere jobbingen i teamet. Sosiallærerstillingen finansieres over grunnskolebudsjettet. Miljøterapeutstillingene finansieres gjennom statlige prosjektmidler ifb med opptrappingsplan for psykiatri. Disse stillingene vil utgjøre en kjernegruppe som jobber full tid i prosjektet.
Basisteamet består videre av 2 barnevernmedarbeidere og helsesøstrene ved de to ungdomsskolene. Barnevernmedarbeiderne vil i tillegg til deltagelse i det direkte
2
klientarbeidet i prosjektet også utføre tradisjonell saksbehandling i barnevernet. De to barnevernmedarbeiderne har satt av 50% stilling hver til jobbing inn i teamet. Helsesøstrene vil i tillegg til sine ordinære arbeidsoppgaver delta i den konkrete jobbingen med ungdommene og deres familier der dette vurderes hensiktsmessig.
FORMÅL:
• Begrense atferdsproblem i skolen, gjennom helhetlig, samordnet og forpliktende innsats rettet mot ungdommene i hjem, skole og fritid.
• Begrense økning mht ungdom som står i ferd med å utvikle rusproblem, samt begrense den smitteeffekt dette kan ha.
• Begrense omsorgsovertakelser/plassering i institusjon for ungdom.
• Besparing av personlige og samfunnsmessige konsekvenser. Det vil si gi enkeltungdom og grupper av ungdom bedret livskvalitet.
OPPSTART AV PROSJEKTET:
Arbeidsgruppa begynte jobbingen med den konkrete utforminga av prosjektet i januar 2002. Barnevernkonsulent og sosiallærer deltok på møtene. Det ble organisert ”oppstartsseminar” i februar og mai samme år hvor blant annet MST – koordinator i Møre og Romsdal deltok. Medlemmene i basisteamet hadde ukentlige møter utover våren. (sosiallærer fikk avsatt tid fra stillingen sin i barneverntjenesten til denne jobbingen) Miljøterapeut pusset opp egne lokaler ved Nordlandet ungdomsskole. Sosiallærer begynte i 50 % stilling f.o.m. 01.03.02 og i full stilling f.o.m. 01.04. samme år.
ORGANISERING AV JOBBINGEN:
Teamet er et supplement til det øvrige hjelpeapparatet. Fortrinnet vårt er blant annet nær samordning og tett samarbeid mellom barnevern, skole og skolehelsetjenesten, samt fleksibel arbeidstid som muliggjør innsats også utenfor ordinær arbeidstid. En tenker seg målrettet og intensiv innsats i en tidsavgrenset periode ifh til skole/dagtilbud, hjem og fritid.
Skolene v/rektorene/spes.ped.teamene, barneverntjenesten v/førstekonsulent samt skolehelsetjenesten v/sjefhelsesøster er de som henviser ungdommene til teamet. Målgruppen er barn og ungdom i ungdomsskolealder som blant annet står i ferd med å utvikle eller har utviklet atferds – og/eller rusproblem.
Teamet skal iverksette og samordne tiltak overfor den enkelte ungdom i forhold til hjemmesituasjonen, skole og fritid. Vi tilstreber målrettet og systematisk veiledning av foreldre og ungdom. Parallelt med dette vil vi i samarbeid med den enkelte skole, foreldrene og ungdommen selv legge til rette for ulike former for alternativ undervisning og utplassering i arbeidslivet tilpasset den enkelte elev. PPT vil bli en vesentlig bidragsyter i dette arbeidet.
Teamet vil tilstrebe å opprette kontakt med frivillige lag og organisasjoner som tilbyr ungdom ulike aktiviteter. Dette vil først og fremst være individuelle tilbud, men det vil også kunne være aktuelt å legge til rette aktivitetstilbud for grupper av ungdom.
3
NOEN TALL ETTER FØRSTE SKOLEÅR:
• Vi har så langt jobbet med til sammen 22 ungdommer/familier.
14 gutter og 8 jenter
Til sammen 17 av ungdommene/familiene har vært tilmeldt barneverntjenesten i samme tidsrom.
I tillegg har vi fått henvist og hatt møte med til sammen 5 ungdommer/familier som av ulike grunner har takket nei til videre samarbeid eller som vi har jobbet svært avgrenset og kortvarig med.
• Til sammen 7 saker er henlagt så langt:
2 er henlagt: desember 2002.
2 er henlagt: januar 2003
1 er henlagt: februar 2003.
1 er henlagt: mars 2003.
1 er henlagt: mai 2003
Av disse er 5 henlagt fordi vi i samarbeid med foreldre og skole vurderte at målene var nådd. En er henlagt pga flytting til annen kommune, mens en ble henlagt pga innleggelse på psykiatrisk ungdomsinstitusjon. Vi har gjennomført en etterundersøkelse (i mai) på de 4 ungdommene vi henla i desember, januar og februar som vi mente vi hadde nådd målene ifh til.(en ble henlagt pga flytting til annen kommune)
Vi spurte foreldre og klassestyrer hvordan de opplevde/er situasjonen før, ved slutten av og etter tiltaksperioden (nå). Vi tok utgangspunkt i de ulike delmålene i den enkelte ungdoms tiltaksplan. Hvert spørsmål hadde 4 svaralternativ, svært bra, bra, mindre bra og dårlig. Til sammen besvarte foreldre og klassestyrere spørsmål ifh til 32 delmål, klassestyrer 10 og foreldre 22.
Før tiltaksperioden:
Skole Hjem Til sammen
Svært bra 0 0 0
Bra 1 3 4
Mindre bra 8 8 16
Dårlig 1 11 12
Sum 10 22 32
Ved avslutning:
Skole Hjem Til sammen
Svært bra 2 3 5
Bra 4 15 19
Mindre bra 3 4 7
Dårlig 1 0 1
Sum 10 22 32
4
Etter avslutning/mai 2003:
Skole Hjem Til sammen
Svært bra 1 7 8
Bra 7 13 20
Mindre bra 1 2 3
Dårlig 1 0 1
Sum 10 22 32
• Problematikk
Vi møter ulik problematikk og utfordringer hos den enkelte ungdom og deres familier. Eksempler på de mest vanlige problemstillingene som gjenspeiler hvilke delmål vi har hatt er:
Skoleskulk
Problematikk rundt grensesetting hjemme
Utagerende atferd i skole, bruk av vold/alvorlige trusler
Kriminalitet
Bekymring rus
Sosiale vansker
Store lærevansker
Samarbeidsproblemer skole/hjem
Store psykiske vansker
Omsorgssvikt
Mistanke om seksuelle overgrep
• Vi jobber pr. 01.06. 2003 med til sammen 15 ungdommer/familier.
10 gutter og 5 jenter.
8. klassetrinn 6 ungdom
9. klassetrinn 5 ungdom
10. klassetrinn 4 ungdom
5 av disse vil bli henlagt i løpet av sommeren, 4 fordi de skal begynne i videregående skole og en pga flytting til annen kommune. Vi bistår skolene og PPT i overføringen til ny skole.
Av de resterende 10 er det 5 ungdommer/familier hvor tiltaksperioden går ut ved skoleslutt inneværende skoleår. Vi vurderer at vi bør jobbe med i hvert fall 4 av disse ungdommene/familiene også til høsten. Disse ungdommene har enten store psykiske problem, utageringsproblematikk hjemme og på skolen og/eller en vanskelig omsorgssituasjon.
De resterende 5 ungdommene/familiene jobber vi målrettet med. Noen av disse har vi jobbet en stund med og ser så langt gode resultater, mens vi nettopp har startet jobbingen ifh til andre.
5
NOEN ERFARINGER SÅ LANGT:
Basisteamet forsøker å jobbe intensivt og målrettet med de ungdommene som henvises til oss. Vi utarbeider tiltaksplan for hver enkelt familie/ungdom med målsettinger ifh til skole, fritid og hjem. Vi jobber i sfæren mellom barnevern og skole og søker å ha en helhetlig tilnærming. Samkjøringen innad i teamet, noe som fører til et tett samarbeid mellom barnevern og skole er en av de viktigste faktorene for å lykkes. Barneverntjenesten har i stor grad prioritert jobbingen i teamet.
Som tidligere beskrevet mener vi selv at vi lykkes godt i forhold til flere av de ungdommene vi jobber med. Hvis vi ser på tallene fra ”etterundersøkelsen” kan det virke som om ungdommene har fortsatt en positiv utvikling også etter at vi har trekt oss ut. Det er imidlertid viktig å merke seg at undersøkelsen kun dreier seg om 4 ungdommer.
Andre ungdommer/familier har imidlertid så store hjelpebehov at det er vanskelig å tenke seg at vi, ved å være inne en tidsavgrenset periode, skal klare å skape varige endringer. Vi ser likevel at vi ved intensiv innsats bedrer situasjonen ifh til enkelte innsatsområder også for disse ungdommene/familiene.
• Oppfølging av foreldre.
Vi ser at hvis vi kommer i en positiv dialog med foreldre er mye vunnet. Det kan være en utfordrende oppgave å være tenåringsforeldre. Vi opplever at foreldre flest ønsker hjelp for de problemene ungdommene strever med, samtidig som de selv forsøker å støtte ungdommene sine som strever. Vi ønsker å støtte opp om foreldrenes egne ressurser og forsøk på å mestre utfordringene. Vi legger blant annet vekt på å føre målretta samtaler om struktur. Samtidig er vi tilgjengelig for foreldrene også etter ordinær arbeidstid.
• Oppfølging av ungdom.
Vi tilbyr ungdom å prøve ut aktiviteter sammen med oss, vi har fokus på å sette de i gang med aktiviteter i ulike organisasjoner og lag. Vi har jevnlige/ukentlige samtaler med ungdom for å motivere og forplikte de, slik at de på en best mulig måte klarer å utnytte ressursene sine. Flere av ungdommene får tilbud om å delta på ”motivasjonsturer” sammen med oss. Vi kan også i vanskelige perioder møte opp hjemme hos familiene for å hjelpe ungdom av gårde til skolen.
• Individuelt tilrettelagt skolehverdag.
Vi samarbeider med skolene og PPT for i størst mulig grad å legge til rette for en skolehverdag for den enkelte preget av mestring og trivsel. En viktig samarbeidspartner er prosjekt Navlen, i tillegg samarbeider vi med den enkeltes assistent(er). Vi har forholdsvis mange ungdommer utplassert i bedrift deler av skoleuken. Vi har mulighet til å følge opp den enkelte elev og praksisplass tett, og vi får positive tilbakemeldinger fra både ungdom og bedrifter.
6
• Samarbeid skole, hjem og basisteam.
Et viktig virkemiddel som vi har erfart har god effekt er at skole og hjem får en økt forståelse av hverandres situasjon, at vi enes om hvilke krav vi skal stille til den enkelte ungdom og hvilke mål vi skal jobbe etter. Videre vil bedre informasjonsflyt føre til økt kontroll av den enkelte ungdom, noe som flere av ungdommene profitterer på.
SAMARBEID MED ØVRIGE INSTANSER:
UNGDOMSSKOLENE
Det er et nært samarbeid med begge ungdomsskolene ved administrasjonen, rådgivere og den enkelte ungdom sine klassestyrere. Sammen lykkes vi i å samkjøre målsettinger og metoder i jobbingen med den enkelte ungdom/familie.
Vi ser at begge ungdomsskolene i stor grad søker å tilrettelegge skolehverdagen for den enkelte ungdom, men at det også kan bli et spørsmål om ressurstilgang. Det er viktig med god veiledning/oppfølging av de som jobber nærmest de mest utsatte ungdommene.
Miljøterapeut i basisteamet har deltatt på friluftsgruppa ved Nordlandet ungdomsskole torsdager, hvor flere ungdommer henvist basisteamet deltar. Dette har fungert blant annet som en arena for kontaktetablering, samtidig som det har vært en ressurstilgang for gruppa.
PROSJEKT ”NAVLEN”.
Prosjekt ”Navlen” er et alternativ skoletilbud som har tilhold i egne lokaler ved Cafe ”Navlen”, Kristiansund kommunes fritidsklubb. 6 elever ved Nordlandet ungdomsskole og 6 elever ved Langveien ungdomsskole har et tilbud 2 skoledager hver i prosjektet. Synnøve Stokke er lærer for elevene i prosjektet. Basisteamet har jobbet/jobber med til sammen 9 ungdommer som har et tilbud ved Navlen.
Vi har innledet et samarbeid med prosjektet blant annet gjennom frokosttiltak for elevene finansiert gjennom midler innvilget av Midtnorsk Kompetansesenter for rusfaget. I tillegg har vi samtaler med elevene den tiden de er på Navlen.
Basisteamet er veldig godt fornøyd med det samarbeidet som er etablert med prosjekt ”Navlen”. Vi ser at ungdommene nyttiggjør seg tilbudet svært godt, at de opplever mestring og blir tatt på alvor. Dette har overføringsverdi også til andre arenaer.
PEDAGOGISK PSYKOLOGISK TJENESTE.
De fleste ungdommene vi jobber med er tilmeldt PPT. I forhold til noen av ungdommene er PPT inne i en aktiv jobbfase og det er etablert et godt samarbeid, hvor det drøftes behov for tilretteleggelse for den enkelte ungdom og tiltak blir samkjørt. I andre saker er ikke dette behovet til stede.
BARNE- OG UNGDOMSPSYKIATRISK POLIKLINIKK.
7
Mange av de ungdommene vi jobber med er henvist BUP. Pr. 01.06 2003 jobbet de aktivt med 5 av ”våre” ungdommer, i form av utredning, samtaleterapi og/eller henvisning til psykiatrisk ungdomsinstitusjon for videre utredning/behandling. Det er et samarbeid mellom BUP og basisteamet ifh til samtlige 5 ungdommer.
PERSONALSITUASJONEN:
Sosiallærer Are Andre Olsen begynte i stillingen 01.03.2002 (50 % stilling), 01.04.2002 (100 % stilling). Er ansatt i hele prosjektperioden.
Miljøterapeut Johny Helseth begynte i stillingen i januar/februar 2002. Er ansatt i hele prosjektperioden. (100 % stilling)
Miljøterapeut Liv Karlsvik begynte i stillingen 17.01 2003. Svangerskapspermisjon før dette. Er ansatt ut prosjektperioden i 100 % stilling. Er innvilget 20 % omsorgspermisjon.
Tarjei Moen var engasjert som vikar for Liv Karlsvik i perioden 12.08. 2002 – 24.01.2003.
Lars Meek Hansen, barnevernkonsulent, har jobbet i teamet ca. 50% i hele prosjektperioden.
Trude Jonassen, barnevernkurator, jobbet i teamet frem til medio Juni 2002. Hun avviklet ferie og var sjukmeldt frem til hun gikk ut i svangerskapspermisjon fra oktober samme år. Hun er innvilget permisjon frem til 14.10.2003.
Catrine Waagbø er ansatt som barnevernkurator i engasjement for Trude Jonassen i perioden 15.07.2002 – 30.09.2003. Hun jobber ca. 50 % i teamet i denne perioden.
Wenche Sørby, helsesøster ved Langveien ungdomsskole deltok i teamet frem til sommeren 2002 inntil hun sluttet i stillingen.
Sølvi Normann, ny helsesøster ved Langveien har deltatt i teamet siden skolestart høsten 2002.
Brynhild Hesthamar, helsesøster ved Nordlandet ungdomsskole har deltatt i teamet siden oppstart våren 2002.
KURS:
Vi har deltatt på følgende kurs, samt hatt disse interne planleggingsdagene:
2002
• Oppstartsseminar 04.02 og 05.02 i Torghallen. Bjørn Otto Meyer, MST koordinator i Fylkeskommunen og Rita Valkvæ, Midtnorsk kompetansesenter for rusfaget deltok også.
• ”Håndtering og forebygging av atferdsvansker.” Kurs i Ålesund 12.04. 7 stykker deltok.
• ”Erfaringskonferansen 2002 – rus som samfunnsproblem” i Geiranger 06.05 og 07.05. 2 stykker deltok. Vi holdt i tillegg innlegg om basisteamet.
8
• Arbeidsdager på Håholmen 23.05 og 24.05. Bjørn Otto Meyer deltok også.
• ”Samtalen som virkemiddel til livsmestring – trinn 1” Kurs på Geilo 20.10 – 25.10 Sosiallærer deltok.
• Kriminalitetsforebyggende konferanse 31.10 og 01.11 i Kristiansund. 5 stykker deltok.
• Arbeidsdager 05.12 og 06.12 i Kristiansund. Øyvind Lyngås, PPT og Henrik Solli, BUP foreleste.
2003
• AD/HD kurs 21.03 i Kristiansund. 4 stykker deltok.
• Aktivitetslederkurs - kajakk 06.05 og 07.05 på Frei. 2 stykker deltok.
• Introduksjonskurs ”Aggression Replacement Training” i Molde 10.06 og 11.06. 4 stykker skal delta.
Vi har forespurt aktuell psykolog om å være vår faste veileder. Vedkommende takket nei p.g.a. kapasitetsproblemer.
VIDERE INNSATS:
Det har vært noe utskiftninger i personalgruppa. Det må være en målsetting at vi klarer å få mest mulig stabilitet i gruppa resten av prosjektperioden. Vi står overfor kontinuerlige utfordringer, ikke bare i jobbingen med den enkelte ungdom/familie, men også ifh til fortsatt utprøving av virksomme metoder og organisering av jobbingen/samarbeid med øvrige instanser. For å lykkes best mulig i jobbingen er det viktig å utnytte ressursene/kompetansen i teamet på en best mulig måte. I så henseende vil det også være viktig med en nærmere avklaring av helsesøstrenes deltakelse i teamet.
En annen målsetting er å videreutvikle teamets kompetanse på en systematisk måte. Viktig kompetanse å videreutvikle i teamet er:
• Familieterapi – systemisk tilnærming.
• Spesialpedagogikk, spesielt rettet mot atferdsproblemer.
• Nettverksmetoder.
• Generell miljøterapi.
Ideelt sett burde de ansatte i teamet fått tilbud om videre/etterutdanning innenfor ett eller flere av disse feltene. Inntil dette blir avklart vil vi ta sikte på å delta på relevante kurs samt leie inn ekspertise ved behov.
Videre vil det være viktig å ha fokus på å forebygge skjevutvikling hos den enkelte tidligst mulig. Vi har tatt initiativ overfor begge ungdomsskolene for å delta i overføringsprosessen fra barne til ungdomsskole inneværende skoleår. Så langt har skolene meldt fra om til sammen 8 elever som kan være aktuelle for basisteamet blant neste års 8. - klassinger. Neste skoleår bør vi komme inn i denne prosessen enda tidligere, og muligens begynne å jobbe opp mot enkelte ungdommer/familier allerede i vårsemesteret i 7. klassetrinn. Å øke bevisstheten hos den enkelte klassestyrer ifh til å ta opp ungdom som har begynnende problematikk vil også være et virkemiddel for å komme tidligere inn. Et satsningsområde for oss er å ha økt fokus på jenter som sliter. Disse har ofte mer innadvendte uttrykk, og blir derfor ikke så synlige for omgivelsene som enkelte av guttene.
Vi har også en utfordring i forhold til de ungdommene/familiene med de største hjelpebehovene. Her er det ungdom med store psykiske problem som til dels invalidiserer hverdagen deres, ungdom med stor utageringsproblematikk både hjemme og på skolen samt 9
ungdom som lever i en vanskelig omsorgssituasjon. Vi ser at vi, i samarbeid med skole og PPT klarer å gi disse et begrenset skoletilbud. Dette er ungdom som vi må tenke annerledes ifh til. Flere av disse vil det være vanskelig å bygge strukturer rundt som vil vare etter at vi trekker oss ut. Disse ungdommene trenger tett oppfølging og struktur, og det er ofte vanskelig å mobilisere tistrekkelige ressurser hos foreldrene/nettverket. Et alternativ kan være at basisteamet jobber intensivt med disse ut ungdomsskoletiden. Det vil i tillegg være viktig med fokus på hva som er best for ungdommen, fortsatt lokale tiltak eller plassering utenfor hjemmet/behandling i psykiatrisk døgninstitusjon. Et annet moment er at disse få krever en stor del av våre samlede ressurser, noe som igjen fører til mindre tid til andre oppgaver/forebygging.
KONKLUSJON:
De nasjonale føringene som har kommet de seinere år vedr. utsatte barn og unge peker på behovet for økt satsning på nærmiljøbaserte- og tverretatlige tiltak. Regjeringen ønsker å stimulere utvikling av målrettede og samordnede forebyggende innsatser på lokalt plan og stimulere til økt samarbeid mellom lokale aktører. En ønsker tiltak for tidlig å kunne oppdage og hjelpe barn og ungdom som skulker skolen, bruker rusmidler eller som har andre atferdsavvik. Spesielt nevnes at det er viktig med videreutvikling av familie og nærmiljøbaserte metoder for å forebygge, dempe og behandle alvorlige atferdsproblemer hos barn og unge. Kristiansund kommune har etter vår oppfatning tatt disse utfordringene på alvor ved å opprette basisteamet.
Vi mener selv at vi så langt kan vise til gode resultater. Det blir derfor viktig for oss å videreutvikle de metodene vi har erfart er virksomme.
Ett hovedmål må være å videreføre prosjektet, også etter prosjektperiodens utløp i 2004. En må da vurdere om en skal utvide tiltaket, slik at en også kan jobbe mot barneskolene.
Kristiansund 03.06 2003
Are Andre Olsen
sosiallærer/basisteamet
10


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]