It is currently Thu Apr 25, 2024 3:40 pm



Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: Mobbing i skolen, et demokratisk problem.
PostPosted: Thu Aug 23, 2007 11:15 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
For tredje gang i forbindelse med denne kommunestyreperioden har lokalavisen hatt store oppslag om mobbing i skolen. Jeg har tidligere referert til holdningene i min egen gruppe. Denne kom på et svært beleilig tidspunkt, rette etter offisiell valgkamp-åpning. Kanskje vi endelig kan klare å sette forkus på noe betydningsfullt og samtidig sette press på de som kan gjøre noe med det. Vi får i det minste røyket ut holdningene rundt om, slik at vi vet hvor vi har dem.

Mobbing i skolen, et demokratisk problem.
Så skjer det igjen, at mobbingen i Stjørdalsskolene når førstesiden i lokalavisa. Vi leser om desperate foreldre som har kjempet lenge for å få en slutt på elendigheten. Enda en gang fortelles det om opplevelsen av å ikke bli tatt alvorlig, ja til og med aktiv motstand fra skolens side. Svaret fra skolene er alltid det samme. De har rutiner og opplegg for å bekjempe mobbing, og de beklager at foreldrene føler som de gjør.


Etter tidligere oppslag, har debatten dreid over på alt annet, enn det ansvar kommunen har for å sikre at innbyggerne blir tatt alvorlig, også i skolen. Det er de færreste som har motet til å velge Bladet. De fleste kjemper i det stille, mange våger ikke en gang å ta det opp med skolen. De frykter motstand og de har kanskje til og med opplevd å gå fra kontaktmøter med vondt i magen. Jeg er også viss på at det finnes unger der ute som går rundt og tror at de bør skamme seg for at de blir mobbet, slik som jeg gjorde.


Rektoren på Halsen ungdomsskole refererer til en undersøkelse som skal vise at denne skolen ikke er verre enn andre. Hva med å jobbe for å bli bedre? Dersom denne holdningen er representativ for våre skoler, er det på tide å stille høyere krav.


I forbindelse med Snoop Doggs opptreden på Hell-festivalen, var mine kollegaer i kommunestyret svært opptatt av signaleffekter. Hva slags signaleffekt tror dere det gir å la unger vokse opp i stadig påminnelse om hvor lite de er verdt, både for medelever og lærere? I samme slengen kan vi ta med de som likeledes vokser opp i troen på at det er lov å plage andre og alle de som lærer at det er greit å være tilskuer. Jeg håper inderlig at det nye kommunestyret og ikke minst den nye oppvekstkomiteen tar innover seg at vi står overfor et alvorlig holdningsproblem hos en del av kommunens ansatte, og at det er en politisk plikt å gjøre noe med det.

Anne Brit Raaen, Stjørdal.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Aug 26, 2007 12:15 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker
User avatar

Joined: Thu Jun 29, 2006 10:54 am
Posts: 181
  
Hvor og når er dette innlegget sendt? Er det kommet inn?

_________________
REDD BARNA VÅRE! Signer oppropet.
http://opprop.r-b-v.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]