It is currently Thu Apr 25, 2024 3:28 pm



Post new topic Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
 Post subject: Bable bable fra bv – men skolen melder mest
PostPosted: Mon May 21, 2007 5:08 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Mye bable-bable fra den barnefaglige i Alstahaug, om omsorgssvikt og andre udefinerte eller uanalyserte greier:

Folk sliter med å være foreldre

Hva med å stille spørsmålet hvorvidt familier sliter med et hyperaktivt, tullete barnevern som fortsatt tror de har greie på, selv om all evidens peker i motsatt retning.

Men spesielt interessant:
Brattli bekrefter også at mesteparten av bekymringsmeldingene til barnevernet kommer fra skolen.

Det er altså skolene som vil kvitte seg med problemer, ikke ved å ta rev i seilene når det gjelder skolens innhold og krav til oppførsel, arbeid, almindelig fornuft – nei, øyensynlig ved å velte skyld over på hjemmene.

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bable bable fra bv – men skolen melder mest
PostPosted: Mon May 21, 2007 5:44 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
MH Skånland wrote:


Lov om barneverntjenester fra 1993 gjør det mulig å plassere barn utenfor hjemmet uten at fylkesnemnda fatter vedtak om å overta omsorg for barnet. Plasseringen blir da kalt et hjelpetiltak.

Fra 1993 har tallet på barn som er plasserte i fosterhjem, som hjelpetiltak, økt fra vel 300 til vel 1.800 barn ved utgangen av år 2005.


Det som er interessant i artikkelen er at mange barn blir plassert i fosterhjem uten tvangsvedtak. Dette betyr at foreldrene mer eller mindre frivillig lar seg overtale eller presse til å gi fra seg barna. Kan årsaken være at foreldre føler at de ikke strekker til med alle de krav som stilles? Eller er årsaken at barnevernet har fått langt lavere terskel for å gripe inn og at foreldrene lar seg "motivere" til å akseptere hjelpetiltak i form av fosterplassering under trussel om at saken ellers vil bli oversendt til Fylkesnemnda? Det kan også trues med minimalt samvær dersom foreldrene ikke samarbeider.

Jeg synes uansett det er en skremmende utvikling. Terskelen for å pådytte foreldre såkalte "hjelpetiltak" er blitt uanstendig lav.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: minimalt samvær
PostPosted: Mon May 21, 2007 8:15 pm 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
Minimalt samvær trues det altid med uansett om barn bor hjemme eller under "frivillig" tvangsvedtak, mens bvt får gjøre ferdig sin 3 månders lange undersøkelse om omsorgsvikt til fylkesnemda.

Det virker i øvrig som denne akademiske barnverneren viser til tall i sin statestikk, og ikke har direkte kontakt med berørte familer og barn.

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon May 21, 2007 9:28 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Brattli bekrefter også at mesteparten av bekymringsmeldingene til barnevernet kommer fra skolen.



Her var det igjen, dette med at når skolene ikke klarer å gjøre det de skal, er det foreldrene som får skylda.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon May 21, 2007 10:22 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Anne Brit Raaen wrote:
Brattli bekrefter også at mesteparten av bekymringsmeldingene til barnevernet kommer fra skolen.



Her var det igjen, dette med at når skolene ikke klarer å gjøre det de skal, er det foreldrene som får skylda.


Jeg skjønner ikke helt hvordan de henger sammen i hodene sine. Vi foreldre får et par infotimer i året og har ingenting vi skulle ha sagt på skolen. Likevel har vi skylden for det ungene gjør der. :shock:

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue May 22, 2007 7:48 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
I et system der det er avmakten rår, ser vi oss om etter noen å skylde på. Syndebukk tror jeg det kalles.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Mistet sønen pga "gjeld"
PostPosted: Wed Jun 13, 2007 5:11 pm 
Offline

Joined: Fri Mar 16, 2007 12:46 am
Posts: 13
Leser idag at en topp utdanet mor mistet sønen sin pga arbeid?
Ut ifra innleg i Aftenposten idag se link:

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/ ... 834248.ece

Det kommer veldig klart frem at det er den vanlige metoden som BV bruker for å ta barna fra foreldre! uanset om de er rikke eller fatige resurs sterke eller resurssvake?
1. Det blir iverksat "Avlastnings hjelp"
2. Skolen blir engasjert fra bv om å vare med på spilet som bv arangerer
3. og sist så tar de barnet.

Dette oppleget virker meget kjent i ALLE tilsvarende sakker!
i tileg så er det brukt en advokat her i denne sakk som garantert jobber og er betalt av bv. Det er Adv. Gunnhild Lærum fra Lillestrøm. :twisted: .

_________________
Jeg tar gjerne loven i mine hender når det gjelder barna mine.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mistet sønen pga "gjeld"
PostPosted: Wed Jun 13, 2007 6:43 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
mastermind wrote:
Det er Adv. Gunnhild Lærum fra Lillestrøm. :twisted: .


Gunnhild Lærum var morens advokat. Mener du at hun er utpekt av barnevernet til å representere moren? Fritt advokatvalg er viktig for rettssikkerheten. Dessverre har barnevernet tatt fra foreldre denne retten ved å innføre lister over godkjente advokater som skal representere foreldre i Fylkesnemnda. Selv om man har god råd, slik som denne kvinnen, så har man visstnok ikke anledning til å velge advokat på egen hånd.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mistet sønen pga "gjeld"
PostPosted: Wed Jun 13, 2007 7:26 pm 
Offline

Joined: Fri Mar 16, 2007 12:46 am
Posts: 13
agrippa wrote:
mastermind wrote:
Det er Adv. Gunnhild Lærum fra Lillestrøm. :twisted: .


Gunnhild Lærum var morens advokat. Mener du at hun er utpekt av barnevernet til å representere moren? Fritt advokatvalg er viktig for rettssikkerheten. Dessverre har barnevernet tatt fra foreldre denne retten ved å innføre lister over godkjente advokater som skal representere foreldre i Fylkesnemnda. Selv om man har god råd, slik som denne kvinnen, så har man visstnok ikke anledning til å velge advokat på egen hånd.


Kort og godt kan jeg si jeg har personlig negativ opplevelse med denne advokaten, hvis jeg skal nevne en del av det hun gjør så blir lista veldig lang men jeg tar noen punkter:

Adv. Gunhild Lærum Leier torpedoer og kidnaper barnet i en skilsmise sakk hvor hun selv deltar i barne kidnapingen. mm.

2. Hvem er så torpedoer i sakker som dette: Kriminele som gir gjenytelser til denne advokaten og de risikerer ikke straf fordi de for imunitet fra advokaten sin.

3. Ringer du henne som motpart i sakken så anklager hun deg i retten med at du har truet henne på livet da kommer gjerne hennes adv. kolegær som vitner, Sansynligvis at vedkomende har sitet på fange til hverandre, og hun mister plutselig alle kontor nøkler for å fakke deg da har du plutselig blit en tyv mm.

Jeg har en "goood" erfaring med denne advokaten personlig, over en decenije....

_________________
Jeg tar gjerne loven i mine hender når det gjelder barna mine.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Advokat Gunnhild Lærum
PostPosted: Wed Jun 13, 2007 8:32 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
mastermind wrote:
Kort og godt kan jeg si jeg har personlig negativ opplevelse med denne advokaten, hvis jeg skal nevne en del av det hun gjør så blir lista veldig lang men jeg tar noen punkter:

Adv. Gunhild Lærum Leier torpedoer og kidnaper barnet i en skilsmise sakk hvor hun selv deltar i barne kidnapingen. mm.


Det er kanskje ikke så rart at "karrierekvinnen" tapte saken både i Fylkesnemnda og i Tingretten med en slik advokat. Lærum burde stå på listen over advokater som ikke kan anbefales, men det gjør hun ikke. Jeg vet om andre advokater som absolutt ikke er å anbefale som heller ikke står på den listen. "Karrierekvinnen" bør sterkt vurdere advokat-bytte dersom hun planlegger å anke til lagmannsretten, noe hun bør gjøre. Og videre til Høyesterett og videre til Menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg. Det går ikke an å frata et menneske sønnen fordi man påstår at vedkommende jobber for mye.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Et poeng
PostPosted: Wed Jun 13, 2007 9:15 pm 
Offline

Joined: Fri Mar 16, 2007 12:46 am
Posts: 13
Hvis man jobber for mye så tar de barna fra deg? hvis du ikke jobber så gjør de det samme????

Hva skal man gjøre? fines det noe sted i mellom de to å jobbe eller ikke?

Absolut å bytte advokat det kan hjelpe henne med å fremme sakken på en bedre og real måte og hvis hun ikke gjør det så taper hun garantert alle instanser.

_________________
Jeg tar gjerne loven i mine hender når det gjelder barna mine.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 13, 2007 10:15 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Tue May 22, 2007 9:37 pm
Posts: 87
Aftenposten skriver:
Quote:
Det var en delt Oslo tingrett som tvilte seg frem til at det er til guttens beste å begrense samværet med mor til åtte timer hver fjerde helg.

Mindretallet mente at moren fortjente en ny sjanse.


Til guttens beste å se sin mor hver fjerde uke? Fordi hun jobbet for mye? Hva i heite ... tenker disse menneskene på? Var mor slem mot gutten? Nei. Var mor voldelig? Nei. Var mor lite glad i gutten? Nei. Er dette grov omsorgssvikt?

Moren sier til og med at hun nå, takket være tilbakebetalt gjeld, ikke trenger å jobbe så mye og dermed kan være mer sammen med gutten. Det forhold som hun her framdømmes omsorg på grunn av er altså et forbigått stadium - uansett hvor hårreisende grunnen er.

Dette er det helt utrolig at ikke advokaten gjør noe med. Årsaken til (barnevernets definerte) omsorgssvikt er for mye jobb. Idet mor ikke jobber så mye er grunnlaget for påstått omsorgssvikt borte. Både tingrett og mors advokat burde ha vett nok til å påpeke dette.

_________________
Forøvrig mener jeg at Barnevernet bør brennes...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 14, 2007 8:27 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Angående Gunnhild Lærum så er hun selv karrierekvinne så det holder.
jeg vet ikke om hun har barn selv....

Ellers er jo dette et eksempel på Catch-22 situasjonen enslige foreldre er i. Det er galt om du ikke jobber og det galt om du gjør det. Jeg kjenner et tilfelle der mor først ble mistenkliggjort fordi hun ikke jobbet (fattigdomsbeskyldninger) og da hun fikk seg en jobb ble mistenkliggjort fordi hun ikke lenger kunne møte BV i arbeidstida - de tok det ene barnet hennes....

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 14, 2007 8:41 am 
Offline

Joined: Fri Mar 16, 2007 12:46 am
Posts: 13
""Angående Gunnhild Lærum så er hun selv karrierekvinne så det holder.
jeg vet ikke om hun har barn selv...."""


Hun har barn så klart.

_________________
Jeg tar gjerne loven i mine hender når det gjelder barna mine.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Barnevernet er tidstyver
PostPosted: Thu Jun 14, 2007 10:05 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Anne Brit Raaen wrote:
Ellers er jo dette et eksempel på Catch-22 situasjonen enslige foreldre er i. Det er galt om du ikke jobber og det galt om du gjør det. Jeg kjenner et tilfelle der mor først ble mistenkliggjort fordi hun ikke jobbet (fattigdomsbeskyldninger) og da hun fikk seg en jobb ble mistenkliggjort fordi hun ikke lenger kunne møte BV i arbeidstida - de tok det ene barnet hennes....


Bare det der at barnevernet forventer at foreldre skal møte dem i arbeidstiden, er helt hårreisende. De innkaller til møter og tror at foreldre ikke har annet å gjøre enn å sitte og snakke vås. Akkurat som om det er noe viktig å tulleprate med to åndssløve representanter for snylter-standen. Barnevernet forventer at foreldre og barn er disponible 24/7.

En familie som blir presset til å akseptere "hjelpetiltak" får det derfor mye verre. Barnevernet stjeler verdifull tid som foreldrene kunne brukt på barna.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]