It is currently Thu Apr 18, 2024 3:25 pm



Post new topic Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
 Post subject: Skolen – enda mer psyko-sosio-babbel
PostPosted: Fri Mar 30, 2007 9:45 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Vil ha sosionomer inn i skolen
Oslo (ANB): SVs Åsa Elvik vil ha sosionomer inn i skolen slik at lærerne kan få konsentrere seg om å være pedagoger.

Ja vel, ja, som om det ikke er nok fra før, med all verdens "sosiallærere" som avsporer fra det man egentlig skal på skolen: lære noe ordentlig, og forvandler den til oppbevaring og stakkarsliggjør og blåser opp naturlige livs-problemer og gnisninger til å bli "dype kriser".

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 30, 2007 11:21 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Jeg husker jeg satte pris på det avbruddet i traurigheten det var å få sitte på sosiallærerens kontor og være midtpunkt en hel time :)

Men min datter holdt på å komme i trøbbel på grunn av oppmerksomhetstrangen til en venninne. Hun la ut om at min datter brukte ekstasy og alt mulig. Det tok noen timer å klare opp i det og.

Og det som barna ikke er klar over er at alt registreres og kan brukes mot dem. Det skulle vært et minimum at de ble informert om det.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 30, 2007 2:48 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
 
Jeg skjønner godt det med å sette pris på. Men ikke alt vi setter pris på er bra for oss. Jeg tenker for eksempel på søte og fete kaker, god cognac, kaffe, saltmat og vin midt på natten .... det å reise på heisatur midt i semesteret istedenfor å forberede neste forelesning.

Det er et strev å lære seg ting, men det betyr ikke at skolen burde være fri for dette strevet, eller hva?

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 30, 2007 7:18 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Marianne skrev:

Quote:
Det er et strev å lære seg ting, men det betyr ikke at skolen burde være fri for dette strevet, eller hva?


Når en for lengst har gitt opp å få noe positivt ut av å tilbringe tiden i klasserommet, er det å sitte og snakke rundt en "stakkars" sosial-lærer etc. mye mer fristende.

Jeg kan ikke huske at jeg tok det alvorlig, men så ville jeg jo vekk fra skolen også. Å sitte på et kontor var bare nest beste løsning. Til og med å sitte og glo på rutebilstasjonen hele dagen var bedre.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Sosiomer i helsevesenet
PostPosted: Tue Aug 14, 2007 11:20 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
Gi oss legene tilbake!

Quote:
NORSK RUSOMSORG. Sosionomenes inntreden i rusomsorgen har fortrengt legen som gikk i skyttergraven sammen med sin pasient når abstinensene var på det verste.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 14, 2007 11:09 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Ja, du er inne på noe vesentlig.

Selv har jeg hatt kontakt med flere leger som har gitt meg god og realistisk feedback på mine antatte rusproblemer.

Men i journalene min står det også at jeg har vært misbruker, noe som fører til at jeg aldri får sterkere smertestillende enn paracet.

Men det er jo ikke noe problem, siden de fleste damer på min alder har paralgin forte i veska si. Blir det for ille må jeg vel ty til heroin.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Psykobabbel i skolen
PostPosted: Tue Sep 18, 2007 9:46 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
Joar Tranøy hadde for noen uker siden et kritisk innlegg om ADHD i Morgenbladet:
Pedagogene er problemet

Quote:
Bru­ken av ADHD-dia­gno­sen og Ri­ta­lin sett som kon­struk­sjon in­ne­bæ­rer at man spør hvem som de­fi­ne­rer og vur­de­rer bar­nas av­vik og livs­kva­li­tet. Ri­ta­lin­me­di­si­ne­ring av sko­le­barn ut­gjør en stør­re hel­het av so­sia­le, kul­tu­rel­le og øko­no­mis­ke fak­to­rer. Med idé­his­to­ri­ke­ren Mic­hel Fou­ca­ults makt- og disiplineringsperspektiver kan me­di­ka­li­se­rin­gen av sko­le­barn be­trak­tes som en ut­skil­len­de og ute­luk­ken­de prak­sis som ut­gjør en for­len­gel­se av sam­fun­nets ekskluderingsprosess – der bar­na un­der­kas­tes en kje­misk kon­troll. Den som kon­strue­rer normalitetsbegrepene får makt, og det er eks­pert­grup­per som in­ne­har den­ne mak­ten gjen­nom sin so­sia­le tek­no­lo­gi.

Be­stem­mel­sen av av­viks­be­gre­pet blir sta­dig mer fin­mas­ket: Klas­si­fi­se­rin­gen av av­vi­ket fore­går et­ter sta­dig nye ka­te­go­ri­er og skil­le­lin­jer. Det er sær­lig barn de nye dia­gno­se­ne er ret­tet mot. Blant dis­se er ODD (Oppositional Defiant Disorder), CD (Conduct Disorder) og OCD (Obsessive Compulsive Disorder). ODD gjel­der så­kalt trassykdom for barn i al­de­ren fem til seks år som er «ego­sen­tris­ke og nar­sis­sis­tis­ke». Si­den 1950-åre­ne har an­tall dia­gno­ser i de in­ter­na­sjo­na­le dia­gno­se­­syste­me­ne økt til mer enn det dob­bel­te.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Christian Beck
PostPosted: Tue Sep 18, 2007 9:52 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
Christian W. Beck mener at pedagogene alene ikke kan ta hele skylden for tvangsmedisinering av barn. Han er kritisk til den atferdterapeutiske tenk­ningen som har fått en renessanse i skolen.

Atferdstrening, sko­lens nye for­mål?

Quote:
For­ebyg­ging av psy­kis­ke li­del­ser for barn og ung­dom er vik­tig, men det må gjø­res uten at sko­len blir un­der­lagt det psy­kia­tris­ke og atferdspsykologiske uni­vers. Un­der­sø­kel­sen om sko­le­ele­vers psy­kis­ke atferd har et tvil­somt for­mål og en uak­sep­ta­bel me­to­de, og bør stop­pes.


Last edited by Rinna on Tue Sep 18, 2007 2:07 pm, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Reaksjon
PostPosted: Tue Sep 18, 2007 9:57 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
En psykolog forsvarer den adferdsterapeutiske tenkningen, og hevder at pedagoger som Beck ikke vet hva de snakker om:

Kunn­skaps­løs­het blant pe­da­go­ger


Top
 Profile  
 
 Post subject: Svar fra Christian Beck
PostPosted: Tue Sep 18, 2007 9:59 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
Quote:
Her ligger inntaket til forståelsen av atferdspsykologenes nye makt i skolen. Sosialteknologi med elevmapper, individuelle utviklingsplaner, nye teknologiske arkiver med mer er allerede fortutsetningen for en gjennomtrengende byråkratisk statlig makt med pedagogisk praksis. Atferdspsykologene er for tiden statens perfekte skoleekspertise. Elevproblemer blir forstått som individuelle atferdsproblemer, skolen unndras kritikk............

Den velutdannete middelklasse er i ferd med å forstå hva som skjer, mange sender ungene sine til små privatskoler. Den offentlig heldagsskole, kan ende opp som sosial ghetto for underprivilegerte elevgrupper med atferdstrening til sosialkompetanse som viktigste pedagogiske oppgave.



Skolens sosialteknologer


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 18, 2007 2:06 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
 
Dette var Beck på sitt beste.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 19, 2007 1:53 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Her er de siste innleggene i debatten:

Beskrivelsen er problemet

og psykologen fornekter seg ikke:

Elever blir ikke syke av å bli kartlagt

Men er det ikke sykt å "kartlegge" andre mennesker?

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Psykologen
PostPosted: Wed Sep 19, 2007 2:49 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
Psykologen som deltar i denne diskusjonen jobber i selskapet Dignus som selger psykologiske tester til bedrifter og til det offentlige. På deres nettside står det å lese:

Quote:
Dignus’ holdning til bruk av arbeidspsykologiske profilverktøy er at de må utføres av mennesker som har særskilt kompetanse på området. Heller enn at alle er sertifisert på en enkel test, har én av Dignus’ medarbeidere spisskompetanse på personlighetspsykologi og bruk av arbeidspsykologiske profilverktøy, og er sertifisert på de ledende og de beste verktøyene i markedet.


http://www.dignus.no/

Testing av landets skolebarn er en kontrakt i 100-millionklasse for disse sjarlatanerne. Her finnes det penger å tjene!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Psykologen
PostPosted: Wed Sep 19, 2007 2:54 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
Den samme psykologen forsøkte å prakke på arkitektur- og designhøyskolen en IQ-test som som han påstod ville "demokratisere" opptaksprøvene.

IQ-tester høyskolesøkere

Les pressemeldingen fra skolens rektor:

Quote:
Pressemelding fra Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo: Om ”IQ-test i opptaksprøve”

Flere presseoppslag i dagens aviser og nettaviser melder at AHO i år ”innfører intelligenstesting av studenter” som opptakskrav til skolen. Kilde bak denne nyheten er Psykolog Rolf Lindgren i selskapet Dignus. Lindgren gir samtidig sine høyst private oppfatninger av opptaksprosedyrene ved AHO, et system som han ikke kjenner til. Det er ikke inngått noen avtale med firmaet Dignus fra AHOs side. AHO har ingen planer om innføring av IQ test som del i sine opptaksprøver.

AHO foretar hvert år opptaksprøver i to trinn som grunnlag for opptak av totalt 75 studenter til sine to gjennomgående masterutdanninger med opptak i første år, Master i Arkitektur og Master i industridesign. Det første trinnet utgjøres av en hjemmeopptaksprøve som sendes inn i mai, mens trinn to er en skoleoppgave over to dager som ca. 200 utvalgte kandidater gjennomfører på skolen en helg i juni.

Opptaksprøvene er utformet for å teste søkernes visuelle og geometriske formforståelse, samt evne til kreativ og analytisk problemløsning. Det er tradisjon for at en av oppgavene er en logikkoppgave som tester søkernes evne til logisk tenkning og analytiske evner. Det er mulige forbedringer av denne siste oppgaven som er diskutert med selskapet Dignus. AHO har deretter valgt ikke å gjennomføre den prøven konsulenten har foreslått og har ingen formelle avtaler med selskapet.

Oslo 8.6.2006
Karl Otto Ellefsen
Rektor AHO


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 20, 2007 8:56 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Av og til kan en lure på om begrepet "utdanning" betyr nettopp det; at danningen er jaget på dør.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]