It is currently Fri Mar 29, 2024 10:03 am



Post new topic Reply to topic  [ 15 posts ] 

Produsererer den norske skolen skoletapere, slik den tyske lederen av PISA hevder?
Ja, tyskeren har rett 89%  89%  [ 8 ]
Nei, Djupedal har rett 0%  0%  [ 0 ]
Vet ikke 11%  11%  [ 1 ]
Total votes : 9
Author Message
 Post subject: Mener Norge aksepterer skoletapere
PostPosted: Fri Mar 16, 2007 6:07 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
- Jeg vil ikke si at den norske skolen skaper tapere, fordi det høres ut som noe en ønsker å gjøre, men jeg vil si at det norske skolesystemet aksepterer at noen elever blir tapere. Man klarer ikke å oppdage de som har problemer tidlig, og skolen klarer ikke komme med hjelpetiltak tidlig nok, sier lederen for de internasjonale skoleprøvene PISA, tyskeren Andreas Schleicher.

Vår hjemlige gluping Øystein Djupedalkontrerer: Nei, det gjør den ikke!

Kommentar: I Norge foretrekker vi å la barnevernet ta hånd om de skolesvake, for det er foreldrenes omsorgssvikt som er årsaken til at noen elever er svakere enn andre. Norge legger tilsynelatende stor vekt på egalitet, men samtidig produserer den norske skolen skoletapere på løpende bånd. Dette skyldes muligens at norske myndigheter nekter å innse at elever er forskjelllige og at de må ha undervisning tilpasset sine individuelle evner. Isteden forsøkes det å tilpasse alle elevene til det samme opplegget. De som faller utenfor får isteden "hjelp" av barnevernet, PPT og Bup.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mener Norge aksepterer skoletapere
PostPosted: Fri Mar 16, 2007 7:34 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker
User avatar

Joined: Wed Mar 01, 2006 10:40 pm
Posts: 58
Location: Oslo
agrippa wrote:
Kommentar: I Norge foretrekker vi å la barnevernet ta hånd om de skolesvake, for det er foreldrenes omsorgssvikt som er årsaken til at noen elever er svakere enn andre.


Dette mener barnevernet ja.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 16, 2007 8:25 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
jeg vet om en mor som fikk beskjed fra en representant for den lokale PPT-"tjenesten" at noen måtte jo være dårligst også, dersom andre skulle være gode. Dette skulle liksom være en trøst når datteren ikke fikk adekvat hjelp til å klare skolen bedre.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mener Norge aksepterer skoletapere
PostPosted: Fri Mar 16, 2007 10:55 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
tortilla wrote:
agrippa wrote:
Kommentar: I Norge foretrekker vi å la barnevernet ta hånd om de skolesvake, for det er foreldrenes omsorgssvikt som er årsaken til at noen elever er svakere enn andre.


Dette mener barnevernet ja.


Ja, det er for all del ikke min mening!

Det er interessant å merke seg at Tyskland som tradisjonelt har hatt et strengere skolesystem enn Norge, har mindre sosiale skiller i skolen som følge av at noen barn kommer fra hjem med bøker og andre ikke. Det er skolens oppgave å tilføre barna kunnskap, ikke foreldrenes. I Norge har jeg inntrykk av at altfor stor vekt legges på foreldrenes innsats. De foreldre som ikke hjelper barna med leksene blir nærmest beskyldt for omsorgssvikt. Men det er skolen som skal ha ansvaret for leksehjelp, ikke foreldrene. Når det er sagt er jeg ikke tilhenger av heldagsskole. Jeg synes det blir for lite fritid for barna, og har sterkt i minne hvor glad jeg var da skoleklokken ringte ut for siste gang om dagen.

Isteden for å satse på gode lærere, bruker Norge masse ressurser på spesialpedagogisk tjeneste og lærere som knapt kan mer enn elevene. I tillegg blir elever diagnostisert med ADHD. I enkelte skoleklasser kan tilnærmet halve klassen ha diagnosen ADHD. Disse elevene blir så dopet ned med amfetaminlignende preparater. Det sies at de ikke kan lære uten å ta disse psykotrope medikamentene. Alt ansvar legges på foreldrene og elevene mens skolen går skyldfri.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 17, 2007 11:49 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Det er akkurat de samme mekanismene som gjelder i skoleverket, som i barnevernet og over alt ellers.
Hadde det ikke vært for de umulige barna og deres håpløse foreldre, hadde dette vært en god arbeidsplass....

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 17, 2007 12:12 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
Quote:
Hadde det ikke vært for de umulige barna og deres håpløse foreldre, hadde dette vært en god arbeidsplass....


Hehe, minner om "Hotell i særklasse" (Fawlty Towers). John Cleese har fortalt i et intervju at det er basert på et virkelig hotell i Torquay, hvor verten tydelig viste, ved hver eneste henvendelse om hvert eneste spørsmål (om de hadde rom, når spisetidene var, om drosje kunne skaffes) at hotellet ville vært fint å ha hvis det ikke var for alle disse gjestene.

Kanskje i bunn og grunn en almen reaksjon, det der, som noen tillater seg å la vokse ubegrenset, fordi ingen setter dem på plass:"Min arbeidsplass er til for meg! Og jeg vil ha fred og være fri for ubehagelige eller vanskelige henvendelser, og så har jeg krav på god lønn!"

  
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Last edited by MH Skånland on Sat Mar 17, 2007 12:22 pm, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 17, 2007 12:17 pm 
Offline
User avatar

Joined: Mon Nov 27, 2006 11:41 pm
Posts: 40
Og det værste av alt er at skolen faktisk fabrikerer problemer på barnet. Har fått dokumenter i fra skolen som dokumenterer usanheter om barnet. De dokumentene følger barne videre, og bygger grunnlaget for en diagnose. Så skolen opererer desverre på lik linje som Bv.

Dette er min erfaring og kan dokumentere dette. Men vet ikke om det er slik over alt?

Og ved at de har problembarn får de ekstra penger og ekstra lærer/assistent. Føler at skolen bruker dette bevist for å få kloa i dette.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Norge flyter på oljen
PostPosted: Sat Mar 17, 2007 9:57 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
Norge flyter på oljen, hadde det ikke vært for den, så hadde Norge vært regnet som en ubeboelig steinrøys.

Og jeg tror jeg har samtlige problemer som kan nevnes med en skole i min sak.

Skolen er ansvarsfraskrivende så det rekker i lange baner. Og lærernes synspunkt er sånn: "Hvorfor skal jeg være elevens rådgiver, jeg er lærer!"

De er bare interessert i å pløye seg gjennom pensum og driter oppi alle de elevene som faller utenfor.

Og ppt og bup er synonymt med barnevern nå til dags. Og alle diverse problemer som elevene har på skolen skyldes dårlige foreldre.

Og dess mer barnevern vi får inn i skolene, dess verre vil det gå med elevene og konsentrasjonen og læringen. Og flere og flere barn kommer i fosterhjem, og og og hva blir det av dem da? Stakkarsene?

Svar på spm: Ja.

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 18, 2007 3:26 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
jeg har en venninne som er lærer, hun har som oppgave å være "renovatør" - hun skal ta seg av de barna som ikke "passer" - dvs. gammeldags spesial undervisning. Hun tar dette alvorlig og leker ikke skole.
Det som er pussig er at etter kort tid ble hun så populær at de andre elevene også ber om å få være med. Dette har ført til misnøye blant de andre lærerne, og derfor blitt et problem hun ikke vet hvordan hun skal håndtere.

En annen lærer jeg vet om som nøt den samme populariteten ved å ta oppgaven sin alvorlig, valgte å slutte siden det førte til at hun ble uglesett i kollegiet.

Ellers er tradisjonen at de "håpløse" elevene må ta til takke med de mest ubrukelige lærerene - se "ungdommens råskap" av M. Olin.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 18, 2007 3:39 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
De to bør umiddelbart starte "Anne Brits venninners lekse-klubb".

De kan ikke kalle det "skole", for da får de regjeringen og alle andre på nakken – private skoler vil de ikke vite av. Heller ikke vil de vite av hjemmeundervisning, så det er så forbudt så forbudt for alle andre enn barns egne foreldre å drive, og selv disse kommer i bv's søkelys fort vekk.

Hvordan de to skal få til smør på brødet og salt på maten for å gjøre noe sånt, vet jeg ikke. Det er det som er problemet. Det blir kanskje lønn først i himmelen, ikke her på velferds-jorden.

Men det var sabla gøy å høre om det!

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 18, 2007 3:58 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Marianne skrev:

Quote:
De to bør umiddelbart starte "Anne Brits venninners lekse-klubb".


Jeg har fabulert litt i samme retning :wink:
men de bor 50 mil fra hverandre.

Jeg jobber med saken.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 18, 2007 5:41 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Det var en avstand. Da foreslår jeg at Arild lar dem få gratis plass i sitt jetfly som han bruker til å fly hit og dit og ha møter med måneds-juryen med. Selv om han reiser mye, står flyet uvirksomt der oppe i Mosjøen ganske ofte også. Disse dødperiodene bør kunne utnyttes. Hvofor ikke søke Røkk om støtte til flybensin?

Jaja, jeg er visst i det uvettige hjørnet. Jeg skal slutte nå.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 18, 2007 6:21 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
:shock: Du kan da ikke love bort MITT jetfly!! :roll:

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Dårlige lærere gir dårlige elever
PostPosted: Sun Mar 18, 2007 7:26 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Anne Brit Raaen wrote:
Ellers er tradisjonen at de "håpløse" elevene må ta til takke med de mest ubrukelige lærerene - se "ungdommens råskap" av M. Olin.


Jeg har ikke sett filmen, men jeg kan levende forestille meg at det er slik det er - at de dårligste elevene må ta til takke med de udugeligste "lærerne". Det trenger ikke en gang være lærere, ulike ufaglærte assistenter benyttes, etter hva jeg har hørt.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 20, 2007 9:50 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Agrippa skrev:

Quote:
Det trenger ikke en gang være lærere, ulike ufaglærte assistenter benyttes, etter hva jeg har hørt.


Det er først og fremst av "renovasjonshensyn" at disse barna taes ut av klassen. De er jo per definisjon klassifisert som håpløse og blir behandlet deretter. Og som jeg siterte tidligere, skal noen lykkes i dette systemet, må noen mislykkes! Og det er ingen grunn til å bruke ressurser på dem!
Kan en sette de antatt minst matnyttige lærerene sammen med dem, desto bedre! To fluer i en smekk!
Av og til forregener de seg, og det viser seg at læreren er dyktig (venninna mi er nyutdannet, godt voksen og med dårlig helse). Hun skulle i utgangspunkete være så godt som ubrukelig.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]