MH Skånland wrote:
Denne gangen synes jeg avstemningen mangler et alternativ.
Det er nemlig ikke skoleplikt i Norge. Det er plikt til å gi og motta opplæring, men ikke til å få den gjennom skolegang. Det er en forskjell mellom å ikke sende sitt barn på skolen, og på å ikke sørge for at barnet får undervisning så det lærer seg å lese, skrive, regne, og rimelig mye i forskjellige basale fag.
Veldig interessant. Om noen har noen internettadresser rundt skoleplikt kontra undervisningsplikt, vil jeg være glad.
MH Skånland wrote:
Hvis barnet ikke er mentalt handikappet eller av andre legitime grunner er helt avskåret fra å kunne motta undervisning, og foreldrene holder barnet borte fra undervisning slik at barnet blir analfabet, så må noe ganske riktig gjøres. Da får vel barnevernet fighte litt med foreldre som kjefter og smeller, eventuelt med en form for tvang, med hjelp av politi, sørge for at barnet regelmessig blir hentet til undervisning, men fremdeles unngå å bryte barnets kontakt med foreldrene.
Det er vel aldri for sent å lære. Med litt "spesialbehandling" hadde vel 14-16 år gamle tenåringer lært det elementære på 3 år? Ellers er jo voksenopplæring en mulighet.
MH Skånland wrote:
At det kan være en vanskelig oppgave for et barnevern, kan være, men det er nettopp slike oppgaver de skulle ta seg av. Lette oppgaver klarer foreldre og andre på egen hånd (mens barnevernet forkludrer også disse).
Det er vel bare å ansette noen mennesker med store evner til motivering og så gitt barna tilrettelagt undervisning utenom vanlig skole. Det ville vel løst storparten av problemene.
Ellers savner jeg noen som kan tilpasse seg denne gruppens OG disse individenes kultur og tenkning. Fra den synsvinkelen må problemen gripes.
Legitimerer man en type moralsk tvang er det vanskelig å nekte en annen. Subjektivitet blir garantert utnyttet av maktpakk.