It is currently Thu Mar 28, 2024 10:47 pm



Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: BUP og barnevern
PostPosted: Fri Jan 12, 2007 4:25 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Det nyeste innlegget til Sol Simensen i gjesteboken er meget relevant her, og jeg har en liten kommentar angående BUP og samarbeid mellom forskjellige etater, noe i tillegg til admin's bemerkning i gjesteboken.

Kan ikke Sol kopiere inn innlegget her, eller kan Arild få hennes tillatelse til å gjøre det?

Det egner seg kanskje til litt debatt, men i gjesteboken har man ikke den muligheten.

Marianne

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Her er kopien.
PostPosted: Sat Jan 13, 2007 12:26 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:52 am
Posts: 203
Dette er kopiert fra gjesteboken. Meldningen er fra Sol Simensen.

Quote:
hei igjen. tror kanskje noen har misforstått meg, fått endel pes på vgnett. har hatt mine bedritne runder med barnevernet, bl.a ble lovet lang flytteprosess, ungene ble flyttet tre dager etter, på 17 mai, som også er min sønns bursdag. så er ikke udelt positiv, nei. det jeg har ment er at pr. dags dato er jeg ikke i en situasjon hvor jeg kan ta meg av tre unger, minsten bor hos meg, men har rett og slett hverken økonomi, eller nettverk til det. ikke har jeg familie heller. de to som er bortplassert har adhd, og bup her på steinkjer er ikke fryktelig behjelpelig. selvfølgelig ønsker jeg å ha ungene mine her, men hensynet til dem veier tyngst. men vær så snill, ikke sett meg på spam lista for det. vil i samme slengen advare MOT bv på steinkjer, da i særdeleshet torill ertsås og marie finstad. torill brøt seg nærmest inn til meg med en student på slep, braste inn i soverommet hvor ungene sov formiddagsdupp. har de lov til det? marie finstad har ikke evner til å si et sant ord. hun har heller ikke utdanning innen bv, men ble ansatt på en tid da det var mangel på folk. fosterforeldrene til ungene kan jeg ikke si noe negativt om. saksbehandleren jeg har nå, er ok, hun sier iallfall ikke en ting og gjør noe helt annet. men klart, kunne man gå tilbake i tid, hadde jeg aldri ringt og bedt om hjelp selv. men jeg visste ikke hvordan det fungerte.
Admin reply: Hadde samfunnet gitt deg like mye penger - titusenvis av penger i måneden - som fosterforeldrene, så hadde du kunnet ta deg av dem på en mye, mye enklere måte. Samfunnet STJELER barn istedet for å støtte den som har barna. Det er et grovt overgrep mot deg!

--------------------------------------------------------------------------------

Jeg synes det er betenkelig at en mor ikke heller kan få den hjelpen hun trenger. At penger skal være avgjørende for at hun skal kunne ha barna hos seg vitner om et ufølsomt samfunn.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Barnevernet sett fra BUP
PostPosted: Thu Mar 29, 2007 12:33 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
Denne artikkelen er en respons til et innlegg der en fra barnevernet tidligere hadde foreslått sammenslåing av BUP og barnevernet.

Artikkelforfatteren har lite til overs for forslaget, og har mange kritiske bemerkninger om barnevernets metoder. F.eks. følgende avsnitt:

Quote:
BARNEVERN KAN MANGE GANGER FRAMSTÅ først og fremst som et kontrollorgan, og det kan prege samarbeidet med familiene. Det er ikke uvanlig at familier kan ha store samarbeidsproblemer med barnevernet, men har et langt bedre forhold til BUP. En evt. sammenslåing vil innebære at BUP kan bli oppfattet som barnevernets forlengede arm. Det vil skje på bekostning av frivillighet og samarbeid.


Skepsisen til barnevernets metoder er tydeligvis stor også i andre etater. Jeg undres om det finnes folk som anmelder saker til barnevernet fordi de har meldeplikt, men ikke ut fra en overbevisning om at barnevernet faktisk kan hjelpe ungdom eller familier.


Kilde:
Sammenslåing ingen løsning


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 29, 2007 2:39 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Sol Simonsen angriper barnevernsofre selv på VGD og opphøyer det såkalte barnevernet. Hun har ikke noe på r-b-v.net å gjøre. Men TEMAET om at man bruker svære summer på å ta barna, i stedet for å hjelpe familiene, er svært aktuelt på r-b-v.net.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 29, 2007 8:19 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Arild skrev:

Quote:
Sol Simonsen angriper barnevernsofre selv på VGD og opphøyer det såkalte barnevernet. Hun har ikke noe på r-b-v.net å gjøre


Er det ikke lov å komme på bedre tanker heller nå da?:wink:

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 29, 2007 9:31 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Er hun aktiv mot bv-ofre på vgd NÅ ? Eller ligger det tilbake i tid? Det har vel en viss betydning?

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 01, 2007 9:51 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Tue Oct 10, 2006 11:54 am
Posts: 224
Location: ei lita bygd på vestlandet
Sitat:
BARNEVERN KAN MANGE GANGER FRAMSTÅ først og fremst som et kontrollorgan, og det kan prege samarbeidet med familiene. Det er ikke uvanlig at familier kan ha store samarbeidsproblemer med barnevernet, men har et langt bedre forhold til BUP. En evt. sammenslåing vil innebære at BUP kan bli oppfattet som barnevernets forlengede arm. Det vil skje på bekostning av frivillighet og samarbeid.

I praksis har dette allerede skjedd. Sakte men sikkert har barnefjernet sneket seg inn i korridorene til BUP. BUP betyr Barne og Ungdoms-Psykiatri som de senere år har fått en ny og litt annen betydning enn hva folk flest tror. Tidligere søkte folk hjelp der av fagfolk men nå må man ha hjelp av profesjonelle etter å ha hatt ett par timer der fordi "behandleren" gjør en syk. Hvem er da disse "fagfolk" som de senere år har sneket seg inn? Jo disse består i hovedsak av bv-pedagoger,sosionomer og pedagoger med ei og anna helsesøster innimellom. Det er også ei feiloppfatning blandt folk flest at "helsesøster skal ivareta barnets og familiens helse". Dette er i virkeligheten videreutdanning i barnefjerning og barnefjernsgalskap. Også på dette området er Kristiansund en foregangskommune som så ofte ellers i denne galskapen og har igjennom mange år brukt innbyggerne i kommunen som en slags prøvekaniner i barnefjernsmetoder.
Ansatte på BUP de senere år og hva de har jobbet med tidligere/utdannelse:

Kåre Williamsen-sosialleder i Frei, sosionom
Synnøve Lilleby-Averøy, Frei, bv.-pedagog
Are Andre Olsen- bl.a Kristiansund,bv-pedagog
Helena Havnen-Kristiansund,Frei, sosionom
Wencke Sørbye-bl.a Kristiansund, helsesøster
Gerd Lægreid-bl.a Averøy,Kristiansund, pedagog

DØR TIL DØR TJENESTE :twisted: :http://216.239.59.104/search?q=cache:9emeQ33EsVgJ:www.kristiansund.no/system/229/dokument/2005/21.06.05_byst_statusi.pdf+bup+i+kristiansund&hl=no&ct=clnk&cd=77

BASISTEAM OG RUS:http://216.239.59.104/search?q=cache:ZD-D_LJ6m54J:www.mnk-rus.no/files/documents/midt-norsk_rusinfo_-_nr3-2006_-_nyhetsbrev_fra_mnk-rus.pdf+bup+i+kristiansund&hl=no&ct=clnk&cd=62


BUFETAT:http://216.239.59.104/search?q=cache:XBWs-Js7BtAJ:www.rus-midt.no/upload/19485/Prosjektrapport%2520rus-psykiatri.doc+bup+i+kristiansund&hl=no&ct=clnk&cd=57

BARNEFORSKNING:http://bus.allforsk.ntnu.no/aarsmelding02.htm

BUP og MARTE:http://www.martemeo.no/default.asp?k=3&id=302

Det er også ei samrøre av alle mulige slags grupper som samarbeider,f.eks BASISTEAMET:http://www.mnk-rus.no/informasjon.asp?page=3271&item=22359,1&lang=1

HER ER DE SOM ER MED I GALSKAPEN: PERSONALSITUASJONEN: Sosiallærer Are Andre Olsen begynte i stillingen 01.03.2002 (50 % stilling), 01.04.2002 (100 % stilling). Er ansatt i hele prosjektperioden. Miljøterapeut Johny Helseth begynte i stillingen i januar/februar 2002. Er ansatt i hele prosjektperioden. (100 % stilling) Miljøterapeut Liv Karlsvik begynte i stillingen 17.01 2003. Svangerskapspermisjon før dette. Er ansatt ut prosjektperioden i 100 % stilling. Er innvilget 20 % omsorgspermisjon. Tarjei Moen var engasjert som vikar for Liv Karlsvik i perioden 12.08. 2002 – 24.01.2003. Lars Meek Hansen, barnevernkonsulent, har jobbet i teamet ca. 50% i hele prosjektperioden. Trude Jonassen, barnevernkurator, jobbet i teamet frem til medio Juni 2002. Hun avviklet ferie og var sjukmeldt frem til hun gikk ut i svangerskapspermisjon fra oktober samme år. Hun er innvilget permisjon frem til 14.10.2003. Catrine Waagbø er ansatt som barnevernkurator i engasjement for Trude Jonassen i perioden 15.07.2002 – 30.09.2003. Hun jobber ca. 50 % i teamet i denne perioden. Wenche Sørby, helsesøster ved Langveien ungdomsskole deltok i teamet frem til sommeren 2002 inntil hun sluttet i stillingen. Sølvi Normann, ny helsesøster ved Langveien har deltatt i teamet siden skolestart høsten 2002. Brynhild Hesthamar, helsesøster ved Nordlandet ungdomsskole har deltatt i teamet siden oppstart våren 2002.

http://216.239.59.104/search?q=cache:XR ... =clnk&cd=7

SAMRØRE ELLER EGGERØRE......? Foretrekker det siste!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]