It is currently Fri Mar 29, 2024 12:21 am



Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Norge degradert til B-status i FN
PostPosted: Sat Dec 01, 2012 9:30 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Det har vært svært lite medie-oppmerksomhet rundt varslet degradering av Norges nasjonale institusjon for menneskerettigheter fra A- til B-status.

ABC Nyheter 01.12.2012; Norge degradert av FN.

Siterer:
"Så snart dette vedtaket fattes mister Norge sin A-status, og rykker ned til B-status, en degradering som får konsekvenser for norsk innflytelse. "

"En B-status i FNs organer innebærer ifølge Butenschøn at Norge ikke vil ha talerett overfor FNs ulike overvåkingssorganer. Norge kan heller ikke påta seg eller få tillitsverv. "

"Blant de gruppene i samfunnet som ikke har et godt menneskerettighetsvern i Norge i dag fremhever Butenschøn pasienter i tvungent psykisk helsevern, minoritetsgrupper, flyktninger og asylsøkere, barnevernsbarn, innsatte i fengslene og andre steder der mennesker er under myndighet av andre. "

"En B-status setter Norge på samme formelle nivå som land som Tsjad, Bulgaria og Tadsjikistan, skriver Morgenbladet.

Butenschøn mener det er et paradoks at Norge profilerer seg som en forkjemper for menneskerettigheter, og ikke selv greier å få på plass en fullt akkreditert nasjonal institusjon.

- Det betyr ikke at Norge generelt vil oppfattes som et land som ikke overholder menneskerettigheter, men at Norge i mindre grad fremstår som et forbilde for andre, sier han. "


Klart og tydelig.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: FN fratar Norge status som menneskerettighetsnasjon
PostPosted: Sun Dec 02, 2012 12:28 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
Jeg vil legge ut flere steder på nett følgende:

FN fratar Norge status som menneskerettighetsnasjon

Som ventet fortier norsk media at Norge har dummet seg ut for hele verden. Jeg kan ikke tolke den årelange ignoransen vi finner i media på annen måte enn at media er FOR Norges brudd på menneskerettighetene. Det er en politikk media har tro på, og velger formidle til det norske folk, framfor å informere.

En av flere årsaker til FNs handling er det såkalte barnevernet. En annen årsak er psykiatriens muligheter for maktmisbruk og -overgrep.

Hans Bauge kommenterer i en av de ytterst få og gjerne små aviser som aktivt kritiserer Norges menneskerettighetsbrudd.

Endelig har FN oppdaget at Norge har i lengre tid skjult for dem at Norge driver samme sporten (menneskerettighetsbrudd. Undertegnedes kom.) selv, til og med tortur regelen bryter Norge mot. Altså EMK Art. 3. Barn blir fratatt foreldrene, kun fordi de ikke har nok penger, uforskyldt.

http://sfm.no/Arkiv-2012/Art-Des-2012/0 ... -Norge.htm

Jeg siterer fra Abcnyheter.no og Morgenbladet:

Blant de gruppene i samfunnet som ikke har et godt menneskerettighetsvern i Norge i dag fremhever Butenschøn pasienter i tvungent psykisk helsevern, minoritetsgrupper, flyktninger og asylsøkere, barnevernsbarn, innsatte i fengslene og andre steder der mennesker er under myndighet av andre.

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2012/1 ... dert-av-fn

– Hva innebærer B-status i FNs organer?

– Først og fremst at vi ikke har talerett overfor FNs ulike overvåkingsorganer. Da FNs menneskerettighetsråd ble dannet i 2006, fikk de A-akkrediterte nasjonale institusjonene formell talerett, noe de også har i enkelte konvensjonsorganer. Med B-status har vi ikke lenger stemmerett i det internasjonale nettverket, og kan ikke påta oss eller få tillitsverv.

(...)

– FN setter oss på samme formelle B-nivå som land som Tsjad, Bulgaria og Tadsjikistan.


http://morgenbladet.no/samfunn/2012/norge_degradert

Mer fra Samfunnsmagasinet:

Selv om barnevernet breker om andre ting som de får medhold i fylkesnemnda og at de fjerner ungene før foreldrene får sjansen til å gjøre noe med det. Ja, dette bryter mot samme kommisjon Art. 8. Så kommer FN endelig og degraderer Norge fra foreløpig kategori A til B. Det betyr at Norge ikke lenger har stemmerett og at Norge kan brøle så mye de vil, for det er ingen lenger som skal ta noe hensyn til det.

Ytringsfrihet eksisterer ikke i Norge. Ingen kan komme og vise sin misnøye om det er noe galt i Norge, for det er ingen riksdekkende medier som vil ta i slikt. Her kan det virke som de indirekte har fått munnkurv. Der i gården påstår de at man må tenke på vær varsom plakaten.


http://sfm.no/Arkiv-2012/Art-Des-2012/0 ... -Norge.htm

Miljøet rundt BarnasRett.no, GFSR (rettet) og forumet jeg driver, har vert med å tipse FN om det såkalte barnevernet, i denne rapporten:

http://www.crin.org/docs/critical-comme ... d-2008.pdf

Nå trengst det at verdenssamfunnet forholder seg til at adskillelse foreldre og barn er grusom tortur for barn og foreldre. I milliardlandet India har f.eks mange skjønt det. Da kan man få forståelse for at mennesker (individer som må ansvarliggjøres!) i Norge torturerer andre mennesker - barn og voksne.

Konsekvensen av en slik realitetsorientering, er at myndigheter kan "tvinges" til å tenke "nytt" med hensyn til barnevern. Skjønt tanker som har fulgt mennesket i alle tusen år er ikke nye. Kun for Stoltenberg & co, tunghørt media og et barnevernet langt ute på jordet.
-rom-

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Norge degradert til B-status i FN
PostPosted: Sun Dec 02, 2012 10:15 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
 
Det er glimrende at barnevernsbarn er med blant dem som nevnes. Riktignok, mistenksom som jeg er, kan jeg tenke meg at norske myndigheter som vanlig vil vri dette til at det skyldes at disse ikke "får nok hjelp". Altså enda mere barnevern.

*

Det nevnes innsatte i fengsler. Norge har gjentatte ganger fått kritikk fordi særlig varetektsfanger holdes for mye og for lenge i isolasjon. Isolat er sterkt nedbrytende, et menneske kan knekkes fullstendig av det. Noen få mennesker klarer å leve som einstøinger som bor langt fra folk og sjelden ser andre. Men selv når man er fri og har valgt det selv, er det ikke mange som klarer det helt. Når man er fange, er det nok enda verre.

Dette er ikke uten betydning for oss som har oppmerksomheten rettet mot barnevernet. Når barn tas fra foreldrene, er det i de aller fleste tilfelle mot deres vilje. De er dermed under tvang, og utsettes ikke sjelden for innelåsing. De isoleres ihvertfall fra alle de er glad i, kjenner, og føler trygghet og frihet sammen med. De er jo reelt fanger; barnevernet bestemmer alt av viktighet. Barn som protesterer, blir overhørt. En god del plasseringer på institusjon ligner på varetekt: rom som er omtrent tomme for møbler, ingen av barnets egne ting, ikke lov til å gå ut, gå til venner, gå hjem, snakke fritt med hvem de vil. Tvang til å underkaste seg "terapi".

May-Helen Molvær Grimstad (KrF) er en politiker som tidligere var leder av barne- og familiekomitéen på Stortinget. Hun ville at barnevernet skulle bruke mye mere innelåsing for å hindre at barn og unge flyktet og dermed unndro seg barnevernets eller fosterpersonenes "omsorg".

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Norge degradert til B-status i FN
PostPosted: Sun Dec 02, 2012 3:09 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
For å konkretisere, siteres fra oppslag i Morgenbladet 29. nov 2012, faktarute:

"Nils Butenschøn, direktør ved Norsk senter for menneskerettigheter, fikk denne uken bekreftet at FN degraderer akkrediteringen for Norges nasjonale institusjon for menneskerettigheter fra A- til B-status.

Norsk senter for menneskerettigheter har siden 2001 hatt status som nasjonal institusjon i Norge. Sentret vedtok i fjor å avvikle denne delen av virksomheten, men ikke før en ny institusjon står klar.

125 medlemsland i FN har etablert nasjonale institusjoner, og om lag to tredeler av dem følger de såkalte Paris-prinsippene, som gir A-status.

Paris-prinsippene sier blant annet at en nasjonal institusjon skal fremme respekt for menneskerettighetene, være forankret i lov, fristilt fra staten og et uavhengig overvåkingsorgan.

Det er det enkelte lands myndigheter som skal tilrettelegge for at landet får en uavhengig nasjonal institusjon i tråd med Paris-prinsippene.

I Norge ligger ansvaret i Utenriksdepartementet, utenriksminister Espen Barth Eide har ikke ønsket å kommentere saken overfor Morgenbladet.


Ansvaret ligger altså i Utenriksdepartementet. Menneskerettigeheter er noe som gjelder i utlandet.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Norge degradert til B-status i FN
PostPosted: Sun Dec 02, 2012 5:00 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
MH Skånland wrote:
 
Det er glimrende at barnevernsbarn er med blant dem som nevnes. Riktignok, mistenksom som jeg er, kan jeg tenke meg at norske myndigheter som vanlig vil vri dette til at det skyldes at disse ikke "får nok hjelp". Altså enda mere barnevern.

Ja, det må vi regne med.

mater familias wrote:
Ansvaret ligger altså i Utenriksdepartementet. Menneskerettigeheter er noe som gjelder i utlandet.

Sier mye...

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FN fratar Norge status som menneskerettighetsnasjon
PostPosted: Mon Dec 31, 2012 3:54 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
Jeg skrev feil.
Arild Holta wrote:


Miljøet rundt BarnasRett.no, NKMR og forumet jeg driver, har vert med å tipse FN om det såkalte barnevernet, i denne rapporten:

http://www.crin.org/docs/critical-comme ... d-2008.pdf



Jeg ser jeg har skrevet NKMR istedenfor GFSR. Typisk meg å surre forkortelser sammen. Det er en del av min dysleksi. Irriterende er det at jeg ikke klarer å unngå slike feil.
-rom-

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Norge degradert til B-status i FN
PostPosted: Thu Jan 17, 2013 12:20 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Feb 08, 2012 12:39 pm
Posts: 54
Det komiske med at riksdekkende media ikke skriver noe om dette, men derimot kan slå fast at rettstaten er norsk, noen dager etterpå, er jo i seg selv påfallende.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks ... 61004.html

Seriøst, tror egentlig journalistene at hele det norske folk er hjernedød?

Det er dessverre omtrent som å leve i et dårlig eventyr, det å være beboer av dette påstått "verdens beste land".

Jeg kan bare fortelle, det ulmer, det ulmer.

_________________
Kjemp for alt hva du har kjært, dø om så det gjelder!
Da blir livet ei så svært, døden ei heller!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]