It is currently Thu Mar 28, 2024 6:21 pm



Post new topic Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: FN gir Norge stryk
PostPosted: Mon Jan 01, 2007 6:38 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
Kritikk fra FN angående barnevern fikk i kjent stil en liten notis i norsk media:

FN gir Norge stryk

For alle interesserte, har jeg funnet dokumentet fra FNs komité for barns rettigheter.

Pdf-versjonen finnes her:
Concluding observations : Norway. 21/09/2005

Merk: Lenken er til sluttrapporten fra 2005. I Nettavisen-artikkelen rerfereres det til en tidligere, formodentlig uferdig, rapport.

FN-organet er klar i sin dom, som følgende utdrag fra dokumentet gjør klart:

Children deprived of their family environment
23. The Committee is concerned at the number of children who have been removed from their families and live in foster homes or other institutions. In this regard, the Committee notes the State party’s willingness to review its practices concerning the removal of children from their family environment.
24. The Committee recommends that the State party take measures to address the causes of the rising number of children who are removed from their families, including through adequate support to biological parents. The State encourages the State party to give priority to protecting the natural family environment and ensure that removal from the family and placement in foster care or institutions is used only as a measure of last resort when in the best interests of the child.

Periodic review of placement
25. While welcoming the efforts of the Ministry of Children and Family Affairs, the Committee is concerned about the insufficient periodic review of children placed in foster homes due to a lack of sufficient numbers of supervisors and lack of training of supervisors.
26. The Committee recommends that the State party pursue its efforts to ensure adequate supervision of the situation of children placed in foster homes or institutions.

Ordforklaring:
Committee = FN komité for barns rettigheter
State party = Norge.
Pkt. 24 har en trykkfeil: The State encourages the State party.....
Det bør lyde: The Committee encourages the State party.....


Last edited by Rinna on Tue Jun 19, 2007 1:26 pm, edited 4 times in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: takk for nyttige linker
PostPosted: Mon Jan 01, 2007 6:49 pm 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
Jeg kopierer disse linker inn i tema forum som er opprettet til gruppesøksmål som skal sendes EMK. Det er flere som gjerne har mangefull engelsk kunnskap og i denne forbindelse søker jeg frivillige som ønsker å være med på å oversette en rekke artikler til norsk. Desverre er det meste som omhandler EMK og FN ofte p engelsk og lite fremme i norsk media.

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Løgner og halvsannheter
PostPosted: Mon Jan 01, 2007 7:17 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
Fra:
Summary Record of the 15th Meeting: 09/05/2005

"11. Ms. GEVING (Norway) said that the Child Welfare Act was designed to ensure that children and young people living in conditions which were detrimental to their health and development received timely assistance. The child welfare services were responsible for providing assistance to children and parents in difficult situations. In most cases, assistance was provided in the child's home. However, in some cases, the child had to be placed in a foster home or a special institution. Only a county social welfare board could order the child to be separated from his or her parents against their volition. Free legal aid was provided upon request. Potential foster families had an opportunity to undergo special training before taking in a child. "

Det opplyses ikke at fylkesnemda (= county social welfare board) nesten alltid gir bv medhold, og at barnevernet kan fjerne barn før saken går til fylkesnemda, dvs. ved å bruke hastevedtak.

Videre:

"24. Ms. BRAS GOMES said that she would be grateful for detailed information on the quality, not the quantity, of the development aid provided by Norway, with specific reference to Norway's role in the World Trade Organization and how the Government saw the role of Norwegian enterprises abroad.


25. It was unclear why such large numbers of children were being placed in foster care and how long they remained in that situation. She wished to know what steps were being taken to reunite those children with their families." (Min utheving)

Såvidt jeg kan se har ingen norsk representant svart på spørsmålet.


Last edited by Rinna on Mon Jan 01, 2007 8:16 pm, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: FN har undersøkelseskomisjon i Norge
PostPosted: Mon Jan 01, 2007 7:43 pm 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
Slik jeg har forstått det skal FN har en undersøkelsesutvalg som arbeider vedrørende brudd på FNs barnekommisjon og brudd på menneskerettigheter vedrørende barnevernets arbeid. Denne undersøkelse har pågått over flere år og viser ganske klare fakta på en del punkter, men slett ikke alle og ikke minst måten barnevern arbeider på med bla erklære foreldre psykisk syk, hastevedtak om beredskapshjem/fosterhjem og påfølgende fylkesnemnd og rettsvesen hvor de rettslige rettigheter til foreldre er fullstendig fraværende.

Jeg antar at en av årsakene til dette er at den samme komite er avhengig av de sakspapirer de får innsyn i. Her er det kun barnevernets sakspapirer de benytter og jeg tror det er barnevern selv som sender dem inn (det vil si at de utvelger sakspapirer og informasjon først) Lege/psykolog og evt politiets papirer blir derfor ikke vurdert, det blir heller ikke såkalt sakkyndige sosionomer fra ppt, bup, skole og lign.

Dermed er det ikke et sammensatt bilde av hver enkelt sak de bedømmer utfra, men circa de samme papirer som blir sendt inn i rettsystemet.

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Brev til FN.
PostPosted: Tue Jan 02, 2007 6:59 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
Brev til FN.

Jeg mente å ha hørt av vi i Norge skal ha vår egen FN-observatør,

men i så tilfelle er han / hun usedvanlig stille av seg...

er det noen som vet navnet på vedkommende?

eller adressen deres?

Uansett, så tenkte jeg at nå når vi går i gang med å lage en klagesak som vi vil fremsette for EMK, så kan vi likegodt sende kopier til FN.

Disse dokumentene kan vi sende både til den snork-sovende observatøren i Norge og til resten av den trøtte gjengen i USA.

Og PS: Det er fritt frem for hvem som helst å forfatte et brev til FN og fortelle dem om tilstandene våre her til lands.

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 02, 2007 1:41 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Wed Oct 04, 2006 1:08 pm
Posts: 549
Location: Eidskog/magnor
Jeg vet ikke om dette hjelper men her er link til FNs norske sider.
http://www.un.dk/norwegian/new/index.htm
Her kan man kansje finne noe informasjon som er "brukandes"

_________________
"Sjefen" på eidskogen


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FN gir Norge stryk
PostPosted: Mon Feb 05, 2007 12:28 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
Rinna wrote:
FN-organet er klar i sin dom, som følgende utdrag fra dokumentet gjør klart:

Children deprived of their family environment
23. The Committee is concerned at the number of children who have been removed from their families and live in foster homes or other institutions. In this regard, the Committee notes the State party’s willingness to review its practices concerning the removal of children from their family environment.
24. The Committee recommends that the State party take measures to address the causes of the rising number of children who are removed from their families, including through adequate support to biological parents. The State encourages the State party to give priority to protecting the natural family environment and ensure that removal from the family and placement in foster care or institutions is used only as a measure of last resort when in the best interests of the child.

Periodic review of placement
25. While welcoming the efforts of the Ministry of Children and Family Affairs, the Committee is concerned about the insufficient periodic review of children placed in foster homes due to a lack of sufficient numbers of supervisors and lack of training of supervisors.
26. The Committee recommends that the State party pursue its efforts to ensure adequate supervision of the situation of children placed in foster homes or institutions.

Ordforklaring:
Committee = FN komité for barnas rettigheter
State party = Norge.
Pkt. 24 har en trykkfeil: The State encourages the State party.....
Det bør lyde: The Committee encourages the State party.....



Oversettelsen av ovenstående utdrag legges ut her. Takk til Nulle for å ha oversatt det meste.

Barn fratatt sine familiemiljøer
23. Komitéen er bekymret over antallet barn som har blitt flyttet fra familien og lever i fosterhjem eller institusjoner. Komitén tar til etterretning at staten (Norge) er villig til å gå gjennom praksisen med å flytte barn ut av sine familier.

24. Komitén anbefaler at staten undersøker hvorfor antallet barn som fjernes øker så kraftig, og sørge for at det ytes hjelp til biologisk familie. Komitén oppfordrer staten til å beskytte biologisk familie, og sørge for at barn bare fjernes som siste utvei når det er til barnets beste.


Periodisk tilsyn ved plassering
25. Komitén er positiv til bestrebelsene fra Barn- og Familiedepartement på dette område, men er bekymret for det utilstrekkelig tilsyn som føres med barnet etter barnet er plassert. Dettte på grunn av for få tilsynsførere og oppfølging av dem faglig.

26. Komitén anbefaler at staten fremmer tiltak for å sikre nødvendig tilsyn med situasjonen for de plasserte barna både i fosterhjem og insitusjoner.


Ordforklaring:
Komité: FN komité for barnas rettigheter
Staten = Norge.


Last edited by Rinna on Tue Jun 19, 2007 1:28 pm, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Unicef-rapport
PostPosted: Thu Apr 19, 2007 10:37 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
På en liste over de 21 rikeste landende havner Norge på sjuende plass. Det viser en ny UNICEF-rapport:

UNICEF-rapport

Blant de faktorene som trekker Norge ned er den såkalte ”Nettverksdimensjonen”: Her taper Norge på at det finnes stor andel barn som lever i familier med bare én forelder, og barn som lever i ”stefamilier”.

Når en har FNs kritikk av norsk barnevern i bakhodet gir dette mening. FN legger ikke noe i mellom, når en FN-komité refererer til den biologiske familien som "naturlig". (Jvf. kritikk fra FN komité for for økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter ovenfor).


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 19, 2007 11:59 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Ha, jeg la merke til at et av lyspunktene i FN-rapporten var at 35% av norske barn trives godt på skolen.

Slik går det når alt det andre er elendig, da er t.o.m nesten tomme glass halvfulle.

Gleder meg til å snakke med lærergjengen i SV gruppa om det :twisted:

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 19, 2007 2:21 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Ja apropos dette siste: For et par dager siden var det på tv et tøvete intervju med en helsesøster på en skole, som med svermerisk røst fortalte at det er så mange unge som "sliter" – det kommer de og forteller henne. Og da mente hun at de kanskje sa at det var noe fysisk som plaget dem, fordi det var så mye vanskeligere å snakke om at det var psykisk.

Vi kjenner hele visa. I virkeligheten har befolkningen knapt noen gang i historien vært så friske som nå. At livet inneholder konflikter og problemer og kjedelige ting og skuffelser, og at de færreste av oss er sentrum i andres oppmerksomhet og føler oss litt glemt, er som det skal være!

At barn og unge klager og gjør seg interessante, er gammelt nytt. "Mor og far forstår meg ikke ... jeg føler ... jeg mener ... ingen hører på MIN mening".

Jeg har et forslag, som Anne Brit kan lufte med SV-erne (hvis hun har lyst til å få en stekepanne i hodet!):

Avskaff alt som heter helsesøstre og sosiallærere på skoler. Da vil de unge raskt bli friske og sunne og psykisk aldeles normale. Det blir ikke lenger noen som lokker dem til å gjøre seg fullt så interessante med "slitingen" sin. Så kanskje de kunne få litt mer almindelig ro og tid til å slite litt med å lære matematikk og engelsk og historie og sånt, og skolene kunne få litt rommeligere budsjetter til fornuftige, faglige ting istedenfor til tull og tøv og "forståelse av de unges problemer".

– Uff a mei, når jeg hengir meg til å tenke på problemene mine, føler jeg meg så dårlig så. Og det er jeg vel ikke helt alene om? Bedre å gjøre noe annet enn å kretse om sin navle.

    

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Last edited by MH Skånland on Thu Apr 19, 2007 5:08 pm, edited 2 times in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 19, 2007 4:17 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Tiden unge bruker hos sosiallærer og helsesøstre er tid som skulle vært brukt til å være sammen med klassen og forhåpentligvis lært noe. :?

Jeg husker da sønnen min gikk i 7'ende, og noen av jentene i klassen MÅTTE snakke med sosiallærer støtt og stadig og så MÅTTE de ha med seg sønnen min, for han "var så grei". Det ble selvfølgelig masse tull ut av det, og jeg måtte stanse hans deltakelse, for det gikk ut over læringen hans.

For noe tull det er det der med skolens sosial-tjeneste!! :evil:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 19, 2007 9:29 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Som jeg har sagt et annet sted her -personlig ser jeg faktisk tilbake på timene hos sosiallærer med glede. jeg var ute av stand til å delta i klassen.
Det gikk greit med fagene så lenge jeg fikk jobbe selvstendig, men tilslutt mistet jeg lysta. Jeg orket ikke å være der lenger. Jeg ville bare vekk!!!

Men så var jeg litt forelsket i den læreren også da :wink:

Problemet er jo at det ikke hadde det minste betydning, samme hvor mye vi snakket forandret det ingen ting. De var ute av stand til å se det åpenlyse. Derfor hadde jeg heller ingen som helst respekt for noen av dem. Mentalt var jeg allerede langt vekk.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Apr 20, 2007 1:21 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Anne Brit Raaen wrote:
Som jeg har sagt et annet sted her -personlig ser jeg faktisk tilbake på timene hos sosiallærer med glede. jeg var ute av stand til å delta i klassen.
Det gikk greit med fagene så lenge jeg fikk jobbe selvstendig, men tilslutt mistet jeg lysta. Jeg orket ikke å være der lenger. Jeg ville bare vekk!!!
...
Problemet er jo at det ikke hadde det minste betydning, samme hvor mye vi snakket forandret det ingen ting. De var ute av stand til å se det åpenlyse. Derfor hadde jeg heller ingen som helst respekt for noen av dem. Mentalt var jeg allerede langt vekk.

Beholde noe meningsløst for at noen skal slippe noe meningsløst?

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Apr 20, 2007 7:51 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Jeg heller stadig mer til den oppfatning at det nettopp er dette vi er "gode" på.
Å lage ordninger som bare gir mening på papiret.

Det er jo heller ikke slik at det ikke finnes teoretisk og empirisk grunnlag for å underbygge dette, men det ser ikke ut til at det hjelper det minste.

Det kan komme av at vi alle er desperat på jakt etter en mening med tilværelsen, og oppdragelsen (spesielt via skolen) har gitt oss en forestilling om at den finnes i det "profesjonelle" livet. Når en har brukt så mye av livet for å nå dit, sitter erkjennelsen om at det var en blindveg langt inne.

Det samme gjelder den kollektive bevisstheten, vi skal jo være på veg framover, ikke sant? Jeg skulle likt å se en sentral politiker eller samfunnstopp som innrømmet at de har tatt grundig feil.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject: leserbrev angående FN og bvt
PostPosted: Mon May 21, 2007 8:24 pm 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
Legger inn link her til artikkel om hvordan FN ser på at Norge med den nye barnevernsloven av 1 januar 2007 trer i kraft, på tross av deres advarsler og retningslinjer angående tvangsfjernelse av barn og plasser dem på fosterhjem og institusjoner...
http://www.nationen.no/meninger/leserbr ... 780934.ece

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]